Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-13, 20:05
  #1
Medlem
Kumlafamilj drabbades av inbrott för två år sedan – hittade nyligen koja med kikhål i nära huset: "Inga barn som har byggt"
Inbrottet för snart två år sedan hade så sakteliga börjat försvinna från familjen Brattströms medvetanden då de nyligen gjorde en obehaglig upptäckt inte långt från huset. Där fann de en koja, byggd av kraftiga grangrenar och med två kikhål mot huset.
– Det är inga barn som har byggt den där kojan, säger Peter Brattström.

Rummen var genomsökta och Peter och hans familj blev av med pengar och smycken till ett sammanlagt värde av omkring 30 000 kronor.
Dagen efter upptäckte de dessutom att någon klistrat små klistermärken, triangelformade och ljusgröna, på deras postlåda. Tre grannar hade fått samma märke fastklistrade på sina brevlådor. Polisen kunde dock aldrig koppla någon misstänkt till inbrottet eller förklara "märkningen" på brevlådorna.
Kojan var nog inte äldre än runt tio dagar när den upptäcktes, tror Peter. Han berättar att den inte gick att upptäcka inifrån huset. Den var rejält byggd och hade två gluggar som det gick att spana genom. Intill kojan hittade de ett äpple och ett bananskal och en rulle toalettpapper.
Karin Eldblom är förundersökningsledare vid polisen i Hallsberg. Hon känner inte till något liknande fall.

–Det är ett väldigt säreget tillvägagångssätt. Jag har inte hört talas om något liknande tidigare, säger Karin Eldblom.
https://www.na.se/artikel/orebro-lan...-som-har-byggt


Det här fallet sticker ut.
  1. Märkningen på brevlådan
  2. En koja byggd för att övervaka huset
  3. Polisen har inte hört om något liknande

Sökningar på internet ger intressanta resultat på mannen i huset som tycks förekomma på Lexbase samt driva en firma i mc-branschen.


Det verkar väldigt märkligt att bygga upp en koja i skogen för att övervaka ett hus och lämna spår som till exempel toalettpapper. Då måste det rört sig om många timmar i kojan. Kan det röra sig om något helt annat än inbrott? Just att det rör MC-branschen väcker tankar.
Citera
2018-10-13, 20:23
  #2
Avstängd
ilpobres avatar
Ja, TS får väl i den bästa av världar börja med att presentera alternativa scenarion. Undertecknad gissar på utpressning eller någon slags penningtvätt. Kan också röra sig om trafficking.
Citera
2018-10-14, 09:37
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Ja, TS får väl i den bästa av världar börja med att presentera alternativa scenarion. Undertecknad gissar på utpressning eller någon slags penningtvätt. Kan också röra sig om trafficking.

Du har intressanta gissningar.Kan du berätta mer om hur du tänker?
Citera
2018-10-14, 12:04
  #4
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filterbubbla
Kumlafamilj drabbades av inbrott för två år sedan – hittade nyligen koja med kikhål i nära huset: "Inga barn som har byggt"
Inbrottet för snart två år sedan hade så sakteliga börjat försvinna från familjen Brattströms medvetanden då de nyligen gjorde en obehaglig upptäckt inte långt från huset. Där fann de en koja.
Kojan var nog inte äldre än runt tio dagar när den upptäcktes, tror Peter.

Det här får jag inte att gå ihop. Inbrottet var för två år sedan, och inbrottstjuvarna skulle då ha byggt en koja för att spana på familjen. Men kojan "var nog inte äldre än runt tio dagar när den upptäcktes".
Så, upptäcktes den nyligen, eller för två år sedan?
Citera
2018-10-14, 14:43
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Det här får jag inte att gå ihop. Inbrottet var för två år sedan, och inbrottstjuvarna skulle då ha byggt en koja för att spana på familjen. Men kojan "var nog inte äldre än runt tio dagar när den upptäcktes".
Så, upptäcktes den nyligen, eller för två år sedan?

Kojan upptäcktes nyligen och mannen i familjen verkar koppla ihop den med inbrottet för två år sedan och dessutom vara orolig för sina barns säkerhet.
Han har säkert goda skäl att vara orolig för familjen men det är väl knappast vanliga inbrottstjuvar som bygger kojor så vad är det som sker.
Citera
2018-10-14, 16:08
  #6
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filterbubbla
Kojan upptäcktes nyligen och mannen i familjen verkar koppla ihop den med inbrottet för två år sedan och dessutom vara orolig för sina barns säkerhet.
Han har säkert goda skäl att vara orolig för familjen men det är väl knappast vanliga inbrottstjuvar som bygger kojor så vad är det som sker.

Jo det förstår jag. Men jag menar att kojan inte kan ha varit mer än tio dagar gammal när den upptäcktes då inbrottet var för två år sedan och dom nyligen hittade kojan. Tror det blev ett skrivfel i artikeln.
Citera
2018-10-14, 19:10
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jo det förstår jag. Men jag menar att kojan inte kan ha varit mer än tio dagar gammal när den upptäcktes då inbrottet var för två år sedan och dom nyligen hittade kojan. Tror det blev ett skrivfel i artikeln.

Jag förstår inte vad du menar. Inbrottet är 2 år gammalt. Kojan är nybyggd.
Citera
2018-10-14, 19:46
  #8
Medlem
Sainsburyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filterbubbla
Jag förstår inte vad du menar. Inbrottet är 2 år gammalt. Kojan är nybyggd.

Okej, då missförstod jag artikeln! Ja, då låter det som någon spanar på huset så att säga, kanske för att göra inbrott snart igen, eller av någon annan anledning.
Läskigt!
Citera
2018-10-17, 11:36
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Okej, då missförstod jag artikeln! Ja, då låter det som någon spanar på huset så att säga, kanske för att göra inbrott snart igen, eller av någon annan anledning.
Läskigt!


Det har dykt upp cirka 20 nya hus med klistermärken

Mystiska klistermärken på brevlådor i Sydnärke – här är polisens råd till de boende
Nu har klistermärkena dykt upp igen i den södra länsdelen. I helgen upptäckte boende i Tunbo, intill Tisaren i Hallsberg, att omkring tjugo brevlådor hade försetts med samma sorts klistermärken.
https://www.na.se/artikel/orebro-lan...till-de-boende
Citera
2018-10-17, 18:06
  #10
Medlem
Isnatts avatar
Klistermärkena är säkert bara nåt företag som håller reda på sina kunder på nåt vis. Exempelvis försäljare som vart där när ingen varit hemma och för att inte gå till samma hus som den varit hos veckan dessförinnan så har den märkt upp brevlådorna lite diskret.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback