Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-14, 15:07
  #1
Medlem
Hej,

Behöver höra andras åsikter.

Jag tror personligen att jag börjar bli kal på hjässan. Håret känns inte alls lika "fluffigt" som det gjorde tidigare även om jag just nu har en medellång kalufs. Jag verkar dock inte ha tappat någonting vid pannan/hårfästet (har dock alltid vetat om att jag haft ett ojämnt hårfäste). Men visst, jag är 27 år så håravfall får man räkna med med åldern, vissa tappsr dock aldrig håret. Min pappa hade en hyffsad kalufs långt in i 40-45 års ålder. Nu är han 56 och klipper sig ändå väldigt kort, men jag kan inte se att han blivit särskilt tunnhårig av sig. Min ena farbror är dock helt kal på hjässan.

Jag är sjukt obekväm i att börja raka skallen, delvis för att min skallform gör att jag inte passar i det, så tyvärr känns en framtida hårsäcks-behandling som ett nödvändigt ont. Kosta vad det kosta vill.

Men som sagt, behöver lite allmänna åsikter. Vad tror ni? Nojjar jag bara eller är detta begynnande håravfall? Har också upplevt stress under en period så vet inte om det beror på det, men tycker ni jag gör rätt i att börja använda Rogaine (har hört att man fäller mer hår till en början då). Jag har dock inte upplevt att jag fäller hår i duschen tidigare men nu har jag kunnat finna små strån i spygatten (golvbrunnen) efter dusch, nåt som brukar vara vanligt vid just håravfall.

Eller ska jag bara vänta och se vad som händer?

Se denna länk för bilder: https://imgur.com/a/Dm07pjn
__________________
Senast redigerad av Cal45 2018-10-14 kl. 15:09.
Citera
2018-10-14, 15:46
  #2
Medlem
Ser ut som början på en helikopterplatta, ja.

Jag är i din sits och vet hur det känns. Kör snaggat nu + keps när jag känner för det. Provade propecia men fick mycket jobbiga biverkningar av det.

Börja inte snöa in dig på att det kan vara stress eller så, det är enbart gener som orsakar "male pattern baldness".
Citera
2018-10-14, 16:08
  #3
Moderator
yz44s avatar
I och med att din farbror har det så finns det i generna, går ju att plantera hårpluggar om du upplever det som besvärligt men det är inte direkt gratis.
Citera
2018-10-14, 16:59
  #4
Medlem
SoulAmazins avatar
Nu lär det ändå ta ett bra jävla tag innan håravfallet utvecklar sig rejält, så du kan nog tillgodoräkna dig åtminstone 2+ år innan det går nedåt på riktigt.

Enda lösningen är finasteride, om du nu är villig att testa. Funkar dessutom allra bäst vid begynnande håravfall vid hjässan.
Citera
2018-10-14, 22:10
  #5
Medlem
Tack till alla som gett synpunkter och råd!

Jag antar att jag måste läsa in mig mer på håravfall överlag, men så om jag skulle vara villig att åtminstonde till en början medicinera så är det alltså Finasteride som är den enda "riktiga" lösningen idag? Fäller man mer hår i början av Finasteride, och vad är eventuella biverkningar? Hört om impotens bland annat och minskad sexdrift.

Låt säga att det av nån anledning nu inte skulle vara håravfall (men det ser ju onekligen ut som det) - skulle inte Finasteride då kunna "trigga" håravfall om jag då skulle börja äta en kur?
Citera
2018-10-15, 10:11
  #6
Medlem
Kort update igen.

Det här är direkt ur sängen på morgonen, förvisso okammad men här ser håret betydligt bättre ut. Och ja, bilden är tagen efter de två tidigare, så det är ingen gammal bild.

Bild: https://imgur.com/a/FtmBNhY
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback