Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-15, 13:52
  #1
Avstängd
Kick88s avatar
Hej,

Jag kanske är lite lite för okunnig för att ens hitta rätt ord. Men jag vet att under kalla kriget hade Sverige längs kusten mot Bottenviken och Östersjön, fasta värn insprängda i berggrunden.

Finns det några sådana kvar tror ni?

I avskräckningssyfte borde ju dessa, tillsammans med moderna kortdistansrobotar kunna verka rätt avskräckande mot en invasion från öster.
Citera
2018-10-15, 14:03
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Hej,

Jag kanske är lite lite för okunnig för att ens hitta rätt ord. Men jag vet att under kalla kriget hade Sverige längs kusten mot Bottenviken och Östersjön, fasta värn insprängda i berggrunden.

Finns det några sådana kvar tror ni?

I avskräckningssyfte borde ju dessa, tillsammans med moderna kortdistansrobotar kunna verka rätt avskräckande mot en invasion från öster.

Det fasta försvarets era slutade i egentlig mening år 2000 när ERSTA-batterierna demonterades.
Citera
2018-10-15, 14:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Hej,

Jag kanske är lite lite för okunnig för att ens hitta rätt ord. Men jag vet att under kalla kriget hade Sverige längs kusten mot Bottenviken och Östersjön, fasta värn insprängda i berggrunden.

Finns det några sådana kvar tror ni?

I avskräckningssyfte borde ju dessa, tillsammans med moderna kortdistansrobotar kunna verka rätt avskräckande mot en invasion från öster.
Dom är rätt svåra att ta bort så dom finns nog kvar i stor omfattning, dock är många igenfyllda. Ett något äldre än kalla kriget men öppet för allmänheten finns i Furuviksparken.
Citera
2018-10-15, 14:10
  #4
Medlem
franges avatar
Det finns - ja. Men inget som används.
Citera
2018-10-15, 14:22
  #5
Medlem
borrizs avatar
Alla värn i Skänelinjen (Per-Albin linjen) är med något undantag plomberade. Skull förvåna mig mycket om man inte gjort samma över hela landet.
Citera
2018-10-15, 14:50
  #6
Medlem
pandapangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Alla värn i Skänelinjen (Per-Albin linjen) är med något undantag plomberade. Skull förvåna mig mycket om man inte gjort samma över hela landet.

Bodens fästning är till stor del öppen för allmänheten, vill minnas att delar av kustvärnen runt Luleå fortfarande också går att besöka.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Bodens_fästning
Citera
2018-10-15, 15:33
  #7
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Alla värn i Skänelinjen (Per-Albin linjen) är med något undantag plomberade. Skull förvåna mig mycket om man inte gjort samma över hela landet.

Här har en plombering öppnats
https://twitter.com/FortVast/status/...053091840?s=19
Citera
2018-10-15, 16:29
  #8
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Här har en plombering öppnats
https://twitter.com/FortVast/status/...053091840?s=19
Intressant, har du en aning om varför?
(kan inte tänka mig att en förfallen kA*bunker ifrån kalla kriget, vare sig har något försvarsmässigt eller historiskt värde)
Citera
2018-10-15, 18:15
  #9
Medlem
På senare tid har det allt oftare diskuterats skyddsrum i media, totalförsvaret är ju återupptaget likaså. Nu kanske jag är väl konspiratorisk - men kan det vara så att Försvarsmakten i hemlighet börjar rusta mindre bergrum för att kunna återfå den förmåga man en gång hade gällande att gömma och stridsleda från skyddade platser?
Flertalet mobiliseringsförråd runt om i landet har ju rustats, trots att de skulle ha tömts för många år sedan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback