Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-16, 07:53
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
En "lägre" lön kan ju ändå vara en "tillräcklig" lön. Det beror på utgifterna! Det finns ju ingen naturlag som säger att man måste jobba 40 timmar per vecka.

Jag håller med dig om att fattig-Sverige kommer - men jag tycker det talar *för* och inte emot att slimma utgifterna redan nu och vänja sig vid ett minskat ekonomiskt utrymme. Om man tränar på att klara sig utan 2 SUV:ar och 2 Thailandsresor per år blir man bättre rustad inför kraschen.
Givetvis sparar jag också. Jag har ingen SUV och reser inte till Thailand. Det jag menar är att pensionen blir för låg om man inte jobbar 100%.
Citera
2018-10-16, 08:19
  #14
Medlem
JGGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simmaellersjunk
Givetvis sparar jag också. Jag har ingen SUV och reser inte till Thailand. Det jag menar är att pensionen blir för låg om man inte jobbar 100%.

Beror nog på vad man jobbar med och vilken lön man har. Jobbar man i restaurang så blir det nog med pensionen om man jobbat 80%. Jag har dock en högre lön, men lever sparsamt
Citera
2018-10-16, 11:59
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JGG
Beror nog på vad man jobbar med och vilken lön man har. Jobbar man i restaurang så blir det nog med pensionen om man jobbat 80%. Jag har dock en högre lön, men lever sparsamt
Det är givetvis en personlig fråga om vad som passar en bäst. Om jag ska hitta nåt ytterligare argument för att ändå jobba 100% fast med högre lön, så är det väl att karriären och löneutvecklingen kan bli lidande. Sedan är det en balansgång att man inte stressar ihjäl sig, men ofta är mer välbetalda jobb också intressantare och roligare och kan vara en dörröppnare till nya saker.

Men som sagt, alla blir saliga på sin tro. Min övertygelse är att 80% arbetstid eller sex timmars arbetsdag ändå är en biljett till en pensionärstillvaro som inte är alltför fet. Många deltidsarbetande kvinnor har fått och kommer att få erfara det.
Citera
2019-01-14, 21:49
  #16
Medlem
area50s avatar
I vilket yrke kan det vara lättast samt lönt att gå ner till 80%?
Tex olika typer av hantverksjobb så som snickare, kabeltekniker, etc? Kan en fast anställd inom detta lättare gå ner i tid jämfört med andra yrken som kräver en mer stabil jobbnärvaro?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback