Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-14, 00:22
  #1
Medlem
Vad tror ni?
Är det bara en myt att om man blandar olika alnoholsorter påverkar det på olika sätt.

I mitt lilla huvud låter så ologiskt, alkohol som alkohol? Vissa shotar man, vissa njuter man, men om man blandar grogg och bubbel påstår många man pratat med en "snedfylla" men det borde väl sitta i huvudet och inte i alkoholen??
Citera
2018-10-14, 00:29
  #2
Medlem
intro8s avatar
Blandar man spritsorter som verkligen inte passar så kan det nog bli så vidrigt så att man spyr och mår dåligt. Sen finns det väl t.ex. histaminer och tanniner i rött vin som man kanske mår lite dåligt av. Men i övrigt så nej, jag tror inte det spelar nån roll så länge du tycker det är gott att dricka.

Att det skulle hända något med alkoholen i sig när man blandar är dock helt klart en myt.
Citera
2018-10-14, 00:29
  #3
Avstängd
zapatistens avatar
Alkohol som alkohol men du snackar ju om bubbel fifan? Bubbel gör ju att alkoholen transporteras skit-snabbt in i hjärnan och orsakar Fylleri. Precis som Socker påverkar hur fyllan blir, något som föranleder att man inte ska hälla i sig likörer i enorma mängder.
Citera
2018-10-14, 00:30
  #4
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllasFavoFinne
Vad tror ni?
Är det bara en myt att om man blandar olika alnoholsorter påverkar det på olika sätt.
Visst påverkar olika alkoholer olika. Mitt tips är att inte inta annat än etanol.
Citera
2018-10-14, 00:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapatisten
Alkohol som alkohol men du snackar ju om bubbel fifan? Bubbel gör ju att alkoholen transporteras skit-snabbt in i hjärnan och orsakar Fylleri. Precis som Socker påverkar hur fyllan blir, något som föranleder att man inte ska hälla i sig likörer i enorma mängder.
Så tequila blandat med bubbel och en tesked socker = billig men antagligen jävligt äcklig fylla?
Citera
2018-10-14, 00:34
  #6
Medlem
zepofans avatar
Jag vill nog hålla med om detta. Myten om att blanda alkoholsorter tror jag främst har uppkommit som en bortförklaring för att någon däckat, ballat ur eller spytt när de festat på lite för hårt. Det är ju självklart inte ens eget fel att det gick åt helvete, man måste därför skylla på något, t.ex. att man blandat olika sorter, druckit färgad sprit, druckit tequila osv.

Visst, om jag tar en fylla på rödvin så mår jag betydligt sämre än om jag bara druckit groggar med blanksprit och läsk, men i sista änden beror det mestadels på vilken mängd man druckit.
Citera
2018-10-14, 00:39
  #7
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AllasFavoFinne
Vad tror ni?
Är det bara en myt att om man blandar olika alnoholsorter påverkar det på olika sätt.

I mitt lilla huvud låter så ologiskt, alkohol som alkohol? Vissa shotar man, vissa njuter man, men om man blandar grogg och bubbel påstår många man pratat med en "snedfylla" men det borde väl sitta i huvudet och inte i alkoholen??

Du pratar om två olika saker. Om du bara dricker en dryck som innehåller alkohol så är det just alkohol, men du yrar om grogg och bubbel. Det är det som inte är alkohol som skiljer effekten åt. Blandar du 10 groggar med Red Bull och vodka lär du bli rejält dålig jämfört med samma mängd alkohol blandat med vatten. Champagne och viner innehåller huvudsakligen helt andra saker än alkohol, så när du mår dåligt finns det en oändlig mängd faktorer att räkna med. Drick ren vodka så ska du se att du mår bättre.
Citera
2018-10-14, 00:42
  #8
Medlem
Jellohs avatar
Brun sprit mår man skit av och vit sprit mår man lite mindre skit av. ( Undantag är JD som är kolfiltrerad och vit rom som är skit trots färgen).

Jäst dryck innehåller all skit, alltid.

Mvh Alkis.
Citera
2018-10-14, 00:51
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Du pratar om två olika saker. Om du bara dricker en dryck som innehåller alkohol så är det just alkohol, men du yrar om grogg och bubbel. Det är det som inte är alkohol som skiljer effekten åt. Blandar du 10 groggar med Red Bull och vodka lär du bli rejält dålig jämfört med samma mängd alkohol blandat med vatten. Champagne och viner innehåller huvudsakligen helt andra saker än alkohol, så när du mår dåligt finns det en oändlig mängd faktorer att räkna med. Drick ren vodka så ska du se att du mår bättre.
Ligger nått i de hela du skriver faktiskt..
Men om vi säger vodka och tequila blandat lär inte bli nån skillnad med andra ord
Citera
2018-10-14, 01:20
  #10
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Visst, om jag tar en fylla på rödvin så mår jag betydligt sämre än om jag bara druckit groggar med blanksprit och läsk, men i sista änden beror det mestadels på vilken mängd man druckit.

Fast det handlar väl snarare om orenheter från jäsningen av vinet - snarare än alkoholen i sig? Samma sak med whiskey - det är väl "sämre" renat/filtrerat än vad till exempel vodka (bortsett från möjligen de allra billigaste fulvodkorna då) brukar vara - och de orenheter (finkeloljor) bidrar ju då till att man mår sämre dagen efter?
__________________
Senast redigerad av frange 2018-10-14 kl. 01:24.
Citera
2018-10-14, 11:55
  #11
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Fast det handlar väl snarare om orenheter från jäsningen av vinet - snarare än alkoholen i sig? Samma sak med whiskey - det är väl "sämre" renat/filtrerat än vad till exempel vodka (bortsett från möjligen de allra billigaste fulvodkorna då) brukar vara - och de orenheter (finkeloljor) bidrar ju då till att man mår sämre dagen efter?
Jo, det är ju som du säger "orenheter" som gör att man mår dåligt av vissa typer av alkohol. Jag kanske var lite otydlig, men det var ungefär det jag menade, att det inte är själva blandningen av alkoholtyper som gör att man mår kass. Jag tror att man mår lika kass om man dricker sig präktigt berusad på bara rödvin eller whisky, som om man blandar dessa.

Jag menade också att oberoende av vilken typ av alkohol man dricker så är det mängden som gör att man blir dålig, en halv flaska vin eller eller två sexor whisky mår väl knappast någon dåligt av dagen efter?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback