Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-13, 17:14
  #1
Medlem
Godagens,

äldre herre i min bekatskapskrets som brutit ryggen sedan ett par år tillbaka. Gått på allt från Lyrica och på senaste tiden bara trappat upp sin Gabapentin rätt ordentligt utan att känna någon effekt kring spacticitet och nervsmärtor.

Jag väljer nu att gå vidare och åtminstone försöka mig på att lindra smärtan på annat vis.

Hittat olika %-satser på CBD-olja - allt från 4,5%-17% - och läst på sp mycket jag kunnat, bl.a denna svenska studien från förra året http://www.diva-portal.org/smash/get...FULLTEXT01.pdf

Vad jag inte finner är hur detta bör doseras för bästa resultat.

Mannen i fråga är knappa 70 år och väger dryga 100kg.

Tacksam för svar, idéer eller kontaktpersoner för vidare diskussion.

Mvh,
J
Citera
2018-10-13, 17:21
  #2
Medlem
-Andreas-s avatar
Undrar samma fast åt person med höft skada.
Citera
2018-10-13, 17:30
  #3
Medlem
Då CBD oljan verkar olika från person till person är detta en fråga som är omöjlig att svara på.
För att fastslå rätt dos så provar ni först med den rekommenderade dosen som finns på oljeflaskan (oftast ett par droppar), försvinner smärtan så är det en bra dos. Annars får man ta ett par droppar till och se efter om det kan vara rätt dos.

Kom också ihåg att dosen måste ökas gradvis vid dagligt intag, eftersom man bygger upp en resistens. Detta kan även motverkas med att ta ett uppehåll på oljan under några dagar.

Lycka till!
Citera
2018-10-13, 19:52
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JannesKamel
Då CBD oljan verkar olika från person till person är detta en fråga som är omöjlig att svara på.
För att fastslå rätt dos så provar ni först med den rekommenderade dosen som finns på oljeflaskan (oftast ett par droppar), försvinner smärtan så är det en bra dos. Annars får man ta ett par droppar till och se efter om det kan vara rätt dos.

Kom också ihåg att dosen måste ökas gradvis vid dagligt intag, eftersom man bygger upp en resistens. Detta kan även motverkas med att ta ett uppehåll på oljan under några dagar.

Lycka till!

Tjusigt, stort tack för din input!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback