Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-13, 21:01
  #1
Medlem
Hej! Jag har mått dåligt som fan i 2 år och har äntligen vågat mig på att börja ta Sertralin. Jag va inne på psyket i fredags och fick då 50mg där, fick en 50mg i lördags innan jag åkte hem och ska fortsätta ta 50mg nu ett tag framöver.

Jag oroar mig väldigt lätt för det mesta och har nu efter biverkningarna fått smått panik. Mina ben är extremt rastlösa, lyckas verkligen inte att få dem att vara still, huvudvärk, illamående, feber (?) Och yrsel. Jag har läst en hel del om serotonin syndrom och är extremt orolig över det. Källa mig löjlig om ni vill, men min oro går verkligen inte att kontrollera haha..

Jag undrar om någon mer här har stått/står på sertralin och vilka biverkningar osv ni kände av?

Jag kan också tillägga att jag tar 20mg propranolol accord/inderal när hjärtklappningen blir för mycket, vilket jag läste skulle kunna förvärra serotonin syndrom, men min läkare sade ingenting om det till mig.
Citera
2018-10-13, 21:17
  #2
Avstängd
Edmontons avatar
Jag tar Sertralin sen flera år. Biverkningarna brukar ge sig efter 1 - 2 veckor. Du bör visa tålamod.
Citera
2018-10-13, 21:25
  #3
Medlem
Jag mådde extremt dåligt när jag fick sertralin så jag vet egentligen inte vilket som var biverkningar och vilket som var mina sjukdomar. Men fick helt enkelt vanföreställningar. Jag hade det lite innan men blev väldigt mycket mer. Jag hade imovane och oxascand samtidigt. Efter några månader satte de äntligen ut den.
Citera
2018-10-13, 22:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Edmonton
Jag tar Sertralin sen flera år. Biverkningarna brukar ge sig efter 1 - 2 veckor. Du bör visa tålamod.

Jag ska definitivt försöka kämpa mig igenom det!
Citera
2018-10-13, 22:05
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tradgardsflum
Jag mådde extremt dåligt när jag fick sertralin så jag vet egentligen inte vilket som var biverkningar och vilket som var mina sjukdomar. Men fick helt enkelt vanföreställningar. Jag hade det lite innan men blev väldigt mycket mer. Jag hade imovane och oxascand samtidigt. Efter några månader satte de äntligen ut den.

Fyfan, det här med mediciner är förjävligt asså!
Citera
2018-10-14, 07:35
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThatGuyScoopy
Hej! Jag har mått dåligt som fan i 2 år och har äntligen vågat mig på att börja ta Sertralin. Jag va inne på psyket i fredags och fick då 50mg där, fick en 50mg i lördags innan jag åkte hem och ska fortsätta ta 50mg nu ett tag framöver.

Jag oroar mig väldigt lätt för det mesta och har nu efter biverkningarna fått smått panik. Mina ben är extremt rastlösa, lyckas verkligen inte att få dem att vara still, huvudvärk, illamående, feber (?) Och yrsel. Jag har läst en hel del om serotonin syndrom och är extremt orolig över det. Källa mig löjlig om ni vill, men min oro går verkligen inte att kontrollera haha..

Jag undrar om någon mer här har stått/står på sertralin och vilka biverkningar osv ni kände av?

Jag kan också tillägga att jag tar 20mg propranolol accord/inderal när hjärtklappningen blir för mycket, vilket jag läste skulle kunna förvärra serotonin syndrom, men min läkare sade ingenting om det till mig.

Du klarar det. Det är jobbigt precis i början. Jag ökade sakta vid insättningen, började med 25 mg och hade asjobbigt första dagarna när dosen ökats. Nu 100 mg. Håll ut bara. Hjärnan håller på att fixa upp lite shit.
Citera
2018-10-14, 12:34
  #7
Medlem
Insättningen är i regel ganska jobbig, och inkluderar de symtom du känner. Efter ca 3 veckor ska de flesta insättningssymtomen vara borta.

Serotonergt syndrom behöver du nog inte vara orolig över. Det är främst i kombination med andra mediciner som har en inverkan på serotonin man kan råka ut för det. SSRI står för Selective Serotonin Reuptake Inhibitator.
Alltså, SSRI (som sertralin tillhör) verkar genom att blockera återupptaget av serotonin i hjärnan, och tar du då andra mediciner som t.ex smärtstillande eller annat som påverkar mängden serotonin i hjärnan så kan man drabbas av syndromet.

En liknelse kan väl vara vid ett badkar där det normalt finns en viss mängd vatten, men sedan minskar tillförseln av vatten och du börjar må dåligt. Då sätter man in Sertralin (som i detta fallet är en propp) för att återställa mängden vatten till den önskvärda. Tar du sedan andra mediciner i kombination med det så öppnas kranen mer och med proppen i får du en översvämning (serotonergt syndrom.)
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback