Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-15, 16:14
  #1
Medlem
JustZlatans avatar
En bra stekpanna utan teflon? Är Zwilling bra märke?

Typ en sån här: https://www.cervera.se/produkt/sensa...tekpanna-24-cm
Citera
2018-10-15, 16:23
  #2
Medlem
xxis avatar
Det vet jag inte, men jag brukar gilla de Buyer: https://www.cervera.se/varumarken/debuyer/
Citera
2018-10-15, 16:33
  #3
Medlem
Utan tvekan är de bästa i gjutjärn, inte rostfritt. Vilket märke kvittar, jag vill ha en med gjutjärnshandtag så man kan ställa den i ugnen om man vill, dock behöver man då alltid använda grytlapp även när man använder den på plattan eftersom den också blir varm.

Min erfarenhet av rostfria stekpannor är att det bränns fast lätt, sedan när man skrubbar blir det bara lättare och lättare att bränna fast.
Citera
2018-10-15, 16:51
  #4
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yyuutt
Utan tvekan är de bästa i gjutjärn, inte rostfritt. Vilket märke kvittar, jag vill ha en med gjutjärnshandtag så man kan ställa den i ugnen om man vill, dock behöver man då alltid använda grytlapp även när man använder den på plattan eftersom den också blir varm.

Min erfarenhet av rostfria stekpannor är att det bränns fast lätt, sedan när man skrubbar blir det bara lättare och lättare att bränna fast.
Rostfria stekpannor ska bränna fast .. Det som fastnar släpper när det har fått rätt stekyta.
Dom är extremt lättdiskade dessutom .. bara slå på vatten ..koka 5 sek.. sen lossnar allt med diskborsten utan ansträngning.

Jag använder uteslutande den här ..
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...ekpanna-28-cm/
Hade en kolstålspanna förut .. ngt jävla skitmärke som jag glömt .. tror den hette typ lars-petter ..ngt designtrams.... Köpte på cervera.. Den blev skev som ett ägg ganska fort .Gick aldrig ens bränna in riktigt .. Med rostfria pannor behöver man inte hålla på ..Bara stek . Deglasera . Klar att använda igen.

En stekpanna i gjutjärn/kolstål kräver dessutom underhåll ..och glömmer du diska skiten så kommer dom läcka rost i maten för alltid..
__________________
Senast redigerad av japanskbrud 2018-10-15 kl. 16:54.
Citera
2018-10-15, 16:56
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
Rostfria stekpannor ska bränna fast .. Det som fastnar släpper när det har fått rätt stekyta.
Dom är extremt lättdiskade dessutom .. bara slå på vatten ..koka 5 sek.. sen lossnar allt med diskborsten utan ansträngning.

Jag använder uteslutande den här ..
https://bagarenochkocken.se/kokkarl-...ekpanna-28-cm/
Hade en kolstålspanna förut .. ngt jävla skitmärke som jag glömt .. tror den hette typ lars-petter ..ngt designtrams.... Köpte på cervera.. Den blev skev som ett ägg ganska fort .Gick aldrig ens bränna in riktigt .. Med rostfria pannor behöver man inte hålla på ..Bara stek . Deglasera . Klar att använda igen.

En stekpanna i gjutjärn/kolstål kräver dessutom underhåll ..och glömmer du diska skiten så kommer dom läcka rost i maten för alltid..

Precis. Du menar nog Anders Petter. För mig det är Cerveras egna märke. Går inte jämföra med TS förslag en Zwilling.

TS. Det är en grymt bra panna.
__________________
Senast redigerad av Sillastrypar-rens 2018-10-15 kl. 16:59.
Citera
2018-10-15, 17:13
  #6
Medlem
Reidjis avatar
Jag måste rekommendera Gjutjärn. Finns ett par anledningar.

När man steker i teflon/rostfritt så kyls pannorna ner jävligt snabbt vilket oftast resulterar i att man kokar maten istället, och det driver ut vätskan. Funkar vid små mängder men att steka köttfärs så blir det skit.

Gjutjärn kan steka väldigt mycket mat utan att den bli kall direkt eftersom värmen ligger buffrad i det det tjocka järnet.

Fördelen med gjutjärn är att den håller hela din livstid och kan gå i arv ett par århundraden
Där kan man använda en stekspade av rostfritt. Alla andra måste man använda plastspadar som oftast lämnar efter sig massa tunna plaststrimlor.
Citera
2018-10-15, 17:25
  #7
Medlem
JustZlatans avatar
Gjutjärn har jag, men den är så tung och eländig. Vill ha en stekpanna i rostfritt stål bland annat till fritering. Men det kanske går att fritera i gjutjärn också?

Citat:
Ursprungligen postat av Reidji
Jag måste rekommendera Gjutjärn. Finns ett par anledningar.

När man steker i teflon/rostfritt så kyls pannorna ner jävligt snabbt vilket oftast resulterar i att man kokar maten istället, och det driver ut vätskan. Funkar vid små mängder men att steka köttfärs så blir det skit.

Gjutjärn kan steka väldigt mycket mat utan att den bli kall direkt eftersom värmen ligger buffrad i det det tjocka järnet.

Fördelen med gjutjärn är att den håller hela din livstid och kan gå i arv ett par århundraden
Där kan man använda en stekspade av rostfritt. Alla andra måste man använda plastspadar som oftast lämnar efter sig massa tunna plaststrimlor.

Kan man inte använda en rostfri stekspade i en stekpanna av rostfritt stål?
Citera
2018-10-15, 17:28
  #8
Medlem
Haubits77Bs avatar
Gjutjärnspannor från Skeppshult är det som gäller!
Sköter man dessa rätt och diskar UTAN diskmedel så bränns det inte fast.
Har man vägarna förbi Småland kan deras fabriksoutlet rekommenderas. Bra priser.
Citera
2018-10-15, 17:42
  #9
Medlem
Reidjis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Gjutjärn har jag, men den är så tung och eländig. Vill ha en stekpanna i rostfritt stål bland annat till fritering. Men det kanske går att fritera i gjutjärn också?



Kan man inte använda en rostfri stekspade i en stekpanna av rostfritt stål?

Självklart kan man det, mitt misstag då jag var helt insnöad på Teflonpannor
Citera
2018-10-15, 17:43
  #10
Medlem
constants avatar
Det diskuteras flera olika sorter av stekpannor här:

-Rostfritt
-Kolstål
-Gjutjärn

Man använder pannorna olika, beroende på vad man vill steka. Gjutjärn är perfekt för några köttbitar, kolstål för omelett, och så vidare. Så att bara säga vilken som är bäst blir fel. Dock, vill man ha en bra allroundpanna så vinner teflon, men det vill ju inte ts ha, då han tror att den är farlig.

Not: Det finns teflonpannor med mycket material, så man behöver inte riskera att den svalnar fort.
Citera
2018-10-15, 17:58
  #11
Medlem
Det ena utesluter inte det andra. Gillar man att laga mat bör man inte bara ha ett av alternativen rostfritt/gjutjärn&kolstål/teflon. En aning komiskt att många av de som predikar för gjutjärn är de som byter ut sina spisar till induktion, där det materialet är ganska värdelöst.

Läs ifrån kokböcker av stora personer inom gastronomin som t ex Marcella Hazan, Julia Child, Thomas Keller, J Kenji Lopez, Judy Rodgers m. fl. så anses de att den rostfria stekpannan/traktörpannan är ett av de mest användbara även för en hemmakock att ha i sitt hushåll.

Till TS : Det är inte många hundra upp för att få en Demeyere proline, som är avsevärt tjockare i godset. Däremot föredrar jag en panna med disk mycket mer, särskilt på en induktionshäll. Min Fissler kan i stort sett alstra lika mycket värme i materialet som en tjock gjutjärnspanna.

Valet om vilken panna du ska skaffa dig hänger delvis på vad för typ av spis du lagar på. Använder du gas så kan en panna i tri-ply eventuellt vara aktuellt.
__________________
Senast redigerad av danneln 2018-10-15 kl. 18:00.
Citera
2018-10-15, 18:03
  #12
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av danneln
Det ena utesluter inte det andra. Gillar man att laga mat bör man inte bara ha ett av alternativen rostfritt/gjutjärn&kolstål/teflon. En aning komiskt att många av de som predikar för gjutjärn är de som byter ut sina spisar till induktion, där det materialet är ganska värdelöst.

Läs ifrån kokböcker av stora personer inom gastronomin som t ex Marcella Hazan, Julia Child, Thomas Keller, J Kenji Lopez, Judy Rodgers m. fl. så anses de att den rostfria stekpannan/traktörpannan är ett av de mest användbara även för en hemmakock att ha i sitt hushåll.

Till TS : Det är inte många hundra upp för att få en Demeyere proline, som är avsevärt tjockare i godset. Däremot föredrar jag en panna med disk mycket mer, särskilt på en induktionshäll. Min Fissler kan i stort sett alstra lika mycket värme i materialet som en tjock gjutjärnspanna.

Valet om vilken panna du ska skaffa dig hänger delvis på vad för typ av spis du lagar på. Använder du gas så kan en panna i tri-ply eventuellt vara aktuellt.

Jag har en spis med vanliga värmeplattor. Men jag funderar på att skaffa mig en portabel gasspis.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback