Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-15, 18:25
  #1
Medlem
Hej!
Det är nämligen så att min stationära dator har valt att börja krångla.
Allting började för 3 dagar sen då jag skulle starta datorn, fick ingen bild på skärmen och datorn lät i i princip som en högljudd dammsugare. Jag tänkte att det kanske kunde bero på mycket damm eller något så jag gick ut och blåste ur burken försiktigt med kompressor. Kopplade in allt och den startade som normalt igen.
Datorn funkade normalt i 3 dagar och nu idag när jag startade den så hände samma sak, fläktarna på högvarv och ingen bild. Jag scrollade lite mellan några trådar och testade följande: Bytte plats på ram-minnet, drog ur tangentbord, mus och hörlurar, drog ur strömförsörjningen för chassifläktarna samt att jag drog ur strömförsörjningen till dvd:n. Testade starta datorn igen och nu gick GPU-fläkten som normalt och allt lät som vanligt men fortfarande ingen bild på skärmen. Därför vänder jag mig till er som är lite mer kunniga och hoppas på att ni möjligtvis vet någon lösning.
Förstår att någon komponent möjligtvis är lite trött och behöver bytas ut men skulle vara skönt att veta vilken isåfall då slipper man köpa något i onödan.

Kan tillägga att jag nu även testat att ta ur batteriet till moderkortet och stoppat tillbaka det efter ett tag men även gick utan framgång.
Citera
2018-10-15, 18:28
  #2
Medlem
constants avatar
Vad säger pipet från processorn när du startar?
Citera
2018-10-15, 18:39
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad säger pipet från processorn när du startar?
Processorn gör inte ifrån sig något speciellt ljud när jag startar ifall det var de du menade.
Citera
2018-10-15, 18:42
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kevinpe
Processorn gör inte ifrån sig något speciellt ljud när jag startar ifall det var de du menade.
De kanske inte längre ger ifrån sig ljud? Kan det vara så illa att datorerna inte ens har en liten inbyggt högtalare?

Det var annat förr :-)

https://www.computerhope.com/beep.htm
Citera
2018-10-15, 19:49
  #5
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera
2018-10-16, 07:37
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Vad säger pipet från processorn när du startar?

Det är MODERKORTET som ger ifrån sig Ljudsignaler för att omtala ev. fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Kevinpe
Processorn gör inte ifrån sig något speciellt ljud när jag startar ifall det var de du menade.
Citat:
Ursprungligen postat av constant
De kanske inte längre ger ifrån sig ljud? Kan det vara så illa att datorerna inte ens har en liten inbyggt högtalare?

MEN... för att Moderkortet ska kunna ge ifrån sig Felkoder medelst Ljud, så måste det ju finnas en intern högtalare, som de flesta chassin har fäste för.

Brukar väl vara en liten en på ca 2" (två tum) om det är en gammaldags 'hederlig' högtalare (gammalt chassi) som ser ut som en högtalare, eller en modern typ som ser ut ungefär som:
amazon.com/Computer-Internal-Onboard-Speaker-Motherboard/dp/B0146P072U

Sen läser man i Moderkortets Manual för att få reda på vad en viss felkod betyder.
FelPipen är typ Morsekod, olika kombinationer.

Deta är säkert det enklaste sättet att få reda på vad som egentligen är fel med datorn, så har du inte en Chassihögtalare så skaffa en.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback