2018-10-14, 09:47
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Jag har endast kunnat hitta en enda artikel om detta fall, då jag sökt i dags- och kvällstidningarna under åren 1983 och 1984. Jag undrar om det någonsin kom att bli uppklarat? Nedan utdrag ur Aftonbladet 1983-12-03:
Citat:
En medelålders man hittades i går kväll död i en husvagn vid Liljeholmsplan söder om Stockholms centrum.
Mannen var svårt sönderslagen i ansiktet och hade ännu i morse inte kunnat identifieras.

[...]
En husvagnsspekulant besökte parkeringen vid en bensinstation där ett 20-tal husvagnar står uppställda för vintern.
Mannen knackade på i den enda husvagnen på parkeringen som var bebodd, men fick inget svar, öppnade den olåsta dörren, tände ljuset och fann den mördade, svårt nedblodade mannen i husvagnens säng.
[...]
Husvagnsparkeringen har varit ett känt tillhåll för missbrukare. Polisen har ännu inga spår efter förövaren, men en noggrann undersökning av husvagnen görs i dag på polishögkvarteret på Kungsholmen dit husvagnen förts.
[...]
Kriminalkommissarie Lars Östergren säger till Aftonbladet:
- Vi arbetar efter mordteorin. Vi har ännu inte lyckats få fram vem som äger husvagnen. Vi har faktiskt ännu inte fått fram minsta spår. Mannen var så svårt skadad att vi inte kunnat fastställa hans ålder.
[...]

Är det någon som vet mer om detta, i dag totalt bortglömda, fall?
Citera
2018-10-14, 16:37
Medlem
Enzymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton
Jag har endast kunnat hitta en enda artikel om detta fall, då jag sökt i dags- och kvällstidningarna under åren 1983 och 1984. Jag undrar om det någonsin kom att bli uppklarat? Nedan utdrag ur Aftonbladet 1983-12-03:

Jag har aldrig hört talas om det fallet men låter ganska likt många liknande fall.

Om det handlar om missbrukare finns det säkert flera som vet vem/vilka som var inblandade. Brukar ha svårt för att hålla käften så kan till och med skrutit om det. Problemet är att ingen vill gola ner någon. Så här 35 år senare är det troligt att mördaren inre lever längre pga sitt leverne. Förmodligen ingen duvunge utan någon som är känd av polisen och suttit för diverse brott som narkotika, misshandel, stölder mm.
Senast redigerad av Enzyme 2018-10-14 kl. 16:47.
Citera
2018-10-14, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ettsjutretton

BO: 43 år då. Brottsoffrets identitet fastställdes dagen efter att man hittade mannen fredagen 2 december 83.

Spekulation: BO skulle kunna vara en man, född i Finland i april 1940, som då var skriven i Hägersten. Mannens initialer: H J A.

En 51-årig man - husvagnsägaren - anhölls misstänkt för mordet 4 december. Han ska vid anhållandet ha uppgivit att han varit för berusad för att kunna minnas något.

Det är vad jag vet. Någon annan kan kanske fylla på med information.
Citera
2018-10-15, 14:40
Medlem
Ettsjutrettons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KommentarX
BO: 43 år då. Brottsoffrets identitet fastställdes dagen efter att man hittade mannen fredagen 2 december 83.

Spekulation: BO skulle kunna vara en man, född i Finland i april 1940, som då var skriven i Hägersten. Mannens initialer: H J A.

En 51-årig man - husvagnsägaren - anhölls misstänkt för mordet 4 december. Han ska vid anhållandet ha uppgivit att han varit för berusad för att kunna minnas något.

Det är vad jag vet. Någon annan kan kanske fylla på med information.
Stort tack för denna intressanta information, KommentarX.

Att både GM och BO verkar ha tillhört det s k "A-laget", förklarar förmodligen det iskalla intresset från massmedias sida.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in