Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2018-10-14, 16:46
  #61
Medlem
Svensk MSM hr rapporterat om det hela, men man gömmer artiklarna långt ned.

Dessutom; 90% av artiklarna är ett försvar av henne. Man skriver hur mycket som helst om hennes försvar och bortförklaringar - men struntar i att återge rättens bild av det hela och det massiva bevisläget. Man vill få läsarna att tro att det var fråga om en faktiskt självförsvar och att hon är ett offer för rasism. TVÄRTEMOT vad rätten och bevisen säger.

Svensk massmedia är rutten.
Citera
2018-10-14, 16:58
  #62
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hana0
Här är trådstarten

Hoppas att du håller dig till det och erkänna att du hade fel
Jaså, det var det väsentliga i trådstarten, menar du? Kors i taket. Man ser vad man vill se. Jag såg mest följande (plus rubriken):

Citat:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/t...for-misshandel

1- Kan ni se artikeln där eller bara jag?
2- Är det möjligt att SVT har en funktion som gömmer artiklar?
3- Kan man anmäla SVT om de har en funktion som gömmer artiklar?
Citera
2018-10-14, 17:19
  #63
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Endryt
Svensk MSM hr rapporterat om det hela, men man gömmer artiklarna långt ned.

Dessutom; 90% av artiklarna är ett försvar av henne. Man skriver hur mycket som helst om hennes försvar och bortförklaringar - men struntar i att återge rättens bild av det hela och det massiva bevisläget. Man vill få läsarna att tro att det var fråga om en faktiskt självförsvar och att hon är ett offer för rasism. TVÄRTEMOT vad rätten och bevisen säger.

Svensk massmedia är rutten.

Har du några exempel? Jag har bara läst SVTs artikel, ser inte att den skulle vara något försök till bortförklaring. Ingen som läser den artikeln kan rimligen tro att det handlar om rasism eller tycka att SVT tar henne i försvar. Den sakliga kritik mot SVT jag har sett och vars kritk jag delar handlar om att den kom för sent och inte lades ut tydligt nog att nå den allmänhet SVT ska tjäna.

Däremot finns andra snyftartiklar om Kawesa.
Citera
2018-10-14, 17:24
  #64
Medlem
"F.d Fi-ledaren dömd för misshandel" . På SvT text-tv sid 114 just nu 17.23. Skynda skynda imorgon kan det vara försent.
Citera
2018-10-14, 17:40
  #65
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Everyman
"F.d Fi-ledaren dömd för misshandel" . På SvT text-tv sid 114 just nu 17.23. Skynda skynda imorgon kan det vara försent.
SVT vet att inte så många läser text-tv längre så på så vis gömmer de undan nyheten.
Citera
2018-10-14, 18:02
  #66
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orogenes
SVT vet att inte så många läser text-tv längre så på så vis gömmer de undan nyheten.
Då får jag slå ett slag för text-tv då . Ingen störande reklam, inga krönikor eller debattartiklar, inga by-lines eller "följ skribent", inga klicksökande tillspetsade rubriker. Bara knastertorr nyhetsförmedling gult på svart. Gud så skönt . Men det är klart, det är nog en generationsfråga.
Citera
2018-10-15, 11:17
  #67
Medlem
Ankdammsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Jag tycker egentligen att det är en sorglig historia, en tjej som inte mår bra psysiskt, som lyfts fram som något av en maskot av vita kvinnor som sett att Kawesa skulle se ut som en bra företrädare. Kawesa granskades förmodligen inte alls innan tillträdet, inte heller har hon granskats i media. Hon är nu avgången och har ingen roll inom partiet. Min grundinställning är att hon borde lämnas i fred. Det man istället borde granska är hur det kunde gå så långt, varför hon tog sig hela vägen till partiledare och varför media missade både hennes plagiat och varför alla missat att hon tycks vara en notorisk lögnare.

Men nu kör SVT och övriga media granskning av småsaker när det gäller andra företrädare, som att du inte tillåts vara minister för att ha struntat i tv-licens. Därför behöver Kawesa granskas trots att hon avgått.

Du har utan tvekan flera poänger. Förmodligen granskades hon inte tillräckligt vilket gör att journalisterna själva bäddade för detta. Håller även med om att hon inte verkar helt stabil, och betydligt mer av en lös kanon än den beräknande narcissisten Schyman. Hon behöver helt klart hjälp. Man kan utan tvekan argumentera för att hon borde lämnas i fred, men som du själv skriver väger rättviseaspekten tyngre.

Med ovanstående sagt är ändå dubbelmoralen fascinerande. Rapporteringen om Kawesa, som är en återfallsförbrytare där brotten inte är ringa, är extremt blodfattig. Den här formuleringen från SVT ligger nära parodigränsen:

Citat:
Victoria Kawesa hävdar att slagen skedde i nödvärn eftersom mannen inte velat släppa förbi henne och för att han förolämpat henne med rasistiska ord.

Hennes försvarare får också yttra sig okommenterat, vilket gör att en stor del av artikeln utgörs av hennes version. Att vittnen inte alls backar upp hennes uppgifter om rasistiska ord nämns inte, vilket är minst sagt märkligt.

Hon riktar alltså en av allt att döma falsk anklagelse mot mannen, som riskerar att drabbas av både rasiststämpel och till och med åtal för hets mot folkgrupp. Det får betraktas som extremt klandervärt (jämför med sverigedemokraten som fabulerad ihop att han bestulits av invandrare) men föranleder ingen kommentar.

Expressens artikel är nästan lika försiktig, och övriga verkar inte skriva alls. Det enda positiva är väl att det på ett övertydligt sätt bevisar de struktuuurer som Kawesa och andra gillar att prata om, fast i det här fallet är det mediernas vänstervridning som blottas.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback