Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-15, 13:21
  #1
Medlem
Japp, jag referar mest till denna först;
https://innermammalinstitute.org/wp-...-Citations.pdf
så läste även på nån medicinsida att har man brist på serotonin så brukar man vissa depressionstendenser. Serotonindepåerna är helt körka dagen efter ett tjackrace, vilket förklarar ju dels varför man ofta blir så deppig. Serotoninet har en naturlig funktion för att reglera ens lugn för att ta risker, göra saker hämmningslöst bla bla.. och reglerar ens sociala position bla..(se pdfen ovan)
vet att när man drar tjack så blir man ofta kåt, släpper hämningar etc, men kan ju inte bara skylla på serotoninet i.o.m det är en massa dopaminerg inblandat också.
När jag träffar folk som sällan använder droger, blir de oftare divigare av kola än med tjack, men det är ju dels hela statusen bakom drogen. Men vet att kola frisläpper mer dopamin medan tjack= både dopamin och serotonin under längre tid. Jag gillar inte att festa med tjackade för när de gått för långt kan de inte hålla ett vettigt samtal utan att vilja dominera samtalet som politiker med nedsatt verbal förmånga.
Men men, det kanske bara är mina polare som är rubbade.

Hur ser ni på det hela? Kan ni härleda diverse beteende beroende på nivåer av dopamin eller serotonin?
Citera
2018-10-15, 14:10
  #2
Medlem
Stockmokks avatar
Det är väl allmänt känt att kokain framhäver narcissistiska tendenser men vad jag läst nånstans är att konstgjorda lyckohormoner gör att man till slut blir immun mot kroppens egna, därför beroende samt allmänt spiralerande mot depression. Långa brukare säger att de inte får lyckorus av droger längre utan tar dem för att inte få ångest.
Citera
2018-10-16, 23:18
  #3
Medlem
Presentpappers avatar
Serotonin kan som sagt till slut vara en orsak till depressioner och om vi kollar på dopamin kan ett överskott eller missbruk på substanser som försätter mycket dopamin leda till psykoser.

Allt har sina för och nackdelar beroende på hur det hanteras.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback