Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-20, 19:13
  #13
Medlem
Jan66s avatar
Naturligtvis kan du köpa vapen på plats i USA, tex från privatpersoner.
Men sen ska du få hem den på något sätt, och köpa ammunition.
Citera
2018-10-20, 23:08
  #14
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
En myt? Vad pratar du om?

Privat personer har inget krav på sig att göra background checks, varken på en gun show eller en parkering.
Endast vapenhandlare har detta krav på sig.

EDIT: Kravet privatpersoner brukar ha på sig är att kolla så man är från samma stat. Dvs någon form av legg. Men det är inte en regel som följs speciellt mycket.
Korrekt för de flesta delstater. Den federala lagen säger att man kan handla privat och utan bakgrundskontroll under förutsättning att köpare och säljare båda är bosatta i den delstat där transaktionen äger rum. NFA-vapen (t.ex. kulsprutor och SBRs) måste dock alltid gå genom handlare, med undantag för C&R-klassade vapen.

Vid privatköp måste köparen uppfylla kraven för vapeninnehav (ålder, vandel osv) precis som när man köper i butik, men eftersom kraven på bevisföring är låga handlar det mest om god tro. Man kollar ålder och bostadsort på köparens legitimation, frågar om han har laglig rätt att inneha ett vapen och om svaret är "ja" har man uppfyllt kraven som säljare. Det är oftast mycket enklare än så, för det mesta handlar det om att byta vapen mot pengar och skaka hand. Med andra ord är det lätt att handla privat, men många säljare drar öronen åt sig om de misstänker att de själva kan råka i klistret. Det är alltså läge att putsa upp skolengelskan så man inte låter som en jävla ytlänning, och man bör inte svettas, dregla eller få ståfräs när man tittar på vapnet.

Sen finns det ett fåtal delstater (bl.a. CA, och troligtvis kommuniststaterna i nordöstra USA) där man numera kräver att även privata transaktioner måste ske genom en licensierad vapenhandlare, komplett med "transfer form" och bakgrundskontroll. Ska man köpa som svensk bör man alltså studera de lokala vapenlagarna innan man bestämmer sig för semestermål.

Men som redan nämnts är det största problemet att få hem nyförvärvet, det är där drömmarna om en KSG kommer att krossas.
Citera
2018-10-21, 21:31
  #15
Medlem
akvifers avatar
Mitt förslag är UPS eller Fedex och lämna landet direkt efter. Federalt brott att man förfalskar det där tulldeklarationen som man får fylla i på plats, men inget ytterligare än om man valt USPS om jag förstått detta rätt. (Förutom själva vapensmugglingen då..)
Kan vara ett tips att lära sig lite basic kemi, vad som löser vad, förståelse för atom och molekylers storlek, Mylar Barrier Bags etc.

Vill man hämta lite mer, eller något stort som en Barret så är nog segelbåt det vettigaste alternativet.
Många till salu för en billig peng i Karibien. Flordia och Georia är bra utgångslägen för detta.
Skulle inte utgå från stater som inte ligger på Atlantkusten.. Ser ut som du gör en kartell rondevu när du går ut på internationellt vatten och styr parallellt med Amerikans kust österut.

Flordia är ett bra val generellt, dock inte ur straffsynpunkt...

Mina 2cents.
Citera
2018-10-21, 22:18
  #16
Medlem
chromacors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Synd bara att inga polisdistrikt i USA har just en sådan specifik bössa
Jag måste bara fråga hur du vet detta? Jobbar du på Kel-Tech?

Det finns förmodligen ingen, varken i USA eller utanför som kan gå i god för exakt vilka vapen alla olika polisorganisationer i USA innehar, vi snackar om tusentals olika organisationer med egna inköpsrutiner, allt från polisorganisationer på federal nivå till campus-poliser på universitet och privata polisorganisationer anslutna till (som exempel) järnvägsbolag.

I call bullshit helt enkelt.
Citera
2018-10-22, 12:10
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Mitt förslag är UPS eller Fedex och lämna landet direkt efter. Federalt brott att man förfalskar det där tulldeklarationen som man får fylla i på plats, men inget ytterligare än om man valt USPS om jag förstått detta rätt. (Förutom själva vapensmugglingen då..)
Kan vara ett tips att lära sig lite basic kemi, vad som löser vad, förståelse för atom och molekylers storlek, Mylar Barrier Bags etc.
Hur omfattande blir polisarbetet i ett sånt här mål tror du? Slänger dom det i högen av brott som troligen aldrig kommer lösas? Eller kommer de kolla kamerorna på postkontoret, fingeravtryck, samarbeta med svenskpolis mm?
Citera
2018-10-22, 20:33
  #18
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vatococo
Hur omfattande blir polisarbetet i ett sånt här mål tror du? Slänger dom det i högen av brott som troligen aldrig kommer lösas? Eller kommer de kolla kamerorna på postkontoret, fingeravtryck, samarbeta med svenskpolis mm?

Alla som skickar internationellt måste legitimera sig.

Därav tror jag följande:
Kan du se till att legitimeringen inte kan knytas till dig som person så kommer fallet läggas på hög.
Om inte så väntar ett samarbete, det vågar jag nästan räkna med.
Men kan inte tro du blir utlämnad till USA från svensk mark för detta lilla.

Men det går att komma runt legitimeringen. UPS och Fedex har personliga konton där man kan skriva ut shipping labels och sen bara droppa av paketet.
Lättare för en everyday man att förfalska ett sådant konto. TOR is ýour friend här.
Citera
2018-10-23, 01:16
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Alla som skickar internationellt måste legitimera sig.

Därav tror jag följande:
Kan du se till att legitimeringen inte kan knytas till dig som person så kommer fallet läggas på hög.
Om inte så väntar ett samarbete, det vågar jag nästan räkna med.
Men kan inte tro du blir utlämnad till USA från svensk mark för detta lilla.
Verkar rimligt, något sådant jag hade på känn. Tackar för svaret
Citera
2018-10-23, 15:08
  #20
Medlem
213374Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Alla som skickar internationellt måste legitimera sig.

Jag har skickat ganska många paket från USA med USPS och har aldrig behövt legitimera mig. Om det handlar om lat postpersonal eller om regeln inte finns kan jag dock inte svara på.
Citera
2018-10-25, 20:23
  #21
Medlem
akvifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 213374U
Jag har skickat ganska många paket från USA med USPS och har aldrig behövt legitimera mig. Om det handlar om lat postpersonal eller om regeln inte finns kan jag dock inte svara på.

Intressant! Ett extra federalt brott är ju lätt värt det om man slipper legitimera sig.
Citera
2018-10-25, 21:54
  #22
Medlem
chromacors avatar
Åker man fast för olaga vapeninnehav (= allt innehav då du inte är medborgare eller permanent resident) och on-top-of-that brott mot de amerikanska vapenexportlagarna, då kommer man snabbt upptäcka hur det är att befinna sig i en värld av skit.
Citera
2018-10-25, 23:03
  #23
Medlem
Ljungbackaeriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chromacor
Åker man fast för olaga vapeninnehav (= allt innehav då du inte är medborgare eller permanent resident) och on-top-of-that brott mot de amerikanska vapenexportlagarna, då kommer man snabbt upptäcka hur det är att befinna sig i en värld av skit.
Jo, och man kommer ocksa att upptacka skillnaderna mellan svenska och amerikanska fangelser. Men det kanske ar detta som kravs for att vapentokiga svenskar ska forsta att det inte ar en bra ide att bega vapenbrott i USA.
Citera
2018-10-26, 00:15
  #24
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akvifer
Mitt förslag är UPS eller Fedex och lämna landet direkt efter. Federalt brott att man förfalskar det där tulldeklarationen som man får fylla i på plats, men inget ytterligare än om man valt USPS om jag förstått detta rätt. (Förutom själva vapensmugglingen då..)
Kan vara ett tips att lära sig lite basic kemi, vad som löser vad, förståelse för atom och molekylers storlek, Mylar Barrier Bags etc.

Vill man hämta lite mer, eller något stort som en Barret så är nog segelbåt det vettigaste alternativet.
Många till salu för en billig peng i Karibien. Flordia och Georia är bra utgångslägen för detta.
Skulle inte utgå från stater som inte ligger på Atlantkusten.. Ser ut som du gör en kartell rondevu när du går ut på internationellt vatten och styr parallellt med Amerikans kust österut.

Flordia är ett bra val generellt, dock inte ur straffsynpunkt...

Mina 2cents.

Kan inte plocka sär bössan i atomer som man kan med annan tyg mtrl och skicka hem del för del.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback