Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-16, 13:27
  #13
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
En grej är att inte sätta 12 ungar till världen. I västvärlden är två barn det normala. Och då har man ochså möjlighet att uppfostra dom.

Ja. Allt annat lika måste en förälder med 12 ungar per definition vara en sämre förälder än en med två.

Den med 12 ungar tar det lättare om 8 av de 12 ballar ur, och anser sig ändå ha vunnit i genkampen mot den som bara har två. Ja tre av 12 som klarar sig är bättre än två.
Citera
2018-10-16, 13:31
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
En grej är att inte sätta 12 ungar till världen. I västvärlden är två barn det normala. Och då har man ochså möjlighet att uppfostra dom.

Eller hur?

Det måste du också förstå!


Finns föräldrar som inte ens kan ta hand om ett barn så det argumentet håller inte så bra tycker jag.
Citera
2018-10-16, 13:34
  #15
Medlem
Men gangster kulturen är inte arabisk eller somalisk osv
Citera
2018-10-16, 14:07
  #16
Medlem
Härstammar amishfolket från araberna? De bor i västvärlden och har fler än två barn.
Citera
2018-10-16, 23:09
  #17
Medlem
Inkompetenta föräldrar kan inte uppfostra sina egna avkommor.
Det borde införas kurser i hur man skall agera som förälder samt finnas krav på tillstånd att kvinnor får bli impregnerade av sina män.

Man kan tämja en vildhäst infångad ute i det fria, men ett odjur till människa från menaösterna är i praktiken 100% omöjligt att tämja och då bete sig civiliserat!

Avkommor från menaländer föds vilda och beter sig som vilda livet ut även i vuxen ålder, dessa människor är mao helt körda i ett civiliserat samhälle.
Citera
2018-10-17, 13:28
  #18
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ed1
Härstammar amishfolket från araberna? De bor i västvärlden och har fler än två barn.

De är dåliga föräldrar som inte låter barnen gå mer än i motsvarande grundskola, så att de inte ska ha så lätt för att lämna sekten. Ändå är det en hel del amish-ungdomar som hoppar av varje år.

Du måste alltså jämföra med en sekt..?
Citera
2018-10-17, 13:43
  #19
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obanningsbar
Det är ju för att de bor så trångt, ungdomarna får inte plats hemma utan umgås i gäng ute istället. Eftersom att vi genom strukturell rasism har för få fritidsgårdar är det ju inte så konstigt att det brinner nån bil då och då.
Om barnfamiljerna hade blivit placerade i villaområden med större bostadsyta och höjda bidrag ska du se att det kommer bli bättre.
Sedan det här med att ha synpunkter på hur många barn de skaffar är djupt rasistiskt! När de svenska barnen är i minoritet i skolorna är vi ett steg på vägen att krossa rasismen!!!

I de skolor där vita är i minoritet så mobbas och utsätts de vita barnen av rasism från majoritetsgruppen.
Så hur hade du tänk dig att rasism skulle utrotas ? Den byter bara grupp och de vita blir den grupp som kommer utsättas för brott, trakasserier och våld av majoritetsgruppen.

Ett praktexempel är sydafrika.
Citera
2018-10-17, 22:21
  #20
Medlem
Jag har bott i invandrartäta bostadsområden stora delar av mitt vuxna liv, och varit granne med åtskilliga invandrarfamiljer från MENA. Jag har också viss erfarenhet av att arbeta med barn/ungdomar med invandrarbakgrund. (Vill ej berätta detaljer för att ej "outa" mig själv.)

Jag tycker mig kunna se vissa problematiska drag i arabiska familjers syn på barn och barnuppfostran. Dessa drag finns naturligtvis inte i alla familjer, men i tillräckligt många för att man ska kunna ana ett mönster.

1.
Det är naturligtvis i sig inte fel att ha många barn. Som föräldrar måste man dock kunna ta ansvar för sina barn, inte minst vad gäller basala saker som bostad och försörjning. Det är enligt min mening inte ansvarsfullt att skaffa 5 - 10 barn om man t.ex. saknar egen försörjning och lever i permanent bidragsberoende, eller om man har en alltför liten bostad och saknar ekonomiska möjligheter att skaffa större bostad. Likaså är det enligt min mening ansvarslöst att bli gravid och skaffa barn om man är på flykt från sitt hemland och inte vet om (och i så fall när och var) man kommer att beviljas asyl.

Flertalet svenska familjer planerar om/när de vill skaffa barn. T.ex. väntar en majoritet av dem som skaffar högre utbildning med att skaffa barn tills de har slutfört sina studier och hunnit etablera sig på arbetsmarknaden. Varför skulle samma typ av planering vara omöjlig för invandrarfamiljer från MENA? Även araber vet hur barn blir till, och även en arab kan - för att uttrycka det i klartext - dra ut kuken i tid (om man nu inte har möjlighet att skaffa preventivmedel).

2. Det verkar i många arabiska invandrarfamiljer finnas en tendens att hålla döttrarna under stenhård kontroll, medan pojkarna i princip för göra vad de vill (åtminstone när de blivit tonåringar). Detta hör naturligtvis samman med s.k. heders-/skamkultur, och med tanken att döttrarna måste vara oskulder tills de gifter sig. Sett ur ett svenskt/västerländskt perspektiv är detta dock inte okej. Flickor bör ha rätt till samma frihet som pojkar, och även pojkar behöver uppfostran och vuxenkontroll, så att de inte beter sig hur som helst utanför hemmet.

3. I många arabiska invandrarfamiljer uppfostrar man sina barn i enlighet med hemlandets kultur och värderingar. Detta orsakar förstås problem när barnen växer upp och förväntas fungera socialt i ett modernt, västerländskt samhälle. Om man valt att flytta till t.ex. Sverige, och låter sina barn växa upp här, så måste man också inse att det är det svenska samhällets normer barnen ska skolas in, inte de normer som gäller hemma i Irak eller Syrien.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback