Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-14, 15:19
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Egentligen ska det stå "något annat engelsktalande land" i titeln, men det fick inte plats.

Varje gång jag hör någon heta dessa namn är det alltid amerikaner, trots att det inte är specifikt amerikanska namn utan bibliska på precis samma sätt som Lukas, Mattias, Jakob osv.

Kanske fel att fråga detta på ett svenskt forum, men någon här kanske vet anledningen till att de inte verkar användas öht, eller av en betydligt mindre del, i den resterande engelsk-talande världen?
Citera
2018-10-14, 15:21
  #2
Medlem
Det är gamla indianska namn från tiden då USA var indianernas kontinent. Sen har detdär levt kvar.
Citera
2018-10-14, 15:25
  #3
Medlem
Är det inte mest mormoner, amish och övrigt religöst/sektfolk som har såna namn, eller är jag fördomsfull nu?
Citera
2018-10-14, 15:25
  #4
Medlem
SingMeToSleeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablitozastava
Det är gamla indianska namn från tiden då USA var indianernas kontinent. Sen har detdär levt kvar.

Fel, Jebediah är ett gammalt judiskt namn. Nu är jag ingen expert på nordamerikanska indianer men jag vill minnas att dom inte var judar.
Citera
2018-10-14, 15:25
  #5
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Egentligen ska det stå "något annat engelsktalande land" i titeln, men det fick inte plats.

Varje gång jag hör någon heta dessa namn är det alltid amerikaner, trots att det inte är specifikt amerikanska namn utan bibliska på precis samma sätt som Lukas, Mattias, Jakob osv.

Kanske fel att fråga detta på ett svenskt forum, men någon här kanske vet anledningen till att de inte verkar användas öht, eller av en betydligt mindre del, i den resterande engelsk-talande världen?
Kanske hänger det ihop med mormoner? De är ju ganska många i USA.
Citera
2018-10-14, 15:25
  #6
Medlem
Jag gissar att det kan bero på USA;s historia. Många av dem dom flyttade/flydde dit gjorde det på grund av religiös förföljelse. De var alltså djupt troende och att välja ett namn från Bibeln till sitt barn var helt naturligt. Dessa namn ärvdes sedan vidare och har blivit relativt vanliga i deras kultur. Sedan är USA mycket, mycket mer kristet än vad vi i Europa är, det påverkar också namnval.
Citera
2018-10-14, 15:31
  #7
Medlem
Svarta familjer ger ofta sina barn muslimska namn, exempelvis Khadijah och Jamal.

Varför vet jag inte, men usa är ett konstigt land där man sysslar med omskärelse mm.
Citera
2018-10-14, 15:32
  #8
Medlem
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Är det inte mest mormoner, amish och övrigt religöst/sektfolk som har såna namn, eller är jag fördomsfull nu?
Detta är min bild också. Främst förknippar jag det med amish.
Citera
2018-10-14, 15:36
  #9
Avstängd
zapatistens avatar
Kanske för att Obadiah/Jebediah klingar bättre på engelska? Har för mig att Jebediah var ett ganska vanligt namn i Storbritannien också på tex 1800-talet. Jebediah skulle inte fungera i svenskan, hur ska en mor kunna rop till sin son "Kom Jebediah så får du ett glas blandsaft!". Även om någon döptes till Jebediah så skulle han ändå kallas för Jeppe livet ut, så man kan lika gärna döpa honom till Jeppe.

Sen spelar det ju också in att USA ännu är mer religiöst och judaiferat. Tex så skär amerikanerna småpojkars penisar precis som judarna.
Citera
2018-10-14, 15:38
  #10
Medlem
Det är gammla bibliska namn.
Används förmodligen av både judar och kristna.
Finns mycket av båda religionerna i USA.
Citera
2018-10-14, 15:40
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingMeToSleep
Fel, Jebediah är ett gammalt judiskt namn. Nu är jag ingen expert på nordamerikanska indianer men jag vill minnas att dom inte var judar.

Hihi drog en vild gissning
Citera
2018-10-14, 16:35
  #12
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farmor52
Jag gissar att det kan bero på USA;s historia. Många av dem dom flyttade/flydde dit gjorde det på grund av religiös förföljelse. De var alltså djupt troende och att välja ett namn från Bibeln till sitt barn var helt naturligt. Dessa namn ärvdes sedan vidare och har blivit relativt vanliga i deras kultur. Sedan är USA mycket, mycket mer kristet än vad vi i Europa är, det påverkar också namnval.
Det här stämmer visserligen, men räcker inte som förklaring, då även resten av den kristna världen var djupt religiös på den tiden USA:s inland koloniserades. Vi måste lägga till även den här faktorn:
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Är det inte mest mormoner, amish och övrigt religöst/sektfolk som har såna namn, eller är jag fördomsfull nu?
Många av dem som flyttade till USA på 1800-talet flydde från religiös förföljelse. Men det var inte bara anhängare av så aparta rörelser som amish och mormonerna, utan även även mer (idag) samhällstillvända som baptister och metodister.

Jag ska genast erkänna att jag inte är någon teolog och därför har dålig kunskap om dessa rörelsers historia, men två saker som bidragit till det iögonenfallande namnskicket i USA kan jag ändå ta upp:

För det första var det utmärkande för de frireligiösa i Europa på 1800-talet att de ägnade sig åt "läseri", dvs. de hade lekmän som själva förrättade gudstjänsterna utan förmedlande av någon i "den rätta läran" utbildad präst. Dessa kristna hade därför genom att de träffades och läste bibeln särskilt god kunskap i vad som faktiskt stod där, men som aldrig lästes upp i de katolska eller lutherska kyrkornas gudstjänsterna. De kan alltså i större utsträckning än vanlig ljumt kristna ha kännedom om spännande, utmärkande och unika – ofta judiska, men ändå kristna – namn att ge sina barn.

För det andra stod dessa frireligiösa rörelser i stark opposition till särskilt den katolska, men även den lutherska, kyrkan, som de hade blivit förföljda av och förbjudna att hålla sina sammankomster. Man kan därför förvänta sig att de mer än vanliga katolska eller protestantiska kristna var avogt inställda till de av dessa kyrkor erkända helgonens namn, som förr gavs till i princip alla kristna barn, och därför letade efter mer "neutrala" kristna namn, som inte påminde om förtrycket. (De förtjänar att påminnas om att vår namnsdagskalender utvecklats ur kyrkans helgonkalender, där (väl) varje helgon hade sin egen dag. Det är därför muslimer inte har namnsdagar.)

Jag minns från min egen barndom Zeb Macahan från TV-serien Familjen Macahan, som ju egentligen hette Zebulon efter en jude i gamla testamentet tillika grundaren av en av de 12 judiska stammarna.
__________________
Senast redigerad av Grisbrottaren 2018-10-14 kl. 16:41.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback