Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-14, 23:27
  #1
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ska lägga några tusenlappar på moderkort, minne och cpu och har tid att vänta tills rea men...vilken brukar vara bäst & billigast, black friday vs mellandagsrean?
Mvh A.A
Citera
2018-10-14, 23:30
  #2
Medlem
Lightshotics avatar
Hade tippat på Black Friday eller Cyber Monday, det beror på. Hade dock inte hoppats på alltför stora besparingar, om du har tur så finns billiga skärmar, SSD och tangentbord/mus, mycket bättre än så blir det inte.

Edit: Om du ska köra på en intel-plattform så kan du fetglömma att priset kommer att gå ned, de genomgår brist på supply just nu och kommer att ha detta problem åtminstone 6mån framöver.
__________________
Senast redigerad av Lightshotic 2018-10-14 kl. 23:38.
Citera
2018-10-14, 23:30
  #3
Medlem
Ingetdera, eftersom reorna är konstruerade PR-knep av säljföretagen. Strax innan reorna höjs priserna successivt, för att sedan "reas" ut till ordinarie pris. Det som verkligen reas ut är överskott i lagret, skräp och krimskrams som dom har svårt att bli av med - gamla modeller osv.
Citera
2018-10-14, 23:44
  #4
Medlem
sommarlovs avatar
Riktig Black Friday har riktiga rabatter, vi har inget sånt i Sverige.
Mellandagsrean är en rejäl bluff, köp inget alls, för att visa försäljarna att vi inte tar deras skit!
Citera
2018-10-15, 02:06
  #5
Avstängd
Plaguetongues avatar
du vet väl att du överhuvudtaget inte kommer billigare undan oavsett rea? Det är ju ett säljartrick som endast gynnar företagen
Citera
2018-10-15, 02:26
  #6
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plaguetongue
du vet väl att du överhuvudtaget inte kommer billigare undan oavsett rea? Det är ju ett säljartrick som endast gynnar företagen

Ofta är det så. De höjer priset dagarna innan "rean" och säljer mer eller mindre till ordinarie pris på "rean".

Själv köpte jag en portabel hårddisk på januari-rean i år, behövde ändå köpa en, det råkade bara vara "rea" just då. Fick den för 100:- billigare än normalpris, knappt 10% nedsatt. Hundra spänn är ju hundra spänn, men inget man går och "planerar på".

(Det var en modell som var rätt ny, säljs fortfarande). Ofta är det gamla varor man kan få riktigt "billigt", dvs. omoderna grejor. Om man nu vill ha "gamla" grejor då..

Till ArneAnka kan jag väl ge följande råd: Skit i reor, bättre är att köpa näst senaste generationen teknik. Oftast har dessa gått ner en hel del, när ny generation kommit ut på marknaden. Prestandamässigt kanske det skiljer 2-3%, obetydligt alltså, men prismässigt kanske 25-50% mot senaste generationen. Gäller i princip allt, utom möjligen apple-prylar.
Jag köper alltid så.
Citera
2018-10-15, 02:28
  #7
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Ofta är det så. De höjer priset dagarna innan "rean" och säljer mer eller mindre till ordinarie pris på "rean".
Sånt syns väldigt tydligt idag.

Citat:
Till ArneAnka kan jag väl ge följande råd: Skit i reor,
Varför det? grafikkortet jag köpte på black friday för 2 år sen är mer än 500kr dyrare idag.
Citera
2018-10-15, 02:34
  #8
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Sånt syns väldigt tydligt idag.

Varför det? grafikkortet jag köpte på black friday för 2 år sen är mer än 500kr dyrare idag.

Även om det syns väldigt tydligt idag, försöker sig ändå affärerna på sånt. Var väl förra eller förr-förra året i Plus en sådan granskning, var väl Siba eller Elgiganten som gjort så då.
Att ditt grafikkort är 500 dyrare idag än för två år sedan, beror på kronkursen. Kronkursen har gjort allt som säljs i dollar (IT-prylar) rejält dyrare för oss som betalar i SEK på senare år.

Men du kan ju alltid kolla om du hittar något av intresse till bra pris på Black Friday, du kan ju alltid beställa över nätet, så du slipper trängas i fysisk butik. (Minns inte ens när jag var i en fysisk IT-bytik senast, förutom Kjell då, där slinker jag in och köper smågrejer ibland..)
Citera
2018-10-15, 02:39
  #9
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Att ditt grafikkort är 500 dyrare idag än för två år sedan,
bEROR PÅ att butiken sänkte priset rejält under black friday och inget annat...
Citera
2018-10-15, 02:47
  #10
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
bEROR PÅ att butiken sänkte priset rejält under black friday och inget annat...

Kan vara så, men dollarkurserna har inte varit jättekul de senare åren. Men håll ögonen öppna, man kan hitta fynd! Men tyvärr regnar det inte fynd riktigt, vad jag erfar. Brukar kolla marknaden rätt väl innan jag bygger nya burkar. Brukar ha tiden på min sida.
Citera
2018-10-15, 04:26
  #11
Medlem
rikastistorstans avatar
Herregud, teknik har väl aldrig någonsin varit så billigt som nu? Orka vara gniden. Köp bara.
Citera
2018-10-15, 07:10
  #12
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Herregud, teknik har väl aldrig någonsin varit så billigt som nu? Orka vara gniden. Köp bara.

Det enda som är billigare när det kommer till dator byggen är väl kanske Processorn nu när man faktiskt kan smälla in en AMD processor i bygget annars så har prislappen ökat i och med att priset på minnen har tredubblats ~ och skärmar lär väl följa ganska snart om dom inte redan gjort det.

Att kunna sänka priset på komponenter brukar inte innebära att man betalar mindre för sin dator utan snarare att man tar ett fetare grafikkort eller liknande än vad man tänkt sig från början.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback