Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-11-18, 18:19
  #49
Medlem
Har Demeyere Proline i alla storlekarna 20-24-28-32 cm. Har nytta
av alla. Pga de lutande sidorna har de ett nummer mindre stekyta
än vad diametern anger.

Demeyere har stainless-traktörpannor med raka höga sidor o bättre
stekyta för formatet med jättetjock botten - tex denna som jag har

https://www.prokok.se/demeyere-trakt...xoCqR4QAvD_BwE

Har även Demeyere AluPro non-stick 20-24-28 cm som är en tyngre
slags non-stick med "titanium-plasma"-beläggning ( ?) (inte teflon
tror jag ty då borde de väl kallat det teflon).

Också ett stort antal gjutjärn där den kanske bästa hittades i soprum-
met "i stan" (någon som ersatt den med en teflon kanske ?).

Gjutjärn anses väl vara bäst för induktion (som jag har) men det finns
ju andra fördelar med stainless Proline som tex hygien och liknande.

Handlar man på Black-Friday eller på annat sätt bidar sin tid o väntar
på bra läge har man nog råd med lite stekpannor. (Tex hittade jag fem
av mina många Demeyere till halva priset då de sålde ut butikslagret i
en Cervera-affär.)

MVH

PS. Induktion verkar väl endast på gjutjärn om jag inte missförstått
något dvs har man en gjutjärnpanna med 5 mm botten verkar induk-
tionen på hela botten. Flerlagerspannor (inkluderande dyra) har ett
gjutjärnsskikt i sig för fungera på induktion men detta är det enda i
botten som induktionen verkar på ... rätta mig om jag har fel ... .

Tex har jag en dyr drygt 20 år gammal WMF Cromagnan 18/10 stain-
less sauteuse med jättetjock flerlagersbotten men den fungerar inte
alls på induktionsspis.
__________________
Senast redigerad av palbin60 2018-11-18 kl. 19:07.
Citera
2018-11-18, 18:52
  #50
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag köpte en dyr stekpanna Fissler i rostfritt, men det står i "manualen" som följde med att man ska aldrig använda pannan för fritering (deep-frying). Ursäkta? Det var ju därför jag köpte en stekpanna i stål!

Det står så här: In order to avoid burn as a result of fat foaming over or spattering, you should never use your pan for deep-frying.

Jag har sett att det står så på flera pannor.. Jag misstänker att dessa pannor förlorar formen av den högre värmen och botten blir skev och ligger an dåligt mot häll/platta.
Finns inget värre än en panna som har olika temp på olika delar av botten. Fula pannkakor och ojämna stekytor. Har gett upp alla pannor med tunn botten och kör numera enbart med gjutjärnspannan.

Frugan gillade inte gjutjärn först men hon har vant sig och förmodligen tränat upp musklerna lite då hon inte längre anser att pannan är tung..
Citera
2018-11-18, 21:28
  #51
Medlem
Köpte en Greenpan för att ersätta vår gamla teflonpanna. Inte alls bra. Funkade den första veckan, men efter att det bränt vid 1 gång har den helt förlorat sin "non-stick" funktion på det området. Väldigt märkligt. Kanske måste rengöra med vinäger eller något starkare? Är någon sorts keramisk beläggning.

Har en traktörpanna i rostfritt som fungerar utmärkt dock.
Citera
2018-11-19, 09:00
  #52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Jag har sett att det står så på flera pannor.. Jag misstänker att dessa pannor förlorar formen av den högre värmen och botten blir skev och ligger an dåligt mot häll/platta.

Det är knappast därför Fissler ej rekommenderar fritering i stekpanna. Du har en stekpanna full med brinnande olja innan den har kommit upp i temperaturer som riskerar att göra botten skev. En så tjock botten som Fissler löper markant mindre risker för deformation. Risk för detta gäller främst dåligt konstruerade pannor med tunn botten på en induktionshäll där man stressar stekkärlet med för snabbt och högt värmepåslag.

Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Finns inget värre än en panna som har olika temp på olika delar av botten. Fula pannkakor och ojämna stekytor. Har gett upp alla pannor med tunn botten och kör numera enbart med gjutjärnspannan.

Du nämner ju just nu en av bristerna med gjutjärn/kolstål. Dess fördelar är värmekapacitet, värmestrålningen och dess nonstick egenskaper. Annars ser jag bara fördelar med rostfritt. Jag skulle ha svårt att klara mig utan åtminstone en rostfri traktörpanna.
__________________
Senast redigerad av danneln 2018-11-19 kl. 09:15.
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback