Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-15, 12:57
  #1
Medlem
General.Maximus.s avatar
Hej,

Just nu är det så att min nuvarande stationära dator är rätt jäkla seg väldigt stora delar av tiden jag använder den. Den får kämpa hårt vid uppstart, start av program, tankande av torrents etc. och det känns som att det är dags för någon typ av uppgradering. Min budget ligger på max 8000kr och användningsområdet är enklare spel, surfande, filmtittande, lite nedladdning etc. Ganska standardanvändande med andra ord utan behov av monsterprestanda.

De alternativ jag ser skulle kunna fungera är:
  1. Uppgradera den jag har nu. Alltså köpa några nya komponenter att sätta in. Problemet med detta är att det kanske är bättre att "investera" i något rejält när jag ändå håller på istället för att göra småändringar i vad jag har. Dessutom är mitt moderkort gammalt (Länk) och kanske inte ens kompatibelt med dagens grejer.
  2. Köpa en ny, ihopsatt dator. Fördelen jag ser med detta är att det är enkelt och smidigt men dyrare än om jag hade satt ihop den själv. Två stycken jag har tittat på är denna och denna. Tror ni att dessa duger för mina ändamål? Hur långt brukar grafiken som är integrerad på processorer räcka?
  3. Köpa komponenterna till en som jag sätter ihop själv. Fördelen blir att det blir billigare men jag har ingen erfarenhet av att sätta ihop datorer själv. Hur svårt är det på en skala 1-10?

Sen har jag en fråga gällande hårddisken i min nuvarande dator. Det hade varit väldigt skönt att få med mig allting jag har sparat på den disken till min nya dator; skulle det gå att bara lyfta ur den och stoppa i den i den nya även fast den har ett operativsystem installerat på sig? Jag tänkte ha en SSD-disk på min nya isåfall där jag har OS samt frekvent använda program och det kanske blir knasigt om man har ett operativsystem installerat på en hårddisk som man sätter in då.

Tack!
Citera
2018-10-15, 16:12
  #2
Medlem
splitfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Hej,

Just nu är det så att min nuvarande stationära dator är rätt jäkla seg väldigt stora delar av tiden jag använder den. Den får kämpa hårt vid uppstart, start av program, tankande av torrents etc. och det känns som att det är dags för någon typ av uppgradering. Min budget ligger på max 8000kr och användningsområdet är enklare spel, surfande, filmtittande, lite nedladdning etc. Ganska standardanvändande med andra ord utan behov av monsterprestanda.

De alternativ jag ser skulle kunna fungera är:
  1. Uppgradera den jag har nu. Alltså köpa några nya komponenter att sätta in. Problemet med detta är att det kanske är bättre att "investera" i något rejält när jag ändå håller på istället för att göra småändringar i vad jag har. Dessutom är mitt moderkort gammalt (Länk) och kanske inte ens kompatibelt med dagens grejer.
  2. Köpa en ny, ihopsatt dator. Fördelen jag ser med detta är att det är enkelt och smidigt men dyrare än om jag hade satt ihop den själv. Två stycken jag har tittat på är denna och denna. Tror ni att dessa duger för mina ändamål? Hur långt brukar grafiken som är integrerad på processorer räcka?
  3. Köpa komponenterna till en som jag sätter ihop själv. Fördelen blir att det blir billigare men jag har ingen erfarenhet av att sätta ihop datorer själv. Hur svårt är det på en skala 1-10?
Sen har jag en fråga gällande hårddisken i min nuvarande dator. Det hade varit väldigt skönt att få med mig allting jag har sparat på den disken till min nya dator; skulle det gå att bara lyfta ur den och stoppa i den i den nya även fast den har ett operativsystem installerat på sig? Jag tänkte ha en SSD-disk på min nya isåfall där jag har OS samt frekvent använda program och det kanske blir knasigt om man har ett operativsystem installerat på en hårddisk som man sätter in då.

Tack!
3. Skala:1 om du klarar av att ta in information via t.ex. youtube-videos, google etc.(Vad är 10 och vad är 1...)
Första träff på google för OS-flytt: https://www.youtube.com/watch?v=tw1l3c8feGw.
Citera
2018-10-15, 17:10
  #3
Medlem
StalkadavAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Hej,

/.../
För att kunna svara på frågan om det är värt att uppgradera datorn så behöver vi ju veta exakt vad som finns i datorn, ta och kör speccy och pasta in vad du har i datorn (Nätaggregatet och chassit får du kolla manuellt).

Nej, det är inte direkt svårt att bygga ihop en dator själv men det skulle underlätta om du hade någon mer kunnig vän/släkting som kunde hjälpa dig.
Citera
2018-10-15, 19:03
  #4
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StalkadavAschberg
För att kunna svara på frågan om det är värt att uppgradera datorn så behöver vi ju veta exakt vad som finns i datorn, ta och kör speccy och pasta in vad du har i datorn (Nätaggregatet och chassit får du kolla manuellt).

Nej, det är inte direkt svårt att bygga ihop en dator själv men det skulle underlätta om du hade någon mer kunnig vän/släkting som kunde hjälpa dig.

Här är alla komponenter i den nuvarande datorn. Som du ser är allting väldans gammalt. Möjligtvis att chassit kan återanvändas.

Chassi
RAM
Moderkort
Hårddisk
Processor
Grafikkort
Nätaggregat
Citera
2018-10-16, 03:40
  #5
Medlem
StalkadavAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Här är alla komponenter i den nuvarande datorn. Som du ser är allting väldans gammalt. Möjligtvis att chassit kan återanvändas.
/.../
Det var än del rätt så gamla komponenter i denna dator, men några saker går att återanvända!

  • Chassit går definitivt att återanvända.
  • HDD'n går att återanvända.
  • PSU'n går också att återanvända, men den är dock bra gammal så kanske värt att köpa ny för "peace of mind".
Resten är tyvärr inget att ha.

Med detta sagt så kan jag väl starkt rekommendera att uppgradera den nuvarande datorn med nytt moderkort, CPU, RAM, Grafikkort (och SSD?).

Jag plockade nya komponenter åt dig.

Priset landar på ca 6600:- inklusive en SSD.
Om pengarna känns svår spenderade så går det att strunta i en SSD och/eller köpa en sämre processor. Typ denna
Eller till och med denna
__________________
Senast redigerad av StalkadavAschberg 2018-10-16 kl. 03:42. Anledning: Stavfel
Citera
2018-10-16, 04:30
  #6
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Här är alla komponenter i den nuvarande datorn. Som du ser är allting väldans gammalt. Möjligtvis att chassit kan återanvändas.

Chassi
RAM
Moderkort
Hårddisk
Processor
Grafikkort
Nätaggregat

Jösses, om du säljer den där till ett museum så kommer det betala för en ny dator. Nytt helt klart, du behöver inte köpa en färdigbyggd då dom brukar ha onödiga grejor, plocka ihop en egen dator med dom grejorna du vill ha och lägg till en montering i paketet om du inte kan montera ihop den själv. det är ditt bästa alternativ.
Citera
2018-10-16, 09:05
  #7
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StalkadavAschberg
Det var än del rätt så gamla komponenter i denna dator, men några saker går att återanvända!

  • Chassit går definitivt att återanvända.
  • HDD'n går att återanvända.
  • PSU'n går också att återanvända, men den är dock bra gammal så kanske värt att köpa ny för "peace of mind".
Resten är tyvärr inget att ha.

Med detta sagt så kan jag väl starkt rekommendera att uppgradera den nuvarande datorn med nytt moderkort, CPU, RAM, Grafikkort (och SSD?).

Jag plockade nya komponenter åt dig.

Priset landar på ca 6600:- inklusive en SSD.
Om pengarna känns svår spenderade så går det att strunta i en SSD och/eller köpa en sämre processor. Typ denna
Eller till och med denna

Grymt schysst, tack!

En SSD vill jag definitivt ha så de delar du plockat ihop tror jag blir väldigt bra.

Gällande PSU:n, är problemet med den nuvarande att den inte har tillräckligt effekt/inte klarar av att förse komponenterna med tillräcklig ström eller är den bara gammal och dags att byta?

Gällande HDD:n tänkte jag sätta in den i nya burken samt försöka flytta över operativsystemet till SSD:n.


Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
Jösses, om du säljer den där till ett museum så kommer det betala för en ny dator. Nytt helt klart, du behöver inte köpa en färdigbyggd då dom brukar ha onödiga grejor, plocka ihop en egen dator med dom grejorna du vill ha och lägg till en montering i paketet om du inte kan montera ihop den själv. det är ditt bästa alternativ.

Haha, ja den har hängt med i ungefär 8-9 år och grejerna var väl inte i högsta klass på den tiden heller.
Citera
2018-10-16, 14:29
  #8
Medlem
StalkadavAschbergs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
/.../
Gällande PSU:n, är problemet med den nuvarande att den inte har tillräckligt effekt/inte klarar av att förse komponenterna med tillräcklig ström eller är den bara gammal och dags att byta? /.../
PSU'n har 650W och därmed har den mer än nog effekt för att klara dina komponenter. Ett PSU på 400W skulle räcka i princip.

Problemet ligger som sagt i att det är gammalt. Det är dock fortfarande en PSU ifrån ett bra märke och så men... Jag antar att komponenterna bara blir bättre, efektivare och säkrare med åren.
Citera
2018-11-26, 15:37
  #9
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Hej,

Just nu är det så att min nuvarande stationära dator är rätt jäkla seg väldigt stora delar av tiden jag använder den. Den får kämpa hårt vid uppstart, start av program, tankande av torrents etc. och det känns som att det är dags för någon typ av uppgradering. Min budget ligger på max 8000kr och användningsområdet är enklare spel, surfande, filmtittande, lite nedladdning etc. Ganska standardanvändande med andra ord utan behov av monsterprestanda.

Tack!

Tror ni att den här uppfyller mina krav?
Citera
2018-11-26, 16:43
  #10
Medlem
den skulle säkert klara av det du vill men den är klenare än en i7 a från 2010 hittade en skapligt billig om du inte vill bygga själv

https://cdon.se/hemelektronik/acer-a...-885-p44503511

kollade in denna som verkar mer pris värd det enda som gäller den du länkade och denna är att dom bara har en ram sticka två är det optimala så jag skulle köpa till en ram sticka på 8 gb 2666 hz
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback