Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-14, 13:06
  #1
Medlem
Jan Guillou beskriver i boken Madame Terror hur torpeden Shkval är något helt revolutionerande som placerar den ryska ubåtsflottan långt före alla andra länder. Det hela framstår i boken närmast som en konspirationsteori, något som snarare är en myt än sanning, med koppling till sänkningen av ubåten Kursk som skulle bero på helt andra saker än de offentliggjorda skälen, enligt samma konspirationsteori.

Men så upptäcker jag att torpeden finns på riktigt:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/VA-111_Shkval
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/VA-111_Sjkval

Då är frågan, används den, funkar den? Hur stor del av den ryska ubåtsflottan har utrustats med torpeden? Är den så revolutionerande som det sägs, med en gasbubbla som ger den enorma hastigheter? I så fall måste väl väst ha tagit fram något liknande vapen? Om inte, varför?

Känns ju som att äldre torpeder skulle vara helt värdelösa idag om allt detta var sant. Så varför har inte äldre torpeder tagits ur bruk, om Shkval erbjuder dessa fantastiska egenskaper? Jag får inte riktigt ihop det.

Jobbar Sverige på en motsvarande konstruktion?
Citera
2018-10-14, 13:17
  #2
Medlem
Zaedrewss avatar
Kontentan är att sluta tro på vad ens Jan Guillou skriver om militären. Han gjorde inte ens lumpen och har noll koll på det mesta.
Citera
2018-10-14, 13:25
  #3
Medlem
Gabriel Knights avatar
Torpeden var givetvis en teknisk revolution 1977 är den kom, det kan ingen ta ifrån vare sig Jan Gulliou eller Sovjetunionen.

På den tiden fanns det nog inget motsvarande i USA men det bör ha utjämnats numera.

Nog sagt så verkar den fortfarande finnas i ubåtarna, tyvärr också i de sänkta gamla ubåtar och annat bråte som sänktes i havet när Sovjetunionen föll och militärbaserna i Baltikum övergavs.

Jag läste något om att när de gamla skeppen har rostat sönder har vi en större miljökatastrof på halsen än dagens flygutsläpp som MP gnäller om och vill beskatta och begränsa.
Citera
2018-10-14, 13:31
  #4
Medlem
Tekniken med torpeder som flyger under vattnet i en gasbubbla var revolutionerande på sovjettiden och jag tror att ryssarna var först med den tekniken.

Idag så är dock tekniken väl känd.
__________________
Senast redigerad av krakelibrankel 2018-10-14 kl. 13:59.
Citera
2018-10-14, 13:36
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Torpeden var givetvis en teknisk revolution 1977 är den kom, det kan ingen ta ifrån vare sig Jan Gulliou eller Sovjetunionen.

På den tiden fanns det nog inget motsvarande i USA men det bör ha utjämnats numera.

Nog sagt så verkar den fortfarande finnas i ubåtarna, tyvärr också i de sänkta gamla ubåtar och annat bråte som sänktes i havet när Sovjetunionen föll och militärbaserna i Baltikum övergavs.

Jag läste något om att när de gamla skeppen har rostat sönder har vi en större miljökatastrof på halsen än dagens flygutsläpp som MP gnäller om och vill beskatta och begränsa.

De flesta rostiga atomubåtar som det rapporterades om på 90 talet har nog sjukit till botten av någon hamnbassäng vid det här laget.

Ryssarna har fyllt floder och dylikt med atomsopor förr, och detta blir endast ett problem när dessa floder torkar ut om somrarna och skiten från bottnen börjar spridas med vinden.

Men de har det sådär i sitt skitland för att de gillar det.
Citera
2018-10-14, 13:41
  #6
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 43344
Jan Guillou beskriver i boken Madame Terror hur torpeden Shkval är något helt revolutionerande som placerar den ryska ubåtsflottan långt före alla andra länder. Det hela framstår i boken närmast som en konspirationsteori, något som snarare är en myt än sanning, med koppling till sänkningen av ubåten Kursk som skulle bero på helt andra saker än de offentliggjorda skälen, enligt samma konspirationsteori.

Men så upptäcker jag att torpeden finns på riktigt:

https://en.m.wikipedia.org/wiki/VA-111_Shkval
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/VA-111_Sjkval

Då är frågan, används den, funkar den? Hur stor del av den ryska ubåtsflottan har utrustats med torpeden? Är den så revolutionerande som det sägs, med en gasbubbla som ger den enorma hastigheter? I så fall måste väl väst ha tagit fram något liknande vapen? Om inte, varför?

Känns ju som att äldre torpeder skulle vara helt värdelösa idag om allt detta var sant. Så varför har inte äldre torpeder tagits ur bruk, om Shkval erbjuder dessa fantastiska egenskaper? Jag får inte riktigt ihop det.

Jobbar Sverige på en motsvarande konstruktion?

Torpeden Shkval har sina fördelar, men också en hel del nackdelar, kort beksrivet. Torpeden var framtagen för viss sorts bekämpning, och är mindre lämpad för annan bekämpning, också kort uttryckt, vilket förklarar varför man inte fasat ut alla andra torpeder i Ryssland.

Bl.a. har Shkval en tämligen klen laddning, i jämförelse med tyngre torpeder, och är därför mindre lämpad att använda mot mål med stor massa, t.ex. hangarfartyg, stora handelsfartyg o.s.v. Superkavitationen gör också att ubåten som avfyrar torpeden dels stör sina egna sensorer, och dels avslöjar sin egen position.
Citera
2018-10-14, 15:03
  #7
Avstängd
Det ska finnas en tysk variant som heter Baracuda om jag minns rätt som ska vara bättre än schkval, schkval är dålig på att svänga. Finns mycket lite information om den tyska varianten så den hålls hemlig.
Citera
2018-10-14, 15:55
  #8
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kabotar1
Det ska finnas en tysk variant som heter Baracuda om jag minns rätt som ska vara bättre än schkval, schkval är dålig på att svänga. Finns mycket lite information om den tyska varianten så den hålls hemlig.


Jag har för mig att den bygger på en östtysk variant av den ryska som man kom över vid enandet av landet och sedan har den vidareutvecklats ännu mera.
Citera
2018-10-15, 09:33
  #9
Medlem
skunkjobbs avatar
Shkval finns men den är nog inte det supervapen som en del tror. Visst är den snabb men jag tror den saknar målsökare. Ryssarna är ju så förbaskat hemliga så jag är inte säker på hur det är med målsökare men de få bilder på gamla Shkval jag sett ser ut att sakna sådan och jag vet inte hur det skulle gå till med akustisk målsökning när man befinner sig i en gasbubbla i vattnet. Den för också ett jäkla oväsen och avslöjar den skjutande ubåtens position.

Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Torpeden var givetvis en teknisk revolution 1977 är den kom, det kan ingen ta ifrån vare sig Jan Gulliou eller Sovjetunionen.

På den tiden fanns det nog inget motsvarande i USA men det bör ha utjämnats numera.

Nog sagt så verkar den fortfarande finnas i ubåtarna, tyvärr också i de sänkta gamla ubåtar och annat bråte som sänktes i havet när Sovjetunionen föll och militärbaserna i Baltikum övergavs.

Jag läste något om att när de gamla skeppen har rostat sönder har vi en större miljökatastrof på halsen än dagens flygutsläpp som MP gnäller om och vill beskatta och begränsa.
Vad har torpeden Shkval med miljöproblem att göra och hur kan du jämföra detta med utsläppen från flygtrafiken? Det är ju totalt olika aspekter, den ena högst lokal där ubåtarna ligger och den andra ett globalt problem. Dessutom släpps det ut saker som påverkar på helt olika sätt. Bor man inte vid en gammal rysk ubåtsbas så kommer man aldrig någonsin att märka något problem från de gamla ubåtarna och ej heller deras eventuellt kvarvarande torpeder.

Citat:
Ursprungligen postat av krakelibrankel
Tekniken med torpeder som flyger under vattnet i en gasbubbla var revolutionerande på sovjettiden och jag tror att ryssarna var först med den tekniken.

Idag så är dock tekniken väl känd.
Revolutionerande snabb men kanske inte revolutionerande farlig.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback