Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-15, 15:03
  #1
Medlem
aina08s avatar
Jag äter ganska mycket pommes (de är min last i livet ) och köper ofta Pommes Frites ifrån Felix.
Jag har tidigare tyckt att dom varit väldigt bra men någon gång efter sommaren bytte dom utseende på sina påsar och samtidigt har även själva pommesen blivit mycket sämre.
Den blir inte lika frasig och god som tidigare och nu förblir den mjuk och lite mjölig även om den får en mörkare färg.
Deras andra pommes är fortfarande bra (favoriten är Pommes Criss Cut) så det har inte blivit någon förändring på min ugn eller mitt sätt att tillaga dom.

Är det fler som reagerat på detta och vad kan det bero på?
Jag har mailat företaget och dom säger att dom inte ändrat på nåt men jag är 100% säker att det skett en förändring.

Vad har ni andra för favoritsort och märke?
Citera
2018-10-15, 15:14
  #2
Medlem
Lidls enkilospåsar för 12:- är suveräna, jag har slutat köpa felix för länge sedan. Jag friterar all pommes ska tilläggas, jag vet inte hur dom blir i ugn. Lidls tvåkilospåsar är dock inget vidare alls.
Citera
2018-10-15, 15:21
  #3
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Lidls enkilospåsar för 12:- är suveräna, jag har slutat köpa felix för länge sedan. Jag friterar all pommes ska tilläggas, jag vet inte hur dom blir i ugn. Lidls tvåkilospåsar är dock inget vidare alls.
Har nog aldrig testat dom. Bra pris, speciellt om dom är goda!
Hur kan de va skillnad på dom ifall de legat i 1 eller 2 kg påsar, olika fabrikat?
Jag gör min pommes i ugnen.
Citera
2018-10-15, 15:24
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Har nog aldrig testat dom. Bra pris, speciellt om dom är goda!
Hur kan de va skillnad på dom ifall de legat i 1 eller 2 kg påsar, olika fabrikat?
Jag gör min pommes i ugnen.
Det är helt olika pommes, tvåkilos är tjockare och snustorra, smaklösa, påminner om den enda gången jag ätit på Burger King. Enkilsofrittarna smakar potatis, rätt friterade riktigt goda.
Citera
2018-10-15, 15:30
  #5
Medlem
https://www.felix.se/produkter/krav-...dspommes-600g/

Rekommenderar dessa, sambon som släpade hem dessa och till min stora förvåning: mycket bra!

Brukar alltid göra egna pommes, men blir en sådan process för inte så mycket. Så dessa välkomnande jag varmt, första pommes i affär som jag tycker går att äta.
Citera
2018-10-15, 15:45
  #6
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det är helt olika pommes, tvåkilos är tjockare och snustorra, smaklösa, påminner om den enda gången jag ätit på Burger King. Enkilsofrittarna smakar potatis, rätt friterade riktigt goda.
Men är det av samma fabrikat? Brukar inte handla på Lidl så har ingen koll på vad dom säljer.
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
https://www.felix.se/produkter/krav-...dspommes-600g/

Rekommenderar dessa, sambon som släpade hem dessa och till min stora förvåning: mycket bra!

Brukar alltid göra egna pommes, men blir en sådan process för inte så mycket. Så dessa välkomnande jag varmt, första pommes i affär som jag tycker går att äta.
Dom har ja testat någon gång för länge sen och vill minnas att dom också var ganska bra.

Viktigt när man lagar i ugnen är ju rätt temperatur (absolut inte för låg temperatur, hellre varmare i så fall) och att man vänder dom ofta. Det gäller ju alla sorter och fabrikat.

Har bara gjort hemmagjorda klyftor men tycker inte det blir jättebra i ugnen, kanske är bättre med fritös (även hemma gjorda pommes).
Klyftor på påse brukar bli ganska mjöligt.
Citera
2018-10-15, 15:47
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Men är det av samma fabrikat? Brukar inte handla på Lidl så har ingen koll på vad dom säljer.

Dom har ja testat någon gång för länge sen och vill minnas att dom också var ganska bra.

Viktigt när man lagar i ugnen är ju rätt temperatur (absolut inte för låg temperatur, hellre varmare i så fall) och att man vänder dom ofta. Det gäller ju alla sorter och fabrikat.

Har bara gjort hemmagjorda klyftor men tycker inte det blir jättebra i ugnen, kanske är bättre med fritös (även hemma gjorda pommes).
Klyftor på påse brukar bli ganska mjöligt.
Det tror jag, det är lätt att ta fel, dom har flera sorter, klyftor mm också. Den här veckan amerikanskt tema med bl a frittar av sötpotatis, inte min grej dock.
Citera
2018-10-15, 15:58
  #8
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Det tror jag, det är lätt att ta fel, dom har flera sorter, klyftor mm också. Den här veckan amerikanskt tema med bl a frittar av sötpotatis, inte min grej dock.
Nej sötpotatis funkar inte till pommes (enligt mig). Bara en modefluga
Ska kolla om ja kommer förbi Lidl framöver. För de priset är de ju klart värt att testa.
Citera
2018-10-15, 15:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Viktigt när man lagar i ugnen är ju rätt temperatur (absolut inte för låg temperatur, hellre varmare i så fall) och att man vänder dom ofta. Det gäller ju alla sorter och fabrikat.

Har bara gjort hemmagjorda klyftor men tycker inte det blir jättebra i ugnen, kanske är bättre med fritös (även hemma gjorda pommes).
Klyftor på påse brukar bli ganska mjöligt.

Lite tips när du gör både egna pommes och klyftor i ugn. Ha en varm plåt, låt plåten stå inne i kanske . fem minuter innan du lägger på de ena eller de andra. Använd rikligt med olja, gör du egna klyftor så rekommenderar jag även lite chiliflakes + salt innan. (Sen varmluftsinställning)

Jag har dock både en luftfritös och en "vanlig" fritös som jag använder. Luftfritös till halvfabrikaten!
Citera
2018-10-15, 15:59
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Nej sötpotatis funkar inte till pommes (enligt mig). Bara en modefluga
Ska kolla om ja kommer förbi Lidl framöver. För de priset är de ju klart värt att testa.

Helt enig, fyfan vad äckligt det är med sötpotatis till pommes. Fy!
Citera
2018-10-15, 16:08
  #11
Medlem
Gör egna!

Köp en påse potatis och skär upp, mjölig potatis tycker jag är fint! Fritera på låg värme typ 160 grader tills dom blivit mjuka, frys in det som du inte ska äta på en gång.

När du sedan ska tillaga så fritera igen på 190 grader tills dom har fått en fin färg.

Mycket godare än att köpa färdiga!
Citera
2018-10-15, 16:11
  #12
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Lite tips när du gör både egna pommes och klyftor i ugn. Ha en varm plåt, låt plåten stå inne i kanske . fem minuter innan du lägger på de ena eller de andra. Använd rikligt med olja, gör du egna klyftor så rekommenderar jag även lite chiliflakes + salt innan. (Sen varmluftsinställning)

Jag har dock både en luftfritös och en "vanlig" fritös som jag använder. Luftfritös till halvfabrikaten!
Vad kör du för olja?
Blandar du allt i oljan eller häller du oljan på plåten? Är ju lätt att det fastnar.

Luftfritös harja velat testa länge. Kan de verkligen bli bra!? Hur blir det i jämförelse med riktig fritös?
Citat:
Ursprungligen postat av egenvilja
Helt enig, fyfan vad äckligt det är med sötpotatis till pommes. Fy!
Sambon skulle överraska med detta en kväll till det grillade köttet i somras. Blev bara kött och sås för mig
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback