Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-14, 21:06
  #1
Avstängd
Lyssna först på den bästa demon av Roland JP-8080:

https://www.sounds-of-revolution.com...0008080-vol-2/

År 1996, Roland Corporation lanserade en digital synth inom kategorin Virtual Analog, VA, vid namn JP-8000 som är keyboard-versionen av JP. JP står egentligen för Jupiter med de hade inte lov att döpa den till Jupiter vid dess tillfälle. En tidningsartikel från 1996/1997 beskriver JP-8000 som ”Future Shock”, där vi vet att säljande och reklam ofta överdriver och missbrukar termer; i fallet JP-8000 var detta den mest sanningsenliga beskrivningen kanske någonsin i ljudsyntesens historia. Vem kunde ana att JP-8000 skulle låta futuristisk även år 2018? Den gör det utan tvivel. Utöver då okända vågformer som Triangle Mod och Feedback Osc så var det totala mästerverket Supersaw etablerad. Supersaw är sju sågtänder i frekvensmässig dispersion; detuning. Det skapar ett ”choir-like” synthljud som beskrivs som brett, stort och även varmt - som om många synthar spelade samtidigt unisont. När JP-8000 kom så slog det vekligen allt annat med hästlängder, då vanliga sågtänder i unison med detuning faktiskt inte kommer tillräckligt nära. Nord Lead låg efter här, även om de 1997 nämner JP-8000 som en rival i sin manual till Nord Lead 2. Sistnämnd kommer inte i närheten, och är en bråkdel av JP. Yamaha följde väldigt tätt på med succén Yamaha AN1x år 1997 som kopierat JP-8000 i princip rakt av, och då elektrronisk musik var på rejäl väg upp så fanns här en kapprustning mellan de stora synth-tillverkarna. Yamaha hade ännu inte lyckats med en Supersaw, utan detta kom som Multisaw år 2000 men bara i form av expansionskortet PLG150-AN (som inte blev succé även om jag har och älskar kortet). År 1998 kom den mest välbyggda och genomtänkta rack-synthen någonsin, Roland JP-8080 med tio rösters polyfoni istället för 8000’s åtta, mer FX samt Unison och White Noise. FX som Freeze Phase 1 och 2 är effekter jag fortfarande inte hört någon annanstans vare sig i en synth eller i mjukvara. Velocity-funktionen hos JP är det som utgör en viktig del av s.k. Morphing vilket med Supersaw skapar ett futuristiskt ljud lämpligt för trance; "Spacey" är en klockren beskrivning. Ofta gör Supersaw en klibbig och på rätt sätt kladdig timber när man önskar, vilket jag inte får ut ur någon annan synth. Det finns också ett karakteristiskt ljud då filterna skär av Supersaw som just är JP’s egna ljud och jag får inte alls samma enorma effekt med någon annan synth.

Supersaw födde en stor och viktig del av trance, med alla dess till Supersaw associerade namn: Uplifting Trance, Dutch Trance, Club Trance och en mycket stor del av all elektronisk dansmusik. Både Hard Dance, Handz Up, Makina, Gabber och Hardstyle är i mångt och mycket baserade på Supersaw och JP finns bland många av dessa producenter, även om en mer budgetvänlig marknad framträtt med allt bättre mjukvara som kan likna den riktiga Supersaw. Access Virus lanserade 2005 en ripoff på Supersaw hos TI som de döpte till Hypersaw, där nio sågtänder detunas istället för sju. Problemet är att Hypersaw blev inte någon succé över Supersaw så långt jag vet, men för lägre frekvenser låter den något renare. Vid filter och filter envelope, Hypersaw kommer inte i närheten utan är bara ganska steril och livlös medan Supersaw är så mycket trance en synth någonsin kan bli. Även Dubstep kan göras med en JP, även Massive dominerar (dominerade?) där så är Feedback Osc-ljudet som hörs i merparten Dubstep ett löjligt originellt ljud hos JP - detta för 20 år sedan. Ja, med Feedback Osc. och VST-verktyg som Glitch2 eller Glitchbich så kan ett helt album med Dubstep göras och alla skulle trott det var Massive. Känn på den, weedheads...

Än idag är Supersaw eller dess emuleringar outtröttligt populär pga av sina överlägsna egenskaper i harmonier rent tekniskt akustiskt, där man får bäst filter-effekter med just sågtand generellt. Roland JP-8000/8080 var så lyckad att man har Supersaw än idag på nyare modeller, men de har inte riktigt lyckats att få den lika bra som the real deal.

Det är ingen tvekan om att JP är för trance som Einstein är för fysik. Roland Corporation totalt sett är den synthtillverkare som skapat flest genrer inom elektronisk musik någonsin, och främst inom acid, hardcore och trance. Den som sitter och spelar på en JP har nästan färdig trance rakt ut ur maskinen, medan Nord Lead, Novation KS och Supernova II, Waldorf Q och andra synthar bara låter som vanliga synthar. Bread and butter är svårt på en JP...

Fler demos:

https://www.youtube.com/watch?v=4rRqpjerLCs

https://www.youtube.com/watch?v=x6Sq6V_PxNM

https://www.youtube.com/watch?v=Adx8Y2yFKsI

https://www.youtube.com/watch?v=VZE-OQTz628

https://www.youtube.com/watch?v=j7-qfaYKbRA


Roland JP-8000/8080 tar lyssnaren både framåt och bakåt i tiden...
__________________
Senast redigerad av Qemistry 2018-10-14 kl. 22:04.
Citera
2018-10-14, 21:31
  #2
Medlem
Nu vet jag inte, men att bygga balla saw waves, kombinera ihop dem och filtrera med lågpassfilter kan man väl göra med nästan villken synth som helst.

Analoga synthar (till skillnad från digitala) har dock oftast ett mjukare ljud, pga att de är just analoga med riktiga kompomonenter med naturliga material i.

Därmed finns det också variation mellan olika exemplar pga kvalitet på motstånd osv.
Citera
2018-10-14, 21:45
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Nu vet jag inte, men att bygga balla saw waves, kombinera ihop dem och filtrera med lågpassfilter kan man väl göra med nästan villken synth som helst.

Analoga synthar (till skillnad från digitala) har dock oftast ett mjukare ljud, pga att de är just analoga med riktiga kompomonenter med naturliga material i.

Därmed finns det också variation mellan olika exemplar pga kvalitet på motstånd osv.

Det är en digital synth, men digital hårdvara och mjukvara är två väldigt olika saker. Analog skulle antingen inte klara en så avancerad synth alls eller så hade den varit större än en likkista och kostat sexsiffrigt. Digital möjliggör den flexibilitet vi behöver för att kunna ha enorm kapacitet till ett överkomligt pris.
Citera
2018-10-14, 23:31
  #4
Medlem
frasselitos avatar
Vilken bra tråd. Tack för denna information. Jag har noll koll på synthar, men jag gillar att lyssna på dom.
Citera
2018-10-16, 17:27
  #5
Medlem
aina08s avatar
Har i hela mitt liv drömt om att göra egen musik men aldrig kommit till skott att lära mig.
Att höra dessa demos gör att det bara kokar i min skalle och ja gråter nästan över att jag aldrig gjort nåt av allt jag velat gjort i alla dessa år (låter väl lite galet).
Har dålig koll på produktion osv förutom att att det produceras i min skalle hela tiden och de är ju så klart inte samma sak som att få ut det i riktigt ljud
Dessa demos tar en fram och tillbaka 20 år av härlig musik.

Men OM man skulle vilja få tag på en JP-8000/8080, var kan man köpa en och vad går det loss på?
Resten om dataprogram osv är säkert för en annan tråd
__________________
Senast redigerad av aina08 2018-10-16 kl. 17:34.
Citera
2018-10-16, 21:43
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Har i hela mitt liv drömt om att göra egen musik men aldrig kommit till skott att lära mig.
Att höra dessa demos gör att det bara kokar i min skalle och ja gråter nästan över att jag aldrig gjort nåt av allt jag velat gjort i alla dessa år (låter väl lite galet).
Har dålig koll på produktion osv förutom att att det produceras i min skalle hela tiden och de är ju så klart inte samma sak som att få ut det i riktigt ljud
Dessa demos tar en fram och tillbaka 20 år av härlig musik.

Men OM man skulle vilja få tag på en JP-8000/8080, var kan man köpa en och vad går det loss på?
Resten om dataprogram osv är säkert för en annan tråd

JP-8000/8080 ÄR soundet för trance och egentligen all futuristisk elektronisk musik. Du finner inte en enda VST/AU eller någon annan synth över huvud taget som är så hutlöst mycket trance som JP.

Köp en JP på EBay, de finns i lite överflöd från särskild Japan. Helst en JP-8080, den är byggd i heavy duty metall och den tyngsta och mest robusta konstruktion jag någonsin stött på inom synth. JP-8000 är plastig och de slits ut mycket tidigare. Du får tag i en JP-8080 för 4000-6000 kr på EBay, och mer frakt och moms slutar du nog på 5000-8000 kr. De finns ibland inom EU och då klarar du dig under 5000 kr.

Köp sedan det billigaste MIDI-klaviaturet och lär dig spela melodier. Mycket melodier kommer utifrån vad för ljud man spelar och jag får personligen en synergi av att tweaka synth och spela melodier till det landskap jag känner mig i till ljuden. Ett piano föredrar jag till vissa andra melodier, inget utesluter något annat.

Att lära sig producera musiken är ett ämne i sig, men det går snabbt med entusiasm och övertygelse om att just dina idéer kommer att få publikmässig succé.



Vidare kan sägas att en kompositör kan ha hjälp med det tekniska i produktionen, även om han valt ljuden och skrivit det musikaliska. Den som skrev melodier och rytmer äger musiken, det är hans/hennes låt. Du kan spela och känna vad du får fram, inget att förlora då i värre fall säljer du synthen och får igen pengarna.
Citera
2018-10-17, 01:13
  #7
Medlem
aina08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qemistry
JP-8000/8080 ÄR soundet för trance och egentligen all futuristisk elektronisk musik. Du finner inte en enda VST/AU eller någon annan synth över huvud taget som är så hutlöst mycket trance som JP.

Köp en JP på EBay, de finns i lite överflöd från särskild Japan. Helst en JP-8080, den är byggd i heavy duty metall och den tyngsta och mest robusta konstruktion jag någonsin stött på inom synth. JP-8000 är plastig och de slits ut mycket tidigare. Du får tag i en JP-8080 för 4000-6000 kr på EBay, och mer frakt och moms slutar du nog på 5000-8000 kr. De finns ibland inom EU och då klarar du dig under 5000 kr.

Köp sedan det billigaste MIDI-klaviaturet och lär dig spela melodier. Mycket melodier kommer utifrån vad för ljud man spelar och jag får personligen en synergi av att tweaka synth och spela melodier till det landskap jag känner mig i till ljuden. Ett piano föredrar jag till vissa andra melodier, inget utesluter något annat.

Att lära sig producera musiken är ett ämne i sig, men det går snabbt med entusiasm och övertygelse om att just dina idéer kommer att få publikmässig succé.



Vidare kan sägas att en kompositör kan ha hjälp med det tekniska i produktionen, även om han valt ljuden och skrivit det musikaliska. Den som skrev melodier och rytmer äger musiken, det är hans/hennes låt. Du kan spela och känna vad du får fram, inget att förlora då i värre fall säljer du synthen och får igen pengarna.
Det europeiska priset vore ju så klart att föredra om man får välja
Vågar man köpa sånt begagnat på ebay? Trist om nåt är/blir knas.

Man kan väl spela mer "vanligt" på den också, tänker för att lära sig spela bara rakt av.

Ja tror ja skulle behöva någon som lär mig det tekniska, i alla fall så man kommer igång.
Sen måste de man gör inte bli publikmässigt i form att tjäna pengar, för att komma dit krävs nog en väldig massa jobb och en del tur och kontakter.
Men de vore galet roligt att lära sig och bränna många timmar på om inte annat.
Ska ja börja helt från början är en JP kanske inte de jag ska skaffa allra först(?), även om ja förstår att den gör en stor del av "jobbet" (de hörs bara på ljudet den kan ge).
Tid har jag mycket av så även entusiasm, sämre är det med budgeten och det tekniska för att komma igång.
__________________
Senast redigerad av aina08 2018-10-17 kl. 01:16.
Citera
2018-10-17, 05:18
  #8
Medlem
Köper man en så pass gammal maskin begagnad är det starkt rekommenderat att prova den först.
Displayen brukar vara bland det första som fallerar, sedan måste man kolla att alla rattar och knappar verkar svara som de ska och att inga LED:s slocknat. Kolla att alla utgångar och kontakter är som de ska också, så att man inte köper en massa brus för flera tusenlappar.

En JP-8000 / 8080 kommer att ta en stor plats i ljudbilden i slutmixen, men den är har begränsad polyfoni så den behöver mycket hjälp när man arrangerar sina stycken.

Personligen rekommenderar jag nybörjare att köpa en förstamaskin med mycket multitimbralitet och mycket polyfoni. Då kan man i princip sätta hela arret med en maskin, och sedan när man byggt ut sin syntharsenal gå in och byta ut de ljud som låter bättre med andra, mer specialiserade, synthar.

Men de flesta nu för tiden arrar väl i sin DAW med VST-instrument antar jag, vi hårdvarutokar blir mer och mer sällsynt(h)a.
Citera
2018-10-17, 08:19
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av LeSeau
Köper man en så pass gammal maskin begagnad är det starkt rekommenderat att prova den först.
Displayen brukar vara bland det första som fallerar, sedan måste man kolla att alla rattar och knappar verkar svara som de ska och att inga LED:s slocknat. Kolla att alla utgångar och kontakter är som de ska också, så att man inte köper en massa brus för flera tusenlappar.

En JP-8000 / 8080 kommer att ta en stor plats i ljudbilden i slutmixen, men den är har begränsad polyfoni så den behöver mycket hjälp när man arrangerar sina stycken.

Personligen rekommenderar jag nybörjare att köpa en förstamaskin med mycket multitimbralitet och mycket polyfoni. Då kan man i princip sätta hela arret med en maskin, och sedan när man byggt ut sin syntharsenal gå in och byta ut de ljud som låter bättre med andra, mer specialiserade, synthar.

Men de flesta nu för tiden arrar väl i sin DAW med VST-instrument antar jag, vi hårdvarutokar blir mer och mer sällsynt(h)a.

Mer än åtta/tio noters polyfoni behövs egentligen inte. Layering görs i DAW, men också en Supersaw på två skikt ger med sina bioscillatorer 16 oscillatorers effekt. JP klarar även dagens nivå av tjocklek, och med kunskap görs layering som motsvarar 72 oscillatorer i en performance, dock inte i realtid.
Citera
2018-10-17, 08:23
  #10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av aina08
Det europeiska priset vore ju så klart att föredra om man får välja
Vågar man köpa sånt begagnat på ebay? Trist om nåt är/blir knas.

Man kan väl spela mer "vanligt" på den också, tänker för att lära sig spela bara rakt av.

Ja tror ja skulle behöva någon som lär mig det tekniska, i alla fall så man kommer igång.
Sen måste de man gör inte bli publikmässigt i form att tjäna pengar, för att komma dit krävs nog en väldig massa jobb och en del tur och kontakter.
Men de vore galet roligt att lära sig och bränna många timmar på om inte annat.
Ska ja börja helt från början är en JP kanske inte de jag ska skaffa allra först(?), även om ja förstår att den gör en stor del av "jobbet" (de hörs bara på ljudet den kan ge).
Tid har jag mycket av så även entusiasm, sämre är det med budgeten och det tekniska för att komma igång.


EBay är nog det bästa stället att köpa begagnat på. De har en fullt fungerande Buyer Protection och en synth som inte fungerar kommer EBay att tvinga säljaren att göra upp för sig om köparen anmäler detta. EBay har dessutom blixtsnabb service.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback