Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-15, 23:00
  #13
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Som dom däger: det kan bara din mage svara på.

Jag hade med peppar och citronpeppar.

Vettefan varför jag aldrig hade med chili..

För att det är lättare att gömma några påsar med olika slags pepparpulver än en flaska tabasco.

Skäms inte, du vet vad jag menar
Citera
2018-10-15, 23:44
  #14
Medlem
Ett tips är att byta ut glasflaskan eller åtminstone täcka den med ett lager tejp för att öka stryktåligheten på flaskan. Vid dolt uppträdande föreslår jag även någon krydda som luktar lite mindre. Vi hade en Tabascofanatiker och det kunde fan lukta något tiotal meter bort.
Citera
2018-10-16, 01:22
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Foretagsspionen
Ett tips är att byta ut glasflaskan eller åtminstone täcka den med ett lager tejp för att öka stryktåligheten på flaskan. Vid dolt uppträdande föreslår jag även någon krydda som luktar lite mindre. Vi hade en Tabascofanatiker och det kunde fan lukta något tiotal meter bort.

Och helst stoppa den i en plastpåse också, allt sånt där har en magisk förmåga att öppna sig och kladda ner hela packningen..
Citera
2018-10-16, 02:13
  #16
Avstängd
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
För att det är lättare att gömma några påsar med olika slags pepparpulver än en flaska tabasco.

Skäms inte, du vet vad jag menar
Haha!

Ja så var det ju ja!
Citera
2018-10-16, 03:29
  #17
Medlem
213374Us avatar
Jag hade alltid en liten plastflaska med någon form av tabasco. Det blev så poppis att jag bytte duttar mot cigg i fält

Vill du ha nåt mindre/plattare så gå in på närmaste kinakrog och be att få/eller köpa portionspåsar med sambal oelek.
Allt som sätter en guldkant på tillvaron är bra.
Citera
2018-10-16, 05:36
  #18
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolusXII
Ursäkta för trollvarning på titeln men detta är faktiskt en seriös fråga jag har.

P.g.a den ofta tråkiga och icke varierande smaken på FMs fältransorner så undrar jag kort och gott om det går att käka tabasco eller något liknande tillsammans med maten eller om man blir förjävla dålig i magen. Har en förkärlek för just tabasco och har fått uppfattningen av att det skulle funka med vissa av rätterna som görs med flameless heater. Vad säger ni med erfarenhet av detta? Tack på förhand //Carolus

Har funnits länge i amerikanska rations som även dem värms på kemisk väg. Bara att tuta och köra.

Har man bytt ut dom där norska grönpåsarna nu som alltid hade samma bismak av konserveringsmedel?
Citera
2018-10-18, 19:04
  #19
Avstängd
Jag kom och tänka på filmen Platoon när King häller i någon sås i fältransonen!

https://www.youtube.com/watch?v=S0IfbNVCoCE
Citera
2018-10-19, 13:10
  #20
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolusXII
Ursäkta för trollvarning på titeln men detta är faktiskt en seriös fråga jag har.

P.g.a den ofta tråkiga och icke varierande smaken på FMs fältransorner så undrar jag kort och gott om det går att käka tabasco eller något liknande tillsammans med maten eller om man blir förjävla dålig i magen. Har en förkärlek för just tabasco och har fått uppfattningen av att det skulle funka med vissa av rätterna som görs med flameless heater. Vad säger ni med erfarenhet av detta? Tack på förhand //Carolus
Hela chilibaserade såser på burk är faktiskt mycket bra att ta med sig ut i fält.
Särskilt under årets kalla månader.

För om man börjar frysa, så är det bara att ta sig en rejäl slurk.

Det finns Habanero-såser, och Ghost Chili-såser, som alla är väldigt, väldigt bra för att snabbt få upp kroppstemperaturen.

Och dessutom kan de vara bra till maten med.
Inget dåligt plus med andra ord.

Och om ryssen kommer så går det bra att kasta lite chilisås i hans öga, då får han annat att tänka på. Något som kan vara bra medans du vänder och lägger benen på ryggen.
Citera
2018-10-19, 22:11
  #21
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scoremax
Haha!

Ja så var det ju ja!

Citat:
Ursprungligen postat av 213374U
Jag hade alltid en liten plastflaska med någon form av tabasco. Det blev så poppis att jag bytte duttar mot cigg i fält

Vill du ha nåt mindre/plattare så gå in på närmaste kinakrog och be att få/eller köpa portionspåsar med sambal oelek.
Allt som sätter en guldkant på tillvaron är bra.

Jo hur är det numera egentligen? Vad tillåter befälen på övningarna?

"På min tid" var befälen öppet blinda om man tog med sig plastpåsar till skjutövningar exempelvis men andra övningar var de så jävla benhårda att bära extra stridsvagnsminor och attrapper var ett vanligt straff om man försökte smussla med något.

En guldgruva bokstavligt talat om man lyckades smuggla med sig sockerbitar, cigg, smågodis, snus, kryddor, snabbkaffe och tepåsar som man kunde byta och köpslå med när man låg på vaktposten i mörkret på småtimmarna när befälen "vet" (för de har själva gjort plikten) men inte ser. Snön ligger tät, allt är tyst, andetagen går med knivar i strupen. Kamraten viskar "Mackan, haru nåt?", "Kaffe och snus. Vanliga priset." En väldigt skrynklig tjugolapp och påse byter ägare. Aaah minnen

Det känns riktigt härligt när man på småtimmarna (01-03) kan säga "marknaden är öppen" eller bara vara "larmklockan" för en av två saker hände alltid på de här timmarna.
1. Befälen var totalt frånvarande, sovandes som stockar och man kunde utöka daglönen med 1000%.
2. Befälen smög omkring som elefanter i en porslinsbutik vilket skrek att "besätt eldställningarna" skulle komma och larm kunde ges i förväg så kamraterna kunde göra sina kängor och uniform i ordning för snabbutryckning.

Edit
Varför är "småtimmarna" så opopulära på passet (både eld och ute i skyddsvärnet)?

Tyckte alltid detta var den bästa tiden, dels för att man fick en "jämn" sömn men också för det mesta så var allt lugnt och stilla, rent latmansgöra att sitta vakt den här tiden med en kopp kaffe/te och om någon stövlade omkring märkte man det direkt, hade fått några timmars sömn och var på "hugget". Men timmarna innan "småtimmarna" så försökte folk sova, vred och vände sig och timmarna efter "småtimmarna" så började folk vakna och somna om samtidigt, men ändå var det dessa timmar det var mest "konkurrens" om. Varför?
__________________
Senast redigerad av Mackan52 2018-10-19 kl. 22:27.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback