Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-13, 21:26
  #1
Medlem
Hej!

Jag undrar om det finns någon kostnadsfri enhet som kan hjälpa en reda ut avdrag vid hus/lghförsäljning.

Detta avser renovering och försäljning av bostad.

Jag har gjort en hel del själv men även tagit in hantverkare för att förbättra boendet. Blanketter och onlineformulär är för bökiga och intetsägande.

Jag undrar vad som gäller om Vinstskatt, inköp av verktyg och material, utfärdande och
Nyköp etc.

Jag vill i första hand inte kontakta mäklare för detta.

Mvh

Eprori
Citera
2018-10-13, 22:54
  #2
Medlem
Så vitt jag förstår så är inte inköp av verktyg avdragsgilla...
Citera
2018-10-14, 00:12
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eprori
Hej!

Jag undrar om det finns någon kostnadsfri enhet som kan hjälpa en reda ut avdrag vid hus/lghförsäljning.

Detta avser renovering och försäljning av bostad.

Jag har gjort en hel del själv men även tagit in hantverkare för att förbättra boendet. Blanketter och onlineformulär är för bökiga och intetsägande.

Jag undrar vad som gäller om Vinstskatt, inköp av verktyg och material, utfärdande och
Nyköp etc.

Jag vill i första hand inte kontakta mäklare för detta.

Mvh

Eprori

Ring Skatteverket.
Citera
2018-10-14, 08:01
  #4
Medlem
Pungterings avatar
Grundregler för förbättringsutgifter
Dessa regler måste alltid vara uppfyllda för att du ska ha rätt att dra av utgiften.

De sammanlagda utgifterna ska vara minst 5 000 kronor under ett kalenderår.
Det är olika regler beroende på vilken typ av åtgärd du har gjort. Man skiljer på så kallade grundförbättringar, och på reparationer och underhåll. Reparationer och underhåll måste ha medfört att bostaden är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Det innebär att du inte kan få avdrag för reparationer och underhåll om bostaden var nybyggd vid köpet.
Det ska vara faktiska utgifter som du har haft under den tid som du har ägt bostaden


Utgifter som du inte får dra av
Du får inte dra av

värdet av arbete som du själv utfört i bostaden
utgifter som täcks av försäkringsersättning
del av utgiften som motsvaras av skattereduktion för rotarbete
» Läs mer om rotavdrag vid försäljning
utgifter som du haft för grundförbättringar före 1952 för småhus och för före 1974 för bostadsrätt
utgifter som du haft reparation och underhåll längre tillbaka än fem år innan du sålde bostaden.

https://www.skatteverket.se/privat/f...e80009228.html
Citera
2018-10-14, 08:37
  #5
Medlem
8bitrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eprori
Hej!

Jag undrar om det finns någon kostnadsfri enhet som kan hjälpa en reda ut avdrag vid hus/lghförsäljning.

Detta avser renovering och försäljning av bostad.

Jag har gjort en hel del själv men även tagit in hantverkare för att förbättra boendet. Blanketter och onlineformulär är för bökiga och intetsägande.

Jag undrar vad som gäller om Vinstskatt, inköp av verktyg och material, utfärdande och
Nyköp etc.

Jag vill i första hand inte kontakta mäklare för detta.

Mvh

Eprori

Det är inte så svårt:
Lägg ihop alla summor av rent material du haft för arbete du gjort själv. Ej verktyg!
Lägg sedan till de hantverkarkostnader du haft.
Gör detta år för år, lägg sedan ihop summorna de åren du totalt överstigit 5000kr.

Dela detta i två kolumner, en för rena förbättringsarbeten och ett för ombyggnationer, t.ex. om du byggt om en skrubb till toalett eller tvättrum. Dvs där du förändrat användningsområdet för utrymmet. Första kolumnen tar du bara med kostnader de senaste 5 åren, andra typ för evigt (10 år).
Nya vitvaror är i första kolumnen (5års)

Sen för du två nya kolumner, för inköps och försäljningsomkostnader.
Dvs inköp av och försäljning av bostaden.
Där tar du i inköp med de direkta omkostnader du hade för att köpa bostaden, t.ex. pantbrev och lagfartskostnader, besiktning osv.
I den andra kolumnen saker som annonseringsomkostnader, mäklarkostnader, flyttstädning osv

Sen adderar du vardera av dessa 4 kolumner så får du 4 fina värden.

Dessa plus ditt inköps samt försäljningspris är allt du behöver
Spar excelarket och samtliga kvitton om du får kontroll på deklarationen.
__________________
Senast redigerad av 8bitrage 2018-10-14 kl. 08:42.
Citera
2018-10-17, 18:28
  #6
Medlem
Tack så mycket ni som lagt ner tid på att svara och förklara. Känns fint att ha lite mer kunskap och att veta var jag ska vända mig. Trevlig kväll!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback