Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-14, 17:26
  #1
Medlem
Vad är oddsen att bli av med körkortet när ingen polis såg men det fanns många vittnen? Solen bländade, hade solglasögon på med "solskärmen' nere. Ljuset såg ut att vara helt svart. Märkte det i efterhand när jag körde och många bilar tutade på mig. Därefter såg jag att resten av bilarna stod kvar vid ljuset i backspegeln.

Finns det människor som vill sätta dit folk genom att skicka in filmbevis osv. Har någon råkat ut för detta?

Dela gärna med er av era erfarenheter mm.
Påföljder? Indraget körkort under omständigheterna?
Citera
2018-10-14, 17:34
  #2
Medlem
Sooks avatar
Kan du ens åka fast om ingen polis ser det du gör? Visst om det finns videobevis men knappast annars. At du blåmdas av solen är en förklaring men duger inte som ursäkt.
Citera
2018-10-14, 17:35
  #3
Medlem
Rätt liten risk, men inte helt uteslutet.

Körkortet lär ryka om någon lyckas kunna bevisa rödljuskörningen. Solen i ögonen lär inte duga som bortförklaring.
Citera
2018-10-14, 17:39
  #4
Medlem
Aja förhoppningsvis finns det ingen video
__________________
Senast redigerad av MrWiggah 2018-10-14 kl. 17:42.
Citera
2018-10-14, 18:46
  #5
Medlem
Finns kameror på vissa rödljus
Citera
2018-10-14, 18:57
  #6
Medlem
Hur vet TS att ingen polis såg det? Där kan ju ha varit en omålad polisbil eller en ledig polis. Det kommer kanske ett brev på Posten så småningom. Helt klart är att en rödljuskörning kostar körkortet några månader plus några tusen till Polisens julfest.
Citera
2018-10-14, 18:58
  #7
Medlem
miikoss avatar
Det är ett oaktsamhetsbrott, man behöver ej ha sett trafikljuset.

Böterna är fasta på 3 000 kr.

Körkortsåterkallelse sker vanligen, men ibland så får man varning, ex om man kör när järnväsbommar är på väg upp.

Visst finns risken om videon är bra kvalitet där man kan bli identifierad.
Citera
2018-10-14, 19:06
  #8
Medlem
Nästan noll risk, även om det filmats så borde det vara svårt att se vem som körde bilen.
Ev. filmning gjordes väl bakifrån, eller har jag missat något?
Citera
2018-10-14, 22:08
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bosseriks
Nästan noll risk, även om det filmats så borde det vara svårt att se vem som körde bilen.
Ev. filmning gjordes väl bakifrån, eller har jag missat något?

Ja det räcker ju inte att bara se bilen köra mot rött, föraren måste ju identifieras.
Hade en det funnits en civil polisbil på plats hade TS stoppats direkt om de velat ingripa, teoretiskt då
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback