Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-16, 05:47
  #13
Avstängd
53280s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Okej kan jag förstå var det av denna anledning att folk helt enkelt stoppat skräp i dem?

Det var allt möjlig i dem... Jobbade just i den sektionen där man sorterade vita och gröna glasflaskor..
Citera
2018-10-16, 08:36
  #14
Avstängd
Mitch-Moons avatar
Det är helt ok att proppa burkarna fulla med vad äckligt skit som helst, all gegga som rinner ur under pantprocessen får maskinen till slut att sluta fungera som den ska.
Det är verkligen ingen höjdare att rengöra en pantmaskin, trångt och jävligt samt stinker som alkoholists träningsbyxor.

Summering:
Välj vad du fyller burken med, beroende på hur mycket du hatar butikspersonalen.
__________________
Senast redigerad av Mitch-Moon 2018-10-16 kl. 08:42.
Citera
2018-10-16, 08:44
  #15
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Men då blir ju prillor eller annat inlåst i burken men flaskor då dem rengörs väl bara eller har jag fel? klart jag hört ljudet

Du förstår väl att flaskor och burkar smälts ned ?
Ex. Så smälter SAPA i Finspång ner aluminiumburkarna. Innan burkarna går in i smältverket så sorteras ovidkommande material bort vid olika automatiska stationer. Skulle en burk vara av fel metall så tas den automatiskt bort via elektromagneter. Etiketter och papper brinner upp i smältprocessen och "skummas av" smältan innan stora aluminiumblock gjuts av den flytande metallen.

Ungefär samma sak händer med PET-flaskorna.

Fleese tyg görs ex. av återvunna PET flaskor.. Så kanske har du någon fleese tröja hemma som är gjord av flaskor du pantat.
Citera
2018-10-16, 13:18
  #16
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Du förstår väl att flaskor och burkar smälts ned ?
Ex. Så smälter SAPA i Finspång ner aluminiumburkarna. Innan burkarna går in i smältverket så sorteras ovidkommande material bort vid olika automatiska stationer. Skulle en burk vara av fel metall så tas den automatiskt bort via elektromagneter. Etiketter och papper brinner upp i smältprocessen och "skummas av" smältan innan stora aluminiumblock gjuts av den flytande metallen.

Ungefär samma sak händer med PET-flaskorna.

Fleese tyg görs ex. av återvunna PET flaskor.. Så kanske har du någon fleese tröja hemma som är gjord av flaskor du pantat.

Hur är det möjligt menar ju en magnet reagerar ju bara på vissa metaller tex järn att det med magnet går att skilja ex koppar och aluminium åt visste jag inte så om jag i min ölburk stoppa ner en annan metall så tas den inte omhand alltså?

Jo men hur blir det med olika färger på flaskorna tex finns ju både gröna och genomskinliga petflaskor men de kanske sorteras var för sig?
Citera
2018-10-16, 13:54
  #17
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hur är det möjligt menar ju en magnet reagerar ju bara på vissa metaller tex järn att det med magnet går att skilja ex koppar och aluminium åt visste jag inte så om jag i min ölburk stoppa ner en annan metall så tas den inte omhand alltså?

Jo men hur blir det med olika färger på flaskorna tex finns ju både gröna och genomskinliga petflaskor men de kanske sorteras var för sig?

Det finns utländska burkar som är gjorda av plåt som kastas bland aluminiumet. Sedan kastar folk lite av varje i burkarna. Detta plockas bort av magneter som sitter över transportbanden som matar in i smältverket. Har sjäjv arbetat på sapa som elektriker en gång i tiden och sett deras anläggning..
Citera
2018-10-16, 13:59
  #18
Medlem
Opportunitiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hej undrar om ni tycker det är okej att panta flaskor och eller burkar där man lagt skräp eller tex pissat en skvätt i så länge pantmaskinen tar burken?

Har nämligen själv druckit en öl på vägen till affären som jag ej hann dricka upp sen pantat den med 1/3 innehåll med de övriga burkarna pantmaskinen tog den i ett annat fall nyligen har jag stoppat en ölburk med 15 använda prillor som jag pantat maskinen tog den också.

En gång jävlades jag med min morfar med en läskflaska i den la jag allt möjligt bland annat nån form av wellpapp som jag knycklade ner genom vikning han envisades med att pantmaskinen inte tar en sån flaska i backen vilket jag har svårt att tro han var snäll och satt med pincett för att få upp skräpet men sa nästa gång får du göra det själv.

Frågan är vad händer med en sån flaska det fylls ju bara på med ny dricka efter rengöring och sen är frågan får man egentligen göra sånt med burkar/flaskor man ger ju extra jobb för någon för ingen vill ju ha en läsk där det simmar omkring 15 snusprillor heller eller annat skräp?

Du verkar leva ett väldigt väldigt tråkigt liv.
Citera
2018-10-16, 14:04
  #19
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bunjacken
Hur är det möjligt menar ju en magnet reagerar ju bara på vissa metaller tex järn att det med magnet går att skilja ex koppar och aluminium åt visste jag inte så om jag i min ölburk stoppa ner en annan metall så tas den inte omhand alltså?

Jo men hur blir det med olika färger på flaskorna tex finns ju både gröna och genomskinliga petflaskor men de kanske sorteras var för sig?

Det handlar nog mest om att så lite främmande metaller som möjligt smälts ned. Så kan man hålla råmaterialet så rent som möjligt så blir det mindre andel föroreningar i smältan som måste skummas bort. SAPA får fram 99,9& rent aluminium av burkarna som kommer in men det bildas också en hel del slagg med andra metaller. Denna slagg går vidare till ex stålindustrin tillsammans med bortsorterade stålburkar.

Ens smälta kan dels "summas av" för att få bort orenheter som ligger på ytan och flyter på det smälta aluminiumet. Tyngre metaller hamnar i botten av smältan och kan skiljas av på så sätt.

Ju mindre bottensats och "skum" desto bättre produkt och produktivitet
Citera
2018-10-16, 14:11
  #20
Medlem
bunjackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det finns utländska burkar som är gjorda av plåt som kastas bland aluminiumet. Sedan kastar folk lite av varje i burkarna. Detta plockas bort av magneter som sitter över transportbanden som matar in i smältverket. Har sjäjv arbetat på sapa som elektriker en gång i tiden och sett deras anläggning..

Var dem väl i Sverige också förr har sett bilder på gamla mellanölsburkar/tidiga folkölsburkar och de är rostiga i naturen så säg nån gång troligen efter 1980 men före kring år 2000 så ändrades det

Men vissa ölburkar på toppen så är metallen olika färg tex olika mellan burgenfels och pripps blå ställer det till problem är det metall eller färg det är frågan om?
Citera
2018-10-16, 14:22
  #21
Medlem
flukkes avatar
Okej och okej, visst maskinen kanske tar flaskan och räknar pant. Men det är bara på grund av säkerhetsmarginalen är lite högt inställd, för den väger faktist flaskan.

När jag va liten så pantade jag en del fulla burkar och flaskor ibland, då väged förmodligen inte flaskorna eller så var vikten helt felinställd.

Pantmaskinen lån inne i butiken likt denna:
https://icase.azureedge.net/imagevau...pantmaskin.jpg

Så det var bara att ta en oöppnad flaska från hyllan och panta när ingen såg på. I efterhand ångrar jag detta men jag var kanske runt 10 år eller så.
Citera
2018-10-16, 21:49
  #22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flukke
Okej och okej, visst maskinen kanske tar flaskan och räknar pant. Men det är bara på grund av säkerhetsmarginalen är lite högt inställd, för den väger faktist flaskan.

När jag va liten så pantade jag en del fulla burkar och flaskor ibland, då väged förmodligen inte flaskorna eller så var vikten helt felinställd.

Pantmaskinen lån inne i butiken likt denna:
https://icase.azureedge.net/imagevau...pantmaskin.jpg

Så det var bara att ta en oöppnad flaska från hyllan och panta när ingen såg på. I efterhand ångrar jag detta men jag var kanske runt 10 år eller så.
Detta var ju en av alkisarnas inkomstkällor, bara att gå in i butiken, plocka 8-10 st 1,5 liters-flaskor och trycka in i pantmaskinen och sen var dagens fylla räddad!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback