Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-15, 18:59
  #1
Medlem
Vet att detta är en uttjatad fråga, dvs om man bör sälja av eller ej. Japp, jag vet att börsen går upp och ned😀 Senaste veckans börsnedgång känns ju inte så kul. Många snackar ju om att toppen är nådd etc. Det märks ganska mycket på min portfölj.

Behöver dock lite råd. Om man tänker ha pengarna om ca 10 år, bör man låta allt ligga kvar i väntan på ev uppgång? Har inte massor av pengar, bara ca 1,5 miljon i fonder. Men senaste veckan förlorat ca 70 000kr på börsnedgångar. Ska man säkra upp hälften till räntefonder nu, eller bör jag sitta still i den läckande båten. Samt räkna med en kommande krach samt chansa på att gå pluss inom en 10 årsperiod. Dvs plus förutom inflation etc? Enligt dom senaste åren så bör man ju räkna med att pengarna dessutom tappar 2% värde per år.
Citera
2018-10-15, 19:21
  #2
Medlem
Pudersockers avatar
Det har ju studsat upp lite grann så om du känner dig orolig kan du väl börja med att kanske säkra upp en fjärdedel alla fall till räntefonder (el kanske också en större andel globalfonder), det kan ju inte skada alla fall och det kan kännas bättre att göra nånting än ingenting om du är orolig. Jag tror inte på så mycket mera uppgångar så då kan man kosta på sig att stå utanför med en del, kan kännas säkrare, men du behöver nog inte bli desperat, en del pratar om krasch om typ flera år framåt, vem vet det kanske inte blir nån ens, vem vet nåt.
Citera
2018-10-15, 20:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Det har ju studsat upp lite grann så om du känner dig orolig kan du väl börja med att kanske säkra upp en fjärdedel alla fall till räntefonder (el kanske också en större andel globalfonder), det kan ju inte skada alla fall och det kan kännas bättre att göra nånting än ingenting om du är orolig. Jag tror inte på så mycket mera uppgångar så då kan man kosta på sig att stå utanför med en del, kan kännas säkrare, men du behöver nog inte bli desperat, en del pratar om krasch om typ flera år framåt, vem vet det kanske inte blir nån ens, vem vet nåt.

Ok. Har iof mer i blandfonder (totalt ca 90%) som ex Bas mix och Transfer 70 nu. Visst är Transfer 70 också en globalfond? Den har dock ganska sprit över alla världsdelar.
__________________
Senast redigerad av massatassa 2018-10-15 kl. 20:45.
Citera
2018-10-16, 05:50
  #4
Medlem
Sitt still i båten. Att börseb går upp och ner är förväntat och svårt stt förutsäga. Det är ingen idé att försöka tajma marknaden.

Om du ska byta fonder så är det på grund av höga avgifter, dålig riskspridning, eller att andelen aktier vs räntor är för hög sett till din tishorisont och riskvilja.

Du skriver att du har blandfonder. Om dessa är breda med många branscher och helst globala så har du riskspridningen. Jag antar att de har en ansenlig bit räntepapper så där är det väl snarare så att du kansle har en låg risk sett till tidshorisonten.

Kvarstår förvaltningsavgiften. Jag gissar att den är rätt hög, det är den ofta för blandfonder. Om du betalar mer än 0,40% per år så bör du ta dig en funderare. Du kan antagligen sköta det bättre själv med några väl valda indexfonder och vanligt bankkonto. Ett annat alternativ är Lysa.se som ställer frågor för att hitta just din riskvilja och sedan erbjuder en billig fondlösning åt dig.
Citera
2018-10-16, 09:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Vet att detta är en uttjatad fråga, dvs om man bör sälja av eller ej. Japp, jag vet att börsen går upp och ned😀 Senaste veckans börsnedgång känns ju inte så kul. Många snackar ju om att toppen är nådd etc. Det märks ganska mycket på min portfölj.

Behöver dock lite råd. Om man tänker ha pengarna om ca 10 år, bör man låta allt ligga kvar i väntan på ev uppgång? Har inte massor av pengar, bara ca 1,5 miljon i fonder. Men senaste veckan förlorat ca 70 000kr på börsnedgångar. Ska man säkra upp hälften till räntefonder nu, eller bör jag sitta still i den läckande båten. Samt räkna med en kommande krach samt chansa på att gå pluss inom en 10 årsperiod. Dvs plus förutom inflation etc? Enligt dom senaste åren så bör man ju räkna med att pengarna dessutom tappar 2% värde per år.
Köp en kåk på landet och hyr ut till ordentliga svenskar som söker bostad. Ger både inkomst och värdestegring.
Valets resultat visar att massinvandringen fortsätter, kostnaderna skenar, företagen flyttar utomlands. Folk önskar denna utveckling. Norge, östeuropa, nordamerika kanske kan få fortsatt positiv utveckling
Det är börshajarna som vill att du ska sitta still i båten så svängningarna inte ska bli alltför stora. Själva har de ordnat för sig.
Jag gick ur 16 Maj och nu kom den väntade nedgången.
Citera
2018-10-16, 11:47
  #6
Medlem
joceks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
... Jag gick ur 16 Maj och nu kom den väntade nedgången.

Önskade att jag hade varit smart att gjort samma sak... Jaja, nu är alla fonder sålda.
Letar efter någon räntefond som inte suger, förslag?
Citera
2018-10-16, 15:59
  #7
Medlem
Citat:
Letar efter någon räntefond som inte suger, förslag?
Vad menar du med "suger"?
Räntefonder är skräp. Nästan alla har gått ner eller stått still senaste åren.
Citera
2018-10-17, 18:43
  #8
Medlem
Transfer 70 (Blandfond) har ju väldigt stor spridning. Kan man kalla den för en globalfond i ordets rätta bemärkelse?
Citera
2018-10-18, 09:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Köp en kåk på landet och hyr ut till ordentliga svenskar som söker bostad. Ger både inkomst och värdestegring.
Valets resultat visar att massinvandringen fortsätter, kostnaderna skenar, företagen flyttar utomlands. Folk önskar denna utveckling. Norge, östeuropa, nordamerika kanske kan få fortsatt positiv utveckling
Det är börshajarna som vill att du ska sitta still i båten så svängningarna inte ska bli alltför stora. Själva har de ordnat för sig.
Jag gick ur 16 Maj och nu kom den väntade nedgången.
Har du själv köpt en kåk på landet som du hyr ut till ordentliga svenskar?
Hur mycket inkomst har det generat och hur mycket har din värdestegring blivit?
Citera
2018-10-18, 12:19
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av massatassa
Transfer 70 (Blandfond) har ju väldigt stor spridning. Kan man kalla den för en globalfond i ordets rätta bemärkelse?

Det är en global indexfond med viss inblandning av räntepapper. Den är dyrare och går sämre än vad Swedbank Robur Access Global gör. Kolla själv hos Avanza och lägg in Robur Access Global eller Länsförsäkringar Global Indexnära som jämförelse i grafen. Om du vill ha en odefinierad mängd räntor i ditt sparande samt betala högre avgift så är Transfer 70 fonden för dig!
Citera
2018-10-19, 19:27
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajm
Det är en global indexfond med viss inblandning av räntepapper. Den är dyrare och går sämre än vad Swedbank Robur Access Global gör. Kolla själv hos Avanza och lägg in Robur Access Global eller Länsförsäkringar Global Indexnära som jämförelse i grafen. Om du vill ha en odefinierad mängd räntor i ditt sparande samt betala högre avgift så är Transfer 70 fonden för dig!


Hmm vet inte om jag håller med dig om jämförelsen. Om man nu räknar över 5 års tid är det inte så stor skillnad om man inkluderar risk. Sedan är inte access en blandfond, det är en aktiefond.
Citera
2018-10-19, 19:45
  #12
Medlem
Handelsbanken råvarufond? När börsen går ner går den upp föreställer jag mig...

Annars är det väl bara (för den vågade) att blanka alla aktier i det index som du tror kommer gå ner.
__________________
Senast redigerad av har 2018-10-19 kl. 19:56.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback