Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-14, 10:47
  #1
Medlem
Tycker mig minnas något från gymnasiefilosofin om att Sartre använde en viss fängelsemetafor för att beskriva att människan alltid har ett val, att även den fängslade har frihet. Hur menar han, och finns det någon som vet var han har sagt det, så att jag kan källhänvisa dit?
Citera
2018-10-14, 11:09
  #2
Medlem
Verkar komma från Varat och intet:

Citat:
The notion of ontological freedom is controversial and has often been rejected because it implies that humans are free in all situations. In his early work Sartre embraced this implication unflinchingly. Famously, Sartre claimed the French public was as free as ever during the Nazi occupation. In Being and Nothingness, he passionately argued that even prisoners are free because they have the power of consciousness (p. 622). A prisoner, though coerced, can choose how to react to his imprisonment. The prisoner is free because he controls his reaction to imprisonment: he may resist or acquiesce. Since there are no objective barriers to the will, the prison bars restrain me only if I form the will to escape. In a similar example, Sartre notes that a mountain is only a barrier if the individual wants to get on the other side but cannot (Being and Nothingness, p. 628).

https://www.iep.utm.edu/sartre-p/
Citera
2018-10-14, 18:29
  #3
Medlem
TS bad om en referens till Sartres egna skrifter och fick det, men det kan vara intressant att veta att idén är äldre än så. Det förekommer i Andens Fenomenologi av Hegel, till exempel.

https://en.wikipedia.org/wiki/Master...lave_dialectic

Rent allmänt var ju Sartres insats huvudsakligen att tillgängliggöra tyska filosofers idéer.
Citera
2018-10-14, 21:57
  #4
Medlem
Stort tack för svar, samt länken till idéns upphov!
Citera
2018-11-28, 00:25
  #5
Medlem
janus.libertass avatar
Intressant läsning!
Citera
2018-12-30, 04:11
  #6
Medlem
hahatamejomnikans avatar
Han kanske menade, då han var en filosofisk kvacksalvare, att liksom Hegel bestod friheten i att låta sig fängslas av överheten, med extra existentialistisk tyngdpunkt det fördömda offrets frihet på att låta sig fängslas - påminner mig lite om Arnault och me2 rörelsens filosofiska utgångspunkt.
__________________
Senast redigerad av hahatamejomnikan 2018-12-30 kl. 04:14.
Citera
2018-12-30, 12:41
  #7
Medlem
Jag tycker mi kunna se n del likheter med Sartre sätt att se på världen och Jung. Vad tror ni har den ena inspirerats av den andra?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback