Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-13, 16:02
  #1
Avstängd
Kick88s avatar
Hej,

Dövtolkningen i TV innebär en liten bildruta till vänster i tv-rutan, och en person till höger som teckenspråkstolkar.

Min enkla fråga till er är om döva personer kan läsa? Jag har faktiskt ingen aning.

Jag menar, rent praktiskt vore det ju enklare att helt enkelt reprisera populära tv-program textat.

Jag är inte ute efter att beskära någon sin livskvalitet. Givetvis bör stora direktsända evenemang och dylikt fortsatt vara teckenspråkstolkat.
Citera
2018-10-13, 16:10
  #2
Medlem
John-Pauls avatar
Ja, döva kan lära sig att läsa.
Citera
2018-10-13, 16:14
  #3
Medlem
Självklart, tror dock att de föredrar teckenspråk pga hastighetens skull.
Citera
2018-10-13, 16:14
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Hej,

Dövtolkningen i TV innebär en liten bildruta till vänster i tv-rutan, och en person till höger som teckenspråkstolkar.

Min enkla fråga till er är om döva personer kan läsa? Jag har faktiskt ingen aning.

Jag menar, rent praktiskt vore det ju enklare att helt enkelt reprisera populära tv-program textat.

Jag är inte ute efter att beskära någon sin livskvalitet. Givetvis bör stora direktsända evenemang och dylikt fortsatt vara teckenspråkstolkat.

Jag tror inte språket är exakt likadant som när det är textat.
Sen är det väl lite olika sätt att registrera information, det är inte riktigt samma sak med text enbart antar jag.
Finns säkert även döva dyslektiker.
Citera
2018-10-13, 16:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rusur
Jag tror inte språket är exakt likadant som när det är textat.
Sen är det väl lite olika sätt att registrera information, det är inte riktigt samma sak med text enbart antar jag.
Finns säkert även döva dyslektiker.
Teckenspråk är väldigt bokstavligt, det finns i princip inga böjelser eller konjunktioner.
Jag är ute och cyklar -> JAG CYKLA UTE NU.
Citera
2018-10-13, 17:04
  #6
Medlem
olasvenssons avatar
Ja. Man läser inte med öronen.
Citera
2018-10-13, 17:16
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Ja. Man läser inte med öronen.

Nej, men ger inte hörselminnet ett betydande stöd då man lär sig läsa?
Citera
2018-10-15, 21:50
  #8
Medlem
Reflektion med viss anknytning till ämnet: jag undrar om det är möjligt för dövfödda att uppskatta metrisk/rimmad vers? För dem måste den väl te sig som ett "pussel" med godtyckliga regler i stil med anagram eller fikonspråk -- men det finns ju de som gillar sådant också!
Citera
2018-10-17, 13:44
  #9
Avstängd
Kick88s avatar
Om döva personer skulle lära sig läsa kanske dom skulle bli lite mer attraktiva på arbetsmarknaden eller?

Fan vad hatisk jag låter!
__________________
Senast redigerad av Kick88 2018-10-17 kl. 14:41.
Citera
2018-10-18, 10:10
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kick88
Om döva personer skulle lära sig läsa kanske dom skulle bli lite mer attraktiva på arbetsmarknaden eller?

Fan vad hatisk jag låter!

Jag känner några personer som är döva och de kan både läsa och har arbete.
Citera
2018-10-18, 10:21
  #11
Medlem
lucifersatans avatar
Vaa? Döva går också i skolan och lär sig läsa och skriva som vem som helst. En del döva har tyvärr andra svårigheter/funktionshinder också. Är man normal utöver sin dövhet så är det ju inga problem.
Citera
2018-10-20, 15:40
  #12
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Men vad "hör" en sedan födseln totalt stendöv person egentligen i huvudet när den läser?

Den har ju aldrig hört hur vare sig orden eller bokstäverna låter eller uttalas!

En mycket intressant fråga som egentligen är värd en egen tråd!
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback