Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-15, 23:07
  #1
Medlem
Hej!

Jag var ute i helgen och blev dessvärre lite överförfriskad och skulle därför ta en taxi hem. Då minnet sviker så kommer jag inte ihåg så mycket innan det var dax för att betala.
Jag får reda på priset och tycker att det låter som ett överpris, taxichaffisen och jag börjar bråka vilket leder till att han snor mitt leg och sparkar ut mig ur taxin.

Då jag kommit till underföljd med mitt dåliga och respektlösa beteende vill jag givetvis betala men då jag inte kommer ihåg vilket bolag han körde för var det svårt att hitta honom. Telefonen ringer plötsligt och när jag svarar så är det en kille som inte är taxichaffisen utan någon från samma företag. Han mumlar ut ett otydligt taxibolag och berättar om vad som hade hänt i helgen och säger att de skall polisanmäla mig om jag inte betalar.
Den här personen berättar att de har mig på film och vill att jag swishar det här beloppet och säger att de kommer posta tillbaka min legitimation.

Mina frågor till er är
1. Får han verkligen lov att ta min legitimation mot min vilja?
2. Låter det inte väldigt konstigt att de vill att jag skall swisha in beloppet?
3. Vad tycker ni jag skall göra?
Citera
2018-10-15, 23:12
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martili
Hej!

Jag var ute i helgen och blev dessvärre lite överförfriskad och skulle därför ta en taxi hem. Då minnet sviker så kommer jag inte ihåg så mycket innan det var dax för att betala.
Jag får reda på priset och tycker att det låter som ett överpris, taxichaffisen och jag börjar bråka vilket leder till att han snor mitt leg och sparkar ut mig ur taxin.

Då jag kommit till underföljd med mitt dåliga och respektlösa beteende vill jag givetvis betala men då jag inte kommer ihåg vilket bolag han körde för var det svårt att hitta honom. Telefonen ringer plötsligt och när jag svarar så är det en kille som inte är taxichaffisen utan någon från samma företag. Han mumlar ut ett otydligt taxibolag och berättar om vad som hade hänt i helgen och säger att de skall polisanmäla mig om jag inte betalar.
Den här personen berättar att de har mig på film och vill att jag swishar det här beloppet och säger att de kommer posta tillbaka min legitimation.

Mina frågor till er är
1. Får han verkligen lov att ta min legitimation mot min vilja?
2. Låter det inte väldigt konstigt att de vill att jag skall swisha in beloppet?
3. Vad tycker ni jag skall göra?

Ring upp igen och spela in samtalet där de erkänner att de tagit leget. Be om beloppet och betala in det till länsstyrelsen och ring sedan polisen och anmäl dem för att ha stulit ditt leg.
Citera
2018-10-15, 23:41
  #3
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martili
Hej!

Jag var ute i helgen och blev dessvärre lite överförfriskad och skulle därför ta en taxi hem. Då minnet sviker så kommer jag inte ihåg så mycket innan det var dax för att betala.
Jag får reda på priset och tycker att det låter som ett överpris, taxichaffisen och jag börjar bråka vilket leder till att han snor mitt leg och sparkar ut mig ur taxin.

Då jag kommit till underföljd med mitt dåliga och respektlösa beteende vill jag givetvis betala men då jag inte kommer ihåg vilket bolag han körde för var det svårt att hitta honom. Telefonen ringer plötsligt och när jag svarar så är det en kille som inte är taxichaffisen utan någon från samma företag. Han mumlar ut ett otydligt taxibolag och berättar om vad som hade hänt i helgen och säger att de skall polisanmäla mig om jag inte betalar.
Den här personen berättar att de har mig på film och vill att jag swishar det här beloppet och säger att de kommer posta tillbaka min legitimation.

Mina frågor till er är
1. Får han verkligen lov att ta min legitimation mot min vilja?
2. Låter det inte väldigt konstigt att de vill att jag skall swisha in beloppet?
3. Vad tycker ni jag skall göra?

1) får och får. Låt mig säga såhär, du kommer aldrig att få rätt om du skulle anmäla chauffören för egenmäktigt förfarande. Aldrig.

2) varför konstigt? Sålänge de erbjuder dig kvitto är allt i sin ordning.

3) honestly? Betala och be om ursäkt?
Citera
2018-10-15, 23:42
  #4
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martili
Hej!

Jag var ute i helgen och blev dessvärre lite överförfriskad och skulle därför ta en taxi hem. Då minnet sviker så kommer jag inte ihåg så mycket innan det var dax för att betala.
Jag får reda på priset och tycker att det låter som ett överpris, taxichaffisen och jag börjar bråka vilket leder till att han snor mitt leg och sparkar ut mig ur taxin.

Då jag kommit till underföljd med mitt dåliga och respektlösa beteende vill jag givetvis betala men då jag inte kommer ihåg vilket bolag han körde för var det svårt att hitta honom. Telefonen ringer plötsligt och när jag svarar så är det en kille som inte är taxichaffisen utan någon från samma företag. Han mumlar ut ett otydligt taxibolag och berättar om vad som hade hänt i helgen och säger att de skall polisanmäla mig om jag inte betalar.
Den här personen berättar att de har mig på film och vill att jag swishar det här beloppet och säger att de kommer posta tillbaka min legitimation.

Mina frågor till er är
1. Får han verkligen lov att ta min legitimation mot min vilja?
2. Låter det inte väldigt konstigt att de vill att jag skall swisha in beloppet?
3. Vad tycker ni jag skall göra?
Tja.

Om taximeter var på så måste summan redovisas för skatteverket oavsett. Inga svarta pengar de håller på med, även om de ber en Swisha.

De måste nu skatta osv från sin egen ficka. Bra jobbat....
Citera
2018-10-15, 23:44
  #5
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ring upp igen och spela in samtalet där de erkänner att de tagit leget. Be om beloppet och betala in det till länsstyrelsen och ring sedan polisen och anmäl dem för att ha stulit ditt leg.

Länsstyrelsen? Trora du att vi pratar om hyresdeposition? ViLka andra ärenden hanterar länsstyrelsen menar du?

Stöld? Stöld är det om de har för avsikt att behålla föremålet. Detta handlar om egenmäktigt förfarande. Som trådstartaren som det låter aldrig skulle få gehör för dock.
Citera
2018-10-15, 23:46
  #6
Medlem
Är du orolig, be om en faktura med OCR-nummer. I övrigt, skäms och betala, glöm inte dricks.
Citera
2018-10-16, 00:30
  #7
Medlem
Taxichaffisen skulle ju ha ringt polisen för att reda ut situationen i stunden; inte ha beslagtagit legitimationen.
Anmäl taxibolaget.
Citera
2018-10-16, 00:59
  #8
Medlem
Greydons avatar
De facto att han inte ringde polisen direkt tyder på att det är en friåkare. Tyvärr helt lagligt med dessa idioter. Begär att få ta del av filmen som de påstås ha. Får du den inte är det bara att ringa polisen och berätta din version av händelsen Lycka till!
Citera
2018-10-16, 07:45
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Länsstyrelsen? Trora du att vi pratar om hyresdeposition? ViLka andra ärenden hanterar länsstyrelsen menar du?

Stöld? Stöld är det om de har för avsikt att behålla föremålet. Detta handlar om egenmäktigt förfarande. Som trådstartaren som det låter aldrig skulle få gehör för dock.

Ja hade du haft förmågan att googla så hade du sett att man kan deponera lite av vilka fordringar som helst hos länsstyrelsen. I detta fallet är det befogat då de vill ha betalt via swish samt att han vill ha tillbaka sitt leg. En betalning till länsstyrelsen ses som reglerad.

Hur vet du att de inte har avsikt att behålla det eller att det ens finns kvar? Låter det troligt att man sänder ett leg via posten istället för att be personen hämta det?
Citera
2018-10-16, 10:42
  #10
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Ja hade du haft förmågan att googla så hade du sett att man kan deponera lite av vilka fordringar som helst hos länsstyrelsen. I detta fallet är det befogat då de vill ha betalt via swish samt att han vill ha tillbaka sitt leg. En betalning till länsstyrelsen ses som reglerad.

Hur vet du att de inte har avsikt att behålla det eller att det ens finns kvar? Låter det troligt att man sänder ett leg via posten istället för att be personen hämta det?

"Vidare kan man deponera pengar hos länsstyrelsen i ytterligare några fall
t.ex. om fordringsägaren vägrar ta emot betalning eller om betalningen på
annat sätt hindras. Förfarandet regleras i handelsbalken, HB, 9:2.
Vid andra tvister finns ingen sådan utväg. "

Hb 9:2 har ersatts av 1936:82 gällande Skuldebrev... Såatteeeeee. Din poäng är?
Citera
2018-10-16, 11:31
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
"Vidare kan man deponera pengar hos länsstyrelsen i ytterligare några fall
t.ex. om fordringsägaren vägrar ta emot betalning eller om betalningen på
annat sätt hindras. Förfarandet regleras i handelsbalken, HB, 9:2.
Vid andra tvister finns ingen sådan utväg. "

Hb 9:2 har ersatts av 1936:82 gällande Skuldebrev... Såatteeeeee. Din poäng är?

Du har rätt att nedsätta pengar:
 När borgenär vägrar ta emot erbjuden
betalning av förfallen skuld.
 När du på grund av borgenärs frånvaro
eller sjukdom inte kan betala.
 Om du inte vet vem som är borgenär.
 Om du inte vet vem av två eller flera som
är rätt borgenär.

Fler frågor?

Dessutom svarade du på din egen fråga, dvs att betalningen hindras eftersom borgenären endast erbjudit en swish-betalning utan referenser.
Citera
2018-10-16, 12:57
  #12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Du har rätt att nedsätta pengar:
 När borgenär vägrar ta emot erbjuden
betalning av förfallen skuld.
 När du på grund av borgenärs frånvaro
eller sjukdom inte kan betala.
 Om du inte vet vem som är borgenär.
 Om du inte vet vem av två eller flera som
är rätt borgenär.

Fler frågor?

Dessutom svarade du på din egen fråga, dvs att betalningen hindras eftersom borgenären endast erbjudit en swish-betalning utan referenser.

Du vet ju vem som är borgenär, taxibolaget.

TS har ju inte heller sagt något om huruvida kvitto eller betalningsreferens eller liknande kom på tal.

Vidare måste man ansöka om nedsättning, och få den beviljad av länsstyrelsen. De kommer inte att bevilja det i detta scenario, den saken vågar jag lova dig. Så, de kommer bara att skicka tillbaka pengarna till dig.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback