Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-15, 20:12
  #1
Medlem
Hejsan ska försöka fatta mig kort!

Köpte en dator av en barndomsvän inför ett LAN förra året, han hade bara använt den för lagring men sa att den nog skulle fungera ok om man bytte grafikkort.

Igår fick jag hem fiber och blev sugen på att börja testa lite spel men var laggigt som tusan.
Vill inte köpa en ny dator och undrar om man kan byta ut ett par delar och få den att tuffa på "ok" för ett lågt pris.

frågade en vän som alltid ska ha det senaste och anser sig själv som kunnig, han sa släng den! haha
Är han lat och inte vill hjälpa mig eller är det så illa med komponenterna?

Har plockat ut de delarna jag tror är mest väsentliga.

Moderkort: GIGABYTE GA-A75M-D2H
Motherboard Slots: 4xPCI, 1xPCI Express x1, 1xPCI Express x4, 1xPCI Express x16

processor AMD A6-3670
Processor Frequency: 2700.0 MHz

Total Memory Size: 8 GBytes
Module Size: 4 GBytes
Memory Type: DDR3 SDRAM

Video Chipset: NVIDIA GeForce GTX 460
Citera
2018-10-15, 20:19
  #2
Medlem
constants avatar
Det är väl mer eller mindre precis allt väsentligt. Bara en disk kvar.
Citera
2018-10-15, 20:36
  #3
Medlem
Det finns bara en disk i datorn!
behöver man verkligen två?

Vilka delar ska man fokusera på att försöka förbättra och går det att få den så pass ok att spel inte laggar? (det behöver inte vara högsta prestanda i spelen)
Citera
2018-10-15, 21:15
  #4
Medlem
SophieNeveus avatar
Det enda som kan vara värt att spara är (kanske) ram, chassi, nätaggregat och hårddisk. Allt annat är inte värt att spara på.

Tror inte att nyare grafikkort och processorer är kompatibla med ditt moderkort.
Citera
2018-10-15, 22:19
  #5
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Det enda som kan vara värt att spara är (kanske) ram, chassi, nätaggregat och hårddisk. Allt annat är inte värt att spara på.

Tror inte att nyare grafikkort och processorer är kompatibla med ditt moderkort.
Varför svarar du om du bara gissar?


1. Inte ens säkert att PSU är värd att spara beroende på vilka kablar som går från den, samt vilken watt den har. En relativt modern dator behöver 400-450 watt med ett nytt grafikkort och ny processor.
2. Ska han spara sina minneskort och byta moderkort så får han köpa moderkortet begagnat. Alla nya moderkort är DDR4 idag och hans minneskort är DDR3.
3. Nyare grafikkort är kompatibelt med hans moderkort.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback