Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-15, 18:24
  #1
Medlem
FirstAidss avatar
Hej har fått en instuderings fråga på företagsekonomi kurs som jag skulle vilja ha lite hjälp med att beräkna. Har förmodligen bara missat något litet.

Citat:
Företaget Epsilon når en avkastning på eget kapital på 12% under året 2014. Anta att det egna kapitalets omsättningshastighet ökar med 20% till 1.5 år 2015. Företagets nettovinstmarginal förändras emellertid inte. -Hur stor är den?

Ser KOH som = omsättning / totalt kapital
men här kanske jag ska se det som (eftersom de frågar om avkastning på eget kapital): omsättning / eget kapital

Nettovinstmarginal = vinst före finansnetto / omsättning

Avkastning på eget kapital = vinst efter skatt / eget kapital = 12%

Då borde jag kunna räkna ut egna kapitalet via; vinst efter skatt / 0.12 = eget kapital

Jag kan dra slutsatsena att vinsten och omsättningen ökat i samma grad medan kapitalet har ökat långsammare /minskat gentemot omsättningen på en femtedel.

Men hur får jag fram nettovinstmarginalen egentligen med denna begränsade tillgängliga information.
Citera
2018-10-15, 18:39
  #2
Medlem
TaxiDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FirstAids
Hej har fått en instuderings fråga på företagsekonomi kurs som jag skulle vilja ha lite hjälp med att beräkna. Har förmodligen bara missat något litet.



Ser KOH som = omsättning / totalt kapital
men här kanske jag ska se det som (eftersom de frågar om avkastning på eget kapital): omsättning / eget kapital

Nettovinstmarginal = vinst före finansnetto / omsättning

Avkastning på eget kapital = vinst efter skatt / eget kapital = 12%

Då borde jag kunna räkna ut egna kapitalet via; vinst efter skatt / 0.12 = eget kapital

Jag kan dra slutsatsena att vinsten och omsättningen ökat i samma grad medan kapitalet har ökat långsammare /minskat gentemot omsättningen på en femtedel.

Men hur får jag fram nettovinstmarginalen egentligen med denna begränsade tillgängliga information.
Ok läste frågan fel.
__________________
Senast redigerad av TaxiD 2018-10-15 kl. 18:55.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback