Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-17, 00:03
  #13
Medlem
kinky_Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Poke53281

Jag är inte nån fanboy, går enbart efter performance. Kom också ihåg at man inte ska skimpa på motherboardet när man bygger en high-performance pc, att köpa ett motherboard som bara är kompatibelt, är rätt ut sagd - dumt, spendera heller lite mindre på processorn och lite mera på ett bra motherboard som är byggd för processorn - och få det hela till att spela ihop.
Kort svar om du tycker TL;DR --> Intel vinner på gaming, än så långt.
Vad menar du? Man måste givetvis köpa ett moderkort som är kompatibelt och byggt för processorn. Moderkortet spelar mycket liten roll för prestandan. Alla större märken har ett otal olika varianter, lite skillnad i finesser och ännu mindre skillnad i prestanda. Att en del heter gaming, extrem eller annat superlativ är mest mest för marknadsföring. De kanske har lite bättre kylning eller någon extra minnesplats.
Köp det märke du gillar bäst.
Citera
2018-10-17, 00:17
  #14
Medlem
Lightshotics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Vad menar du? Man måste givetvis köpa ett moderkort som är kompatibelt och byggt för processorn. Moderkortet spelar mycket liten roll för prestandan. Alla större märken har ett otal olika varianter, lite skillnad i finesser och ännu mindre skillnad i prestanda. Att en del heter gaming, extrem eller annat superlativ är mest mest för marknadsföring. De kanske har lite bättre kylning eller någon extra minnesplats.
Köp det märke du gillar bäst.

Det stämmer väl om man inte ska överklocka, då är VRM viktigt. Sedan har vissa moderkort bättre minneskompatibilitet och skillnaden i olika BIOS är extrem. Du får moderkort att låta som om man väljer vilken färg man har på sitt chassi.
Citera
2018-10-17, 05:26
  #15
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lightshotic
Det stämmer väl om man inte ska överklocka, då är VRM viktigt.
Jotack det märkte jag en gång i tiden när jag överklockade Q8400, gick djävligt snabbt tills strömkretsarna på moderkortet brann upp

Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Moderkortet spelar mycket liten roll för prestandan. Alla större märken har ett otal olika varianter, lite skillnad i finesser och ännu mindre skillnad i prestanda.
Visst kör man standard så skiljer det nog inte så mycket men ska man börja stressa grejerna etcetera så blir det lite värre, jag ställer dessutom krav på både den ena och den andra finessen så budget brukar inte räcka till.
Citera
2018-10-17, 05:29
  #16
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
Tål att upprepas, prestanda = Intel, prisvärd = AMD.
På tal om det, min nuvarande dator köptes 2011 med socket 1155, intel lanserade ett par tre generationer med processorer som funkade till moderkortet så fanns lite framtidssäkerhet så att säga gällande uppgraderingar.

Hur är det med amd på den punkten, använder dom samma socket under en längre tid eller byter dom stup i kvarten?
Citera
2018-10-17, 05:43
  #17
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
På tal om det, min nuvarande dator köptes 2011 med socket 1155, intel lanserade ett par tre generationer med processorer som funkade till moderkortet så fanns lite framtidssäkerhet så att säga gällande uppgraderingar.

Hur är det med amd på den punkten, använder dom samma socket under en längre tid eller byter dom stup i kvarten?

Samma med AMD skulle jag vilja påstå. Socket A tex funkade ju med en rad av deras processorer.

Översikt av AMD CPU sockets:

https://en.wikipedia.org/wiki/Template:AMD_CPU_sockets

Nuvarande Socket AM4 lanserades 2016 och borde vara hyfsat framtidssäker ett antal år framöver, precis som med Intel:

https://en.wikipedia.org/wiki/Socket_AM4

Iom AM4 blev det ett generationsskifte så föregående AM3+ CPU funkar inte med AM4, men återigen, samma med Intel. Nån gång måste de byta.
__________________
Senast redigerad av konstapel 2018-10-17 kl. 05:48.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback