Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-14, 08:43
  #1
Medlem
kato85s avatar
Promenerade runt Oslo igår lördag med min tjej och flanerade runt bland butikerna.
Vid en tunnelbanestation stod det i en ring ett 10-tal unga(gymnasieåldern) veganaktivister i svart med Vendetta-masker som höll upp laptops med slaktfilmer på diverse djur.

Det fanns även ett par omaskerade "seniora" (25-åldern) veganaktivister runtom som man kunde prata med, dessa fanns såklart där eftersom de var mera pålästa och kunde föra diskussionen med sakliga argument.

Tog så en prat med en av dessa mera upplysta aktivister.
Eftersom jag själv hållt på med liknande saker under ett par år i gymnasiet (00-talet, "Meat is murder", Straight Edge, Refused, aktioner, etc.) så var diskussionen extremt bekant, allt han sade var precis det jag själv sa till folk för 20 år sedan. (idag äter jag kött, finns inget som smakar bättre)

Saken är dock den att låtsas sig vara en puritan, ge folk skuldkänslor genom att visa dem äckliga filmer på slaktade djur och uppmana dem till ett puritanskt leverne, det fungerar inte, eftersom människan till naturen är egoist.
Även om Svensson känner sig lite skamsen så kommer han/hon ändå att korka upp vinflaskan och mumsa på entrecoten när denne kommer hem från stan.
Av egen erfarenhet så handlar denna aktivism mera om uppmärksamhet/provokation/självglorifiering från ungdomarnas sida, en möjlighet att få uttryck för något man anser är fel och samtidigt känna att man tillhör en grupp individer som är "renlevande"

Veganismen har dock en stark möjlighet att förändra samhället idag, nämnligen genom att informera människor om vad DE kan tjäna på att bli veganer, genom att påpeka hur köttkonsumtionen förändrar klimatet och även hälsan.
Försökte tydligt och snällt informera veganaktivisten om att de gjorde en bra sak men att de inte kommer ändra på någons matvanor, och att de istället borde prova med att byta ut slakterifilmerna mot en enkel skylt med 10 punkter på hur grön kost kan forändra kroppen, plånboken och världen.

Killen blev bara mer och mer irriterad och jag såg att han inte fattade vinken, utan sa att "det är såhär vi gör det"
Då fick jag nog, suckade och gick min väg.

Bara jag som tycker att veganerna använder fel bild när de pekar finger åt resten av befolkningen, och att de istället för att alienera sig med folk, kan försöka närma sig dem gneom att peka på vad folk verkligen tjänar på att äta mer grönt?

Veganismen på 90 & 00-talet har ju inte gjort annat än att få gemene man att tro att veganerna är flummiga extremister.
__________________
Senast redigerad av kato85 2018-10-14 kl. 08:48.
Citera
2018-10-14, 08:59
  #2
Medlem
Ksoksos avatar
Håller helt med. Istället för att visa eartlings är tex cowspiracy eller forks over knives mer hållbara alternativ. Nuligen släpptes The China study och därifrån finns väldigt bra hälsoargument. Att visa hur mycket man minskar cancerrisken genom att byta ut ett eller flera mål i veckan till grön kost är också bra samt påtala vad vi redan äter som är veganskt (eg vegetariskt) eller lakto-ovo-vegetariskt eller lätt kan bli veganskt (vegetariskt) utan att det blir allt för jobbigt. Potatis/purjosoppa, morotssoppa, morotsbiffar, ärtsoppa utan fläsk, pannkakor... Saker får inte vara jobbiga att byta ut. Ja menar, vem kan ha mjölk i kaffet efter att man provat skakad soya professional och får en latte varje gång.
Citera
2018-10-14, 09:03
  #3
Medlem
grungewhores avatar
Kan hålla med i stort. Som vegan själv efter 17 år som vegetarian så ser jag det som ett privat val.

Identitetsveganerna vill nog chocka och ser sig själva som rättfärdiga, men jag tror liksom du att vägen är incitament snarare än skuld.
Citera
2018-10-14, 09:05
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksokso
Håller helt med. Istället för att visa eartlings är tex cowspiracy eller forks over knives mer hållbara alternativ. Nuligen släpptes The China study och därifrån finns väldigt bra hälsoargument. Att visa hur mycket man minskar cancerrisken genom att byta ut ett eller flera mål i veckan till grön kost är också bra samt påtala vad vi redan äter som är veganskt (eg vegetariskt) eller lakto-ovo-vegetariskt eller lätt kan bli veganskt (vegetariskt) utan att det blir allt för jobbigt. Potatis/purjosoppa, morotssoppa, morotsbiffar, ärtsoppa utan fläsk, pannkakor... Saker får inte vara jobbiga att byta ut. Ja menar, vem kan ha mjölk i kaffet efter att man provat skakad soya professional och får en latte varje gång.
Fast vegansk mat på soja och hundratals e-ämnen är knappast bra mat i ett hälsoperspektiv.

En normal människa inser att vegetarisk mat är bra. Men med veganer så tillkommer det en hel subkultur som inkluderar både rasism emot vita och en hatisk sexism emot män.
Veganerna kommer med all sannolikhet att dö i cancer innan de är 40 pga den usla "mat" som många av dem äter.
Citera
2018-10-14, 09:23
  #5
Medlem
Ksoksos avatar
Nu snackar vi unga chipsveganer här. Nej. Nej.

Jag ska inte övertyga dig om att bli vegan. Men levande föda innebär inte e-ämnen och mystiska halvfabrikat. Hormonstörande soya är även det en stor myt. Den mängder du måste äta för att få mätbara värden av östrogen är enorma. Tror det låg runt 20kg per dag.

Det mest tråkiga jag stötte på under mina veganår var nog alla fanatiska självutnämnda "näringsexperter" jag stötte på. "Protein" blev ungefär i samma nivå som "rasist". Det dödar ju all diskussion där.

Men du har helt rätt att med veganism följer en subkultur som är störd. Det var därför jag skrev "slash vegetariskt" i inlägget ovan. Jag identifierar eller har aldrig identifierar mig med dem.
__________________
Senast redigerad av Ksokso 2018-10-14 kl. 09:25.
Citera
2018-10-14, 09:45
  #6
Medlem
GoatPunks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nsbm
Fast vegansk mat på soja och hundratals e-ämnen är knappast bra mat i ett hälsoperspektiv.

En normal människa inser att vegetarisk mat är bra. Men med veganer så tillkommer det en hel subkultur som inkluderar både rasism emot vita och en hatisk sexism emot män.
Veganerna kommer med all sannolikhet att dö i cancer innan de är 40 pga den usla "mat" som många av dem äter.

Här du någon länk eller liknande till de där rasistmanshatande vegankulturerna?
Eller någon till att veganer tendens att dö av cancer innan 40? Blir ju nyfiken
Citera
2018-10-14, 10:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoatPunk
Här du någon länk eller liknande till de där rasistmanshatande vegankulturerna?
Eller någon till att veganer tendens att dö av cancer innan 40? Blir ju nyfiken
Behöver du verkligen det?
Det är väl allmänt känt att veganism går hand i hand med antivit och sexism?
Känner du någon som bara är vegan tex?

Att maten står för 1/3 av cancerfallen är inte heller något "kontroversiellt", tycker du det?
Jag kan sträcka mig till det som jag tog upp tidigare med vegetarianer och applicera deras "kultur" på veganerna. Om du som vegan äter ekologiska grönsaker så kommer du säkerligen att ha ett relativt långt och välmående liv. Men om du proppar i dig en massa soja produkter, sötningsmedel och e-ämnen så kommer du med all säkerhet att utveckla någon typ utav cancer (troligtvis bröstcancer om du är kvinna respektive prostatacancer om du är man) i ganska "ung" ålder.

Förstår du då mitt resonemang?
Citera
2018-10-14, 10:29
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksokso
Nu snackar vi unga chipsveganer här. Nej. Nej.

Jag ska inte övertyga dig om att bli vegan. Men levande föda innebär inte e-ämnen och mystiska halvfabrikat. Hormonstörande soya är även det en stor myt. Den mängder du måste äta för att få mätbara värden av östrogen är enorma. Tror det låg runt 20kg per dag.

Det mest tråkiga jag stötte på under mina veganår var nog alla fanatiska självutnämnda "näringsexperter" jag stötte på. "Protein" blev ungefär i samma nivå som "rasist". Det dödar ju all diskussion där.

Men du har helt rätt att med veganism följer en subkultur som är störd. Det var därför jag skrev "slash vegetariskt" i inlägget ovan. Jag identifierar eller har aldrig identifierar mig med dem.
Haha ja chipsveganer var ett bra ord!
Angående sojan så – om den inte är fermenterad – har den i studier kunnat kopplas till hormonell cancer i bröst och prostata. Jag väljer att undvika den.

Men det jag menade på innan var, att om du som vegan äter ekologiska grönsaker och frukt och INTE en massa halvfabrikat så är det väldigt bra och jag står upp för det, men det är just "chipsveganerna" som jag har svårt för.
Ok att det är bra för djurens skull, men hur mår de själva..
Citera
2018-10-14, 10:37
  #9
Medlem
Ksoksos avatar
Fast nu får vi ju inte äta direkt ofermenterad mat här i Sverige med undantag för några ostar tror jag. Vuxna veganer mår ju bra. Några bra exempel är ju de inom fitness som övergått till vegansk mat för att boosta sin hälsa och träning. De flesta kör ju där på rena ekologiska produkter, inga halvfabrikat. Om man nu vill ha exemplariska förebilder.
Jag kan bara tala ur egen erfarenhet ang hur det känns att överge kött, det känns jobbigt INNAN. Hur gör jag med osten jag älskar? Hur ska jag göra med mjölken i kaffet? Hur ska jag grilla? Hur bakar man utan ägg? Osv

Effekten efter var, jag är inte lika trött, min ledvärk är nästan helt borta (har atros) jag behöver inte sova lika mycket. Kött ersätter inte allt, tex du tänker att det är jättejobbigt och väldigt nödvändigt, men det är bara en del av näringsämnena du behöver där. Vad äter du förutom kött? Jag åt nästan inget grönt alls utan min kost var näringsmässigt mycket fattig.
Tog blodprov regelbundet och fick bättre blodvärden med kostbytet.
__________________
Senast redigerad av Ksokso 2018-10-14 kl. 10:38. Anledning: Redigerat, telefonen stavar åt mig...
Citera
2018-10-14, 10:42
  #10
Medlem
Ksoksos avatar
Chipsveganer är en övergående fas. De mår inget vidare. Kräver tillskott mm. Men det gör även andra med ensidig kost. (Även köttätare) ang cancer så finns det lika mycket studier som säger detsamma om cancer och komjölk. Så jag vet inte, jag undviker komjölk då det även är negativt för oss kvinnor pga benskörhet. (The China study visar detta tydligt bla.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback