Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-10-17, 22:37
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 63CjeF
Så mycket skitsnack i denna tråden. Alfa Romeo är inte låg kvalitet, och nyare modeller som t.ex. Giuliettan slår med råge motsvarande Audi och BMW när det gäller pålitlighet. Reservdelar dyra? Knappast.
Kan rekommendera Giulietta QV (1750 med 235hp) eller MultiAir med 170hp. Pålitligare än genomsnittsbilen, inga dyra katastrofala fel. Det dyraste som kan hända är att MutliAir-enheten pajar för att du inte sköter servicen som du ska. 7000kr för delen.

Anledningen till varför få Alfa Romeo rullar på vägarna är snarare generalagentens ovilja att vara bra, samt svenskens rädsla för att inte köpa som alla andra samt gamla myter som de som florerat i tråden.

Jämför t.ex. BMW 3-serie 07-framåt med Giulietta på reliability index så ser man att Giuliettan har 89 i index, medan 3-serie har 214. 100 är genomsnitt, lägre = pålitligare. 159:an som har nämnts i tråden har intressant nog 215 i index. Genomsnittsreperationskonstnad då? Alfa Romeo har ju så dyra delar! 3-serie: £500. 159: £300. Jahapp. Men det är nog slitdelar på BMW:n då folk kör sportigare! Nja. 25% på 159:an är "axle and suspension" medan 25% 3-serien är motorn... jag vet nog vilken del av bilen jag helst har besvär med....
Kan man lita på reliability index då? De baserar hela sin affärsidé med förlängd garanti på dessa siffor, så man får väl fråga sig om de har något intresse av att försköna siffor...

Sen kan jag förstå att man vill ha BMW för att man tycker de är snygga eller för att de har bakhjulsdrift, men man ska absolut inte gå runt och tro på myten om tysk pålitlighet, för då kommer man få sig en kalldusch!
Till och med BMW-fantasterna på diverse forum säger att de aldrig skulle köpa en "out of warranty" modern BMW. Även mycket snack om hur dyra t.ex. E46-orna är att hålla sig med. Jag har själv varit spekulant på BMW, men varje gång jag har varit nära att köpa blir jag avskräckt av driftskostnaderna.
fan då haha nu börjar alfa komma igen får tänka lite till innan jag bestämmer mig
Citera
2018-10-18, 14:43
  #26
Medlem
Slask1s avatar
Bytte själv från audi A6 till just saab 9-3 och aldrig ångrat det. Har nog aldrig varit så olycklig som när jag körde audi. Det elektriska levde sitt eget liv o man visste aldrig när eller om man skulle komma in i bilen som brände några säkringar i veckan o mekaniken höll dåligt och blev konstant omkörd av långtradare i uppförsbackar då den misstände på vissa cylindrar och turbon ej hjälpte ett skit när man behövde det. Inte ett jävla skit funkade som det skulle på bilhelvetet. Ledsnade o började överväga saab eller alfa för nåt lite annorlundare än en tråkig volvo eller en slutkörd tysk turkbil.
Alla märken har sina fel o brister, men känner man till dem eller har råd o lust att leva med dem kan man ju köpa audi eller alfa. Men ingen bil är bättre än sin förra ägare.
Citera
2018-10-18, 14:51
  #27
Medlem
Jag hade nog köpt en alfa. Definitivt mer karaktär än alternativen.

Bmw 320d är nog det tråkigaste val man kan göra. Personligen hade jag nog kört in i en bergsväg i ren depression om jag behövt se den varje morgon. Antagligen ett bra köp dock, som lär hålla.
Citera
2018-10-18, 18:33
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av manolito.
Hur kan vissa idioter sätta Alfa romeo Giulia och Stelvio i samma liga som Bmw 3-serien, c-klass, X5, audi Q7 osv..

BMW och Mercedes ligger långt före alla andra märken i innovation. De leder branschen med andra ord och de andra kopierar för hänga efter. Har ju varit så här sen BMW blev stort på 60-talet medan Mercedes har hängt med sen 1880-talet. Vissa säger Mercedes är ikonen NR 1. Varje gång bmw el merca släpper en ny modell så sätter de ny standard. Dessa två tävlar om vem som e bäst och det är rätt svårt o avgöra då när merca släpper en modell så leder den ett tag tills bmw släpper en utmanare som sedan tar över 1 platsen osv.. men att jämföra Alfa, Volvo, Lexus, VW i samma liga är ju ett skämt. Jag håller med att man kan sätta in Audi och Jaguar bland de andra två men inga andra då de är snäppet under i det mesta. Lexus har ju blivit rena Sci-fi med deras extremt sjuka grill som förstör hela bilens utseende. Sen att de är så plastiga invändigt säger ju allt. Volvo gör fina bilar men inte tillräckligt för att utmana de andra två. VW är ingen utmanare. Sen alfa, jag skrattar
Du snackar skit om BMW och Mercedes. Du kan få samma "innovativa" utrustning på en Mazda - till ett betydligt lägre pris.
Citera
2018-10-18, 22:14
  #29
Medlem
Du har Bmw 1-serien också, t ex 130i som jag själv ägt en gång i tiden, otrolig körglädje, 0-100 på 6 sek, samt billig skatt/ försäkring.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback