Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-10-27, 11:45
  #49
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braves
Antar att USA satt nya krav på flygbolagen som flyger till USA. Har flygbolaget rätt att neka en tillträde till planet om man inte svarar rätt på deras frågor om större delen av ens privatliv?
En standardgrej i flygbolags villkor är att man måste kunna visa upp de papper mm som krävs för att få komma in i landet. Om USA nu kräver mer info så bör det vara OK, men samtidigt gäller väl GDPR, så det borde gå bra att fråga flygbolaget vad de sysslar med.
Citera
2018-10-27, 23:05
  #50
Medlem
Nu har det inte med USA att göra men bara för att Kanada varit på tal i den här tråden...

...jag kom till Toronto igår med mitt 12 månaders ”working holiday visa” väl förberedd för att kunna backa upp mina svar på utfrågningen. Kopior på försäkring, kontoutdrag, lönespecar, skattebesked m.m. Kompisar som varit här på likadana visum har sagt att de fick många frågor om hur de tjänat sina pengar, men mitt möte med gränspolisen lät så här:

”So why are you coming to Canada?”
”I got a working holiday visa.”
”Oooh, nice! You got everything you need?”
”Yes”
”Good! Go to that guy over there and he will give you your work permit and if you’re not in a rush he will help you get a social insurance number right away. Welcome to Canada!”
”Thanks!”

Han var kanske bara på bra humör för att det var fredag kväll.
Citera
2018-10-31, 01:28
  #51
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz
Nu har det inte med USA att göra men bara för att Kanada varit på tal i den här tråden...

...jag kom till Toronto igår med mitt 12 månaders ”working holiday visa” väl förberedd för att kunna backa upp mina svar på utfrågningen. Kopior på försäkring, kontoutdrag, lönespecar, skattebesked m.m. Kompisar som varit här på likadana visum har sagt att de fick många frågor om hur de tjänat sina pengar, men mitt möte med gränspolisen lät så här:

”So why are you coming to Canada?”
”I got a working holiday visa.”
”Oooh, nice! You got everything you need?”
”Yes”
”Good! Go to that guy over there and he will give you your work permit and if you’re not in a rush he will help you get a social insurance number right away. Welcome to Canada!”
”Thanks!”

Han var kanske bara på bra humör för att det var fredag kväll.

Så är det i princip alltid när man landar i USA också, bara ett par frågor och sen är man igenom. Samma sak för mig på både ESTA, K-1 visum och greencard. Sällan eller aldrig fler än ett par frågor.
Citera
2018-10-31, 02:12
  #52
Medlem
Även om de alltid varit trevliga så har jag de flesta gånger fått åtminstone någon fråga om var jag ska bo eller hur länge jag ska stanna, både i Kanada och USA, så jag blev bara förvånad över hur smidigt det gick.
Citera
2018-10-31, 16:42
  #53
Medlem
Organtjuven7s avatar
Blandade svar i tråden.

Är det i närmaste hundraprocentigt att flygbolaget kollar resenärer till USA, att en giltig returbiljett finns bokad innan det ens blir tal om påstigning? Jag tänker nu främst på flygplatserna Kastrup och Arlanda.

CBP verkar tämligen värdelösa i det ni beskriver, stoppar de ens någon eller frågar mer ingående frågor?
Citera
2018-11-03, 05:21
  #54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Organtjuven7
Blandade svar i tråden.

Är det i närmaste hundraprocentigt att flygbolaget kollar resenärer till USA, att en giltig returbiljett finns bokad innan det ens blir tal om påstigning? Jag tänker nu främst på flygplatserna Kastrup och Arlanda.

CBP verkar tämligen värdelösa i det ni beskriver, stoppar de ens någon eller frågar mer ingående frågor?

Ja, det är ETT HUNDRA PROCENT säkert att de kollar att du har returbilett. De stämplar "Return ticket OK" på boarding kortet om man reser på ESTA eller ett besöksvisum. Du blir helt enkelt inte incheckad om du inte har en returbiljett. Även vid ombordstigningen kan det hända att de kollar att man har returbiljett. De frågade mig efter en returbiljett tidigare i år när jag skulle gå ombord. (Vilket löste sig när jag visade mitt green card).

I passkontrollen i USA är det dock inget problem med någon returbiljett, eftersom ingen som måste ha en returbiljett ens kommer på flyget till USA utan en returbiljett. Därför brukar de inte fråga om det heller.
Citera
2018-11-03, 06:45
  #55
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Organtjuven7
Blandade svar i tråden.

Är det i närmaste hundraprocentigt att flygbolaget kollar resenärer till USA, att en giltig returbiljett finns bokad innan det ens blir tal om påstigning? Jag tänker nu främst på flygplatserna Kastrup och Arlanda.

CBP verkar tämligen värdelösa i det ni beskriver, stoppar de ens någon eller frågar mer ingående frågor?

Hardu returbiljett med samma flygbolag som du flyger till USA med så frågar de inte efter returbiljett, för det ser de på sina skärmar när du checkar in. Ser de ingen returbiljett i sitt system kommer de att be dig att visa att du har en. Annars får du inte board, precis som andra säger här i tråden.

CBP brukar vanligtvis inte fråga om att få se biljett, däremot frågar de när du åker hem igen. Då är det bättre att ge exakt datum för återresan, istället för att vara vag och säga "om sådär tre veckor..".
Citera
  • 4
  • 5
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2985216

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback