Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-14, 16:02
  #1
Medlem
Hej alla flashbackare jag behöver lite tips och råd i livet allmänt.

Jag är en tjej som fyllde 25 i år och vet fortfarande inte vad jag vill göra med mitt liv. Har för tillfället flera extra jobb för att kunna betala hyran.

Jag har alltid varit en sökande själ och när jag inte visste vad jag ville göra efter gymnasiet (läste IT teknik, var inte bra på programmering och tyckte det var för många killar i klassen) så åkte jag till Kina i några år. Lärde mig språket och jobbade extra som engelskalärare och säljare.

När jag kom tillbaka till Sverige hade jag fortfarande ingen aning vad jag ville göra så läste några kurser i kinesiska och jobba extra med fakturering och bokföring i ett år i Uppsala.

Fick sedan reda på att ett nytt program i industridesign startat i Gävle och hoppa på det, var då 23 år. Tyvärr så har inte skolan varit tydliga med arbetsmarknaden och det finns helt enkelt inga jobb. Hann gå i 1.5 år innan jag totalt tappade förtroendet för utbildningen. Tyckte dessutom den var lite för flummig och även många av klasskompisarna.

Jag skulle jättegärna vilja jobba internationellt i framtiden då jag tycker mycket om språk och vet att jag kan anpassa mig till andra kulturer. Kan tänka mig att flytta och jobba utomlands en del med.

Har funderat på att läsa ekonomi (marknadsföring?), skulle i så fall kunna ta ut en kandidat efter 1.5 - 2 år då jag kan använda kinesiskan som bi-ämne. Dock kanske ekonomi är lite monotomt och stelt? Har inte riktigt koll. Skulle förmodligen pendla till Stockholm i så fall ca 3 dagar i veckan (från Gävle).

Skulle kunna hoppa på en högskoleingenjörsutbildning i Gävle inom management och logistik.

Sista alternativet är att jag läser en civilingenjörsutbildning vid Linköpings universitet inom medieteknik eller design och produktutveckling. Kommer i dagsläget inte in på det senare alternativet utan då måste jag höja mitt resultat på högskoleprovet.

Linköping universitet skulle även innebära att jag måste flytta, förlorar förmodligen min sambo och jag har dessutom bara 2 år kvar av bidrag från csn, inget lån än så länge.

Jag har försökt intala mig själv att läsa till ekonom, lantmätare eller samhällplanerare i Gävle skulle kunna vara intressant men känner det verkligen inte.
Saknar det internationella och engagemang från skolan. Finns inga skolklubbar, utbytesstudier, språkkurser osv.

Har ni tips på andra intressanta utbildningar? Vad tror ni skulle vara bra att satsa på? Hur har ni haft det i era utbildningar, arbetslivet?
Citera
2018-10-14, 20:12
  #2
Medlem
Är studier verkligen rätt för dig då? Du säger ju själv att du inte känner för något av det du tittat på. Dessutom så har du ganska så kort tid kvar med CSN - och du har inte sparat undan något för att kunna studera. Låter som att studier bara skulle röra till det ännu mer för dig. Troligen skulle du inte fullfölja utbildningen heller verkar det som, då du lär komma på efter ett tag att du saknar intresse, att det inte är "rätt för dig" eller något annat svepskäl.

Vad gäller motivationen så borde väl möjligheten att slippa ekonomisk stress med alla extrajobb vara mer än nog för att motivera dig om att förändra saker och ting.

Som 25-åring med eget försörjningsansvar är det inte läge att ta stora risker och prova dig runt för mycket heller. Antingen bestämmer du dig för något och löper hela linan ut, eller så får du försöka att förbättra din arbetssituation genom att fixa en fast heltidstjänst någonstans. Sen är det bara att knega tills pensionen - möjligen olycklig på arbetet, men i varje fall med en stabil tillvaro.
Citera
2018-10-14, 20:19
  #3
Medlem
Om du gillar teknik men tycker att många linjer är för snubbiga så kanske du borde fundera på Industriell ekonomi? Det är en helt annan typ av personer på det programmet än på mer nördiga program, dessutom verkar könsbalansen vara runt 50 / 50.

Andra program med mycket brudar är bioteknik, kemiteknik och medicinsk teknik.

Om du är inne på designspåret kanske teknisk design vara något? Den är nog mer mattetung och industrianpassad än Gävles variant, ges av Chalmers, Lund, Luleå.
Citera
2018-10-14, 22:03
  #4
Medlem
Så du vill inte studera, men vill ändå studera?
Kanske dags o fundera på vad du verkligen vill?
Hur ska grabbarna på flashback veta vad du vill?
Citera
2018-10-15, 07:14
  #5
Medlem
Behövde nog få andras perspektiv på min situation. Har tänkt så mycket på det att jag bara blir mer förvirrad. Är nog less för att det känns som det blev så fel med utbildningen jag hoppa på och känns jobbigt att börja om med något men ska nog se till att satsa hårt på något till hösten ändå. 3 års studier med 2 års CSN kvar ser jag inte som något problem egentligen, utan det är nog civilingenjör som skulle bli jobbigast isåfall. Men ska absolut fundera på industriell ekonomi, logistik och management utbildningen i Gävle är en indek variant. Ska kolla lite med några vänner som läser den utbildningen.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback