Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-14, 22:15
  #1
Medlem
Hur begränsat är det att byta hårddiskar med OS mellan datorer?

Kan jag t.ex. ta en gammal hd med XP coh sätta i en nyare dator? Kan jag klona en Windows 10 SSD från en laptop och använda i en stationär som backup, eller blir det strul om jag går online med backupen? (Obs tillfälliga lösningar)

Måste OS'et vara installerat på / via just den hårdvara man tänker använda? Vad avgör vad som funkar?

Har en stationär som strular, tänker sätta i en SSD med helt nytt windows (någon som har verifieringskod för Win 7 pro/ultimate till övers förresten )
Citera
2018-10-14, 22:30
  #2
Medlem
sommarlovs avatar
Traditionellt går det inte alls.
Med Windows 10 har det förändrats, kanske...
Citera
2018-10-14, 22:40
  #3
Medlem
Förut gick det i bästa fall igång, med massa drivrutinstrul och sånt. Senare blev OS'et låst till hårdvaran va?
Citera
2018-10-15, 07:01
  #4
Moderator
Protons avatar
Som sagt, provade detta stunt på en XP-installation som efter bytet inte gick att starta, vet inte hur det är med senare windows.

Jag skulle inte sätta några pengar på att du kommer få det att funka.
Citera
2018-10-15, 07:11
  #5
Medlem
Med windows 10 är det inga problem alls, du kan byta diskar mellan datorer med olika plattformar. Amd->intel och tvärtom.

Xp var en bättre fråga, där bör du extrahera datan du vill ha kvar fortare än kvickt och fimpa xp.
Citera
2018-10-15, 18:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omniman
Måste OS'et vara installerat på / via just den hårdvara man tänker använda?
Helst bör man göra så.

Även om tar sig förbi eller struntar i felen som man kan upptäcka direkt eller senare så är den ofta långsammare än vad den borde vara tills man installerat om.

Om den stationära har haft Win 10 installerad och aktiverad så kommer Microsoft ihåg nästa gång datorn kopplas mot internet även om datorn bara har haft lokalt konto. Bara att skipa steget där den frågar efter nyckeln.

https://www.microsoft.com/sv-se/soft...load/windows10
Verktyget laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB mm som du startar datorn från när du installerar om. Jag har hört att man får med uppdateringar också då så det kan vara värt att skapa en ny DVD / USB om det var länge sedan man skapade sin.

Det finns lite flera saker man kan testa men vad beror på om det är 7 eller 10 datorn haft, vilken du vill ha på den och vilka problem den hade.
Citera
2018-10-15, 19:00
  #7
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Win10 och Linux borde fungera fint, gått från en gammal Intel plattform till Amd Ryzen plattform med fint resultat. Linux bara bootade, Windows 10 märkte att det var en ny plattform och initialiserade sig några minuter sen var allt fint.

Något som jag Tror kan rendera problem är om man även byter grafikkort till ett annat märke, jag antar att det kan bli ganska tvärnit om man har geforce drivrutiner installerade och sen byter till amd grafikkort, men inte säker på den biten. Jag har kastat runt os-diskar i flera datorer hemma, men alltid haft samma externa gpu alternativt bara inbyggd gpu i cpu. Bara moderkort och cpu Borde fungera, iallafall med modernt operativsystem.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback