Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-15, 18:31
  #25
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det är helt olika pommes, tvåkilos är tjockare och snustorra, smaklösa, påminner om den enda gången jag ätit på Burger King. Enkilsofrittarna smakar potatis, rätt friterade riktigt goda.

Fast då måste det väl ändå ha varit någon slags "specialare" på Burger King.
Deras strips har ju vunnit många smaktävlingar, och jag själv älskar dess konsistens.
Citera
2018-10-15, 18:35
  #26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Fast då måste det väl ändå ha varit någon slags "specialare" på Burger King.
Deras strips har ju vunnit många smaktävlingar, och jag själv älskar dess konsistens.
Det är runt 15 år sedan, BK i Borlänge eller om det var Falun. Jag hade aldrig ätit på BK och var taggad men ack vilken besvikelse, stripsen smakade papper, bokstavligt. Pga dom stripsen har jag aldrig ätit på BK igen trots att dom numer finns här i stan, osis för dom om det var en dålig batch jag blev serverad ur.
Citera
2018-10-15, 18:39
  #27
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det är runt 15 år sedan, BK i Borlänge eller om det var Falun. Jag hade aldrig ätit på BK och var taggad men ack vilken besvikelse, stripsen smakade papper, bokstavligt. Pga dom stripsen har jag aldrig ätit på BK igen trots att dom numer finns här i stan, osis för dom om det var en dålig batch jag blev serverad ur.

Burger King har destovärre en varierande kvalitet, men det beror nog på att de är lite friare än Donken.
Jag reser en del, men den sämsta BK-restaurangen hittills är deras restaurang i Hudiksvall, torrt bröd mm där. Några mil därifrån vid det rikskända raststället Tönnebro är det däremot mycket högre kvalitet.

Bästa BK-restaurangen återfinns på Centralstation i Stockholm.
__________________
Senast redigerad av Haubits77B 2018-10-15 kl. 18:41. Anledning: Tillägg
Citera
2018-10-15, 18:44
  #28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Burger King har destovärre en varierande kvalitet, men det beror nog på att de är lite friare än Donken.
Jag reser en del, men den sämsta BK-restaurangen hittills är deras restaurang i Hudiksvall, torrt bröd mm där. Några mil därifrån vid det rikskända raststället Tönnebro är det däremot mycket högre kvalitet.
Finns det BK i Tönnebro? Jag är lite äldre och har varit motorburen i alla vuxna år, Tönnebro var bra på 80-talet sen blev det värsta sunkstället, bara busschaffisarna som fick bra mat när dom stannade med fulla bussar vars passagerare fick äta hemsk mat. Hacke Krog däremot är bra, kommer man från Gävle stannar jag där isf att åka till Tönnebro.
Citera
2018-10-15, 19:17
  #29
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Finns det BK i Tönnebro? Jag är lite äldre och har varit motorburen i alla vuxna år, Tönnebro var bra på 80-talet sen blev det värsta sunkstället, bara busschaffisarna som fick bra mat när dom stannade med fulla bussar vars passagerare fick äta hemsk mat. Hacke Krog däremot är bra, kommer man från Gävle stannar jag där isf att åka till Tönnebro.

BK öppnade i Tönnebro för 1-2 år sedan. Problemet med med Tönnebro är att det tillhör Rasta-kedjan som jag själv ogillar. Å ja, Hacke krog är bättre och framförallt billigare än Gävle Bro som jag vill minnas tillhör Dinner's, men jag kan ha fel.
Citera
2021-11-02, 20:08
  #30
Medlem
Andersdamaans avatar
Bumpar tråden för nu så har jag smakat enastående halvfabrikatspommes.
Aviko är märket och det finns några olika varianter att välja mellan. Inköpet gjordes på ICA vid Brommaplan, och priset för en 750g-påse låg på 24:-, ungefär samma som Felix tar för en enkilospåse i samma butik.
Super Crunch Premium var sorten som jag provade, och för att kunna bedöma dom rättvist så tillagade jag en laddning i fritösen och en laddning i ugnen.

Friterat blev såklart bäst, men jag blev mycket imponerad av laddningen som jag gjorde i ugnen! Dom absolut bästa ugnspommes som jag har testat! Dom slår t.o.m McCain´s enligt mig och det brukar vara nästan omöjligt om man går efter min smak!

https://www.aviko.se/produkter/
Citera
2021-11-02, 20:42
  #31
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Bumpar tråden för nu så har jag smakat enastående halvfabrikatspommes.
Aviko är märket och det finns några olika varianter att välja mellan. Inköpet gjordes på ICA vid Brommaplan, och priset för en 750g-påse låg på 24:-, ungefär samma som Felix tar för en enkilospåse i samma butik.
Super Crunch Premium var sorten som jag provade, och för att kunna bedöma dom rättvist så tillagade jag en laddning i fritösen och en laddning i ugnen.

Friterat blev såklart bäst, men jag blev mycket imponerad av laddningen som jag gjorde i ugnen! Dom absolut bästa ugnspommes som jag har testat! Dom slår t.o.m McCain´s enligt mig och det brukar vara nästan omöjligt om man går efter min smak!

https://www.aviko.se/produkter/

Dom är faktiskt bra. Inte riktigt Lamb Weston.

Annars är Lidls Harvest Baskets klyftor olidligt bra.
Citera
2021-11-06, 00:54
  #32
Medlem
Andersdamaans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Dom är faktiskt bra. Inte riktigt Lamb Weston.

Annars är Lidls Harvest Baskets klyftor olidligt bra.
Har inte testat Lidls klyftor! Bra alltså? Schysst pris dessutom!

Lamb Westons pommes är jäkligt bra, men jag tycker att Avikos pommes var snäppet bättre faktiskt, iaf dom som jag körde i ugnen! Är ruskigt imponerad av dem! Ugnspommes brukar ju inte vara så roliga alla gånger, men dessa var verkligen grymma!
Citera
2021-11-06, 15:18
  #33
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andersdamaan
Har inte testat Lidls klyftor! Bra alltså? Schysst pris dessutom!

Lamb Westons pommes är jäkligt bra, men jag tycker att Avikos pommes var snäppet bättre faktiskt, iaf dom som jag körde i ugnen! Är ruskigt imponerad av dem! Ugnspommes brukar ju inte vara så roliga alla gånger, men dessa var verkligen grymma!

Ja just Harvest Basket klyftor på Lidl är bra.
Citera
2021-11-14, 16:35
  #34
Medlem
Sladdarens avatar
Mycket olika smaker här och sortiment och märken.

Ingen som funderat över vad det beror på istället att nåt så enkelt som en potatis stav kan ha så många olika kvaliter och smakskillnader.

Det handlar ju egentligen bara om potatis (ev olja ochså förfriterat)

Är väl iaf minst 3 frågor man kan ställa sig

1. Var är potatisen odlad och hur (vilken jord osv) som gör att den smakar alltifrån pyton till riktigt bra
2. Vad är det för potatissort, finns hur många som helst eller många iaf
3. Vad är det för olja dom förfriterat dom i eller hur har dom förberett pommesen

https://www.expressen.se/premium/tes...r-ar-vinnaren/
Citera
2021-11-15, 21:30
  #35
Medlem
Bertil85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Finns det BK i Tönnebro? Jag är lite äldre och har varit motorburen i alla vuxna år, Tönnebro var bra på 80-talet sen blev det värsta sunkstället, bara busschaffisarna som fick bra mat när dom stannade med fulla bussar vars passagerare fick äta hemsk mat. Hacke Krog däremot är bra, kommer man från Gävle stannar jag där isf att åka till Tönnebro.

Hacke krog finns den kvar ?
Citera
2021-11-29, 23:37
  #36
Medlem
Aviko's är bästa jag testat
Bonus:
deras churros är otroligt bra också
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback