Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-14, 22:55
  #1
Medlem
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/t...aliga-effekter

Denna studie på 564 patienter visade att 49,8% hade fått någon negativ effekt av terapin.

Psykoterapi kan hjälpa många människor att lösa tunga problem, men behandlingarna är inte alltid bara positiva. Enligt en ny studie har nästan varannan patient upplevt någon form av negativ effekt under sin behandling.

– Om du till exempel har sökt behandling för depression kan det röra sig om att oönskade minnen dyker upp, ökad ångest, mer stress, säger Alexander Rozental, legitimerad psykolog och forskare vid Centrum för psykiatriforskning vid Karolinska Institutet.

Hur ser du/ni på det här? Har du fått någon negativ effekt av din terapi?

Själv kan jag komma från min samtalskontakt och känna mig som en tom påse. Jag känner alltid en viss anspänning när jag kommer dit för det är ju, trots allt, tunga ämnen man ska tala om. Men jag kan inte direkt påstå att jag mått sämre av att gå i samtal.

Hur känns det för dig? Har du mått sämre av terapi? Är det helt enkelt så att man får anpassa olika terapiformer efter patienten? Det finns ju några olika att välja på.
Citera
2018-10-14, 23:00
  #2
Avstängd
Edmontons avatar
Mycket bättre trådstart än min

(FB) Psykoterapi kan leda till försämrad hälsa och beroende
Citera
2018-10-14, 23:06
  #3
Medlem
Knappast något nytt. Och man börjar undra vad avsändaren har för agenda? Forskning sponsrad av "piller-industrin"?

Men det beror väl på terapiformen. Antar att det är därför som KBT är det som blivit mer populärt då man fokuserar mer på problemlösning än att rota i historien som i "psykodynamisk". Vilket som passar bäst eller sämst får väl avgöras from fall till fall.

För övrigt gäller ju detsamma när det gäller mediciner. Även de kan ha biverkningar eller vara icke-fungerande.
Citera
2018-10-14, 23:30
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Mycket bättre trådstart än min

(FB) Psykoterapi kan leda till försämrad hälsa och beroende

My apologies. Jag kanske kan vänta mig en varning av detta tilltag men det får man väl tåla.
Citera
2018-10-14, 23:39
  #5
Medlem
Jofs avatar
Negative effects of Internet-based cognitive behavior therapy: Monitoring and reporting deterioration and adverse and unwanted events
heter hans avhandling

http://www.diva-portal.org/smash/rec...49&dswid=-4227

KBT på nätet alltså.
KBT konfronterar folk med trauman. Därför kan man må lite sämre innan man mår bättre. Är tanken.
En del hade problem med att man inte hade personlig kontakt.

Ingen konstigt med detta. Jämför med biverkningar av medicineringar. Inga mediciner utan sådana.
__________________
Senast redigerad av Jof 2018-10-15 kl. 00:04.
Citera
2018-10-15, 02:58
  #6
Medlem
JuhuSumialas avatar
Självklart ska man inte gå till psykolog odyl. om man är sjuk eller störd. Meningen med sådana behandlingar är att hjärntvätta eller snarare pusha och tvinga dig till att bli någon som du inte är och vill vara. Meningen är inte att de ska hjälpa dig till ett lyckligt liv, utan ställa dig till arbetsmarknadens förfogande. De har ingen sympati för dig (de har sammanlagt kanske haft 1000-tals patienter). De gör bara sitt jobb åt staten som är just att pressa, övertala eller lirka ut dig till att stå på ICA och packa upp matvaror för en slavlön. Skulle du vara motståndskraftig mot deras mycket vassa metoder och finslipade subtila hot så skriver de bara i journalen. Viss ångest men vid god vigör och arbetsför.
Citera
2018-10-15, 03:12
  #7
Medlem
DaChiefs avatar
Oj det var en låg siffra med tanke på själva processen och vilka miffon (inte alla naturligtvis) som tycker oj, det är så synd om mig boho, jag har inte kommit nånstans eftersom jag själv inte gjort det som jag borde, bohohohohoooo. Sedan en massa ursäkter när man dagligen kunde ha gjort 1 sak för som lett till förändring och utveckling.

Så de ska inse att de är ett emo som suger för att man inte vågat testa nya saker i sitt liv/ utforska den man är pga att man är rädd för att gå utanför sin minimala comfort zone.

Hoppas dessa samtalsterapeuter får riktigt bra betalt för att sitta och höra på invalider som mår dåligt över att de inte kan öppna en mjölkförpackning.
Citera
2018-10-15, 04:06
  #8
Medlem
9rxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaChief
Oj det var en låg siffra med tanke på själva processen och vilka miffon (inte alla naturligtvis) som tycker oj, det är så synd om mig boho, jag har inte kommit nånstans eftersom jag själv inte gjort det som jag borde, bohohohohoooo. Sedan en massa ursäkter när man dagligen kunde ha gjort 1 sak för som lett till förändring och utveckling.

Så de ska inse att de är ett emo som suger för att man inte vågat testa nya saker i sitt liv/ utforska den man är pga att man är rädd för att gå utanför sin minimala comfort zone.

Hoppas dessa samtalsterapeuter får riktigt bra betalt för att sitta och höra på invalider som mår dåligt över att de inte kan öppna en mjölkförpackning.

Det var väl hårt sagt? Du tror inte det är till en fördel att hjälpa sin medmänniska? Och kom inte med några ursäkter.
Citera
2018-10-15, 17:02
  #9
Medlem
Träffar man rätt terapeut kan det säkert vara effektivt, men båda perioderna jag har pratat med psykolog 10+ gånger har det slutat i moll skulle jag vilja säga. KBT var det som gällde. För mig kändes det som en upprepad föreläsning om kortsiktigt vs långsiktigt tänkande, med en föreläsare och en elev. Det fick mig bara att känna mig mer värdelös.

Betydligt bättre har det varit att prata med vissa andra personer som jobbar på öppenpsykvården, t.ex. sjuksköterskor eller arbetsterapeuter som har varit fantastiska som människor. Det kanske inte har varit så effektiv terapi, men jag har i alla fall gått därifrån och känt mig gladare.
Citera
2018-10-15, 22:47
  #10
Medlem
canoes avatar
Ja, de vill ju alltid rota i ens barndom och uppväxt och gräva upp gamla trauman för att skapa en tidslinje och se när dina problem startade m.m.
Citera
2018-10-15, 22:52
  #11
Avstängd
Edmontons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av canoe
Ja, de vill ju alltid rota i ens barndom och uppväxt och gräva upp gamla trauman för att skapa en tidslinje och se när dina problem startade m.m.

Vadå om man alltid har haft problem? Har gått i terapi ett år utan effekt. Medicin funkar ibland.
Citera
2018-10-15, 22:59
  #12
Medlem
canoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Vadå om man alltid har haft problem? Har gått i terapi ett år utan effekt. Medicin funkar ibland.

De vill se när i barndomen som dina problem startade. Jag har precis börjat gå till min psykolog (utredningsfasen) nu så jag vet inte så mycket om psykoterapi/kbt. Vad fick du för terapi?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback