Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-13, 15:56
  #1
Medlem
Som rubriken lyder så är det hemskt att vara en människa då vi ska dras med sömnproblem, ångest och depression och andra diverse problem som sagt, men jag undrar kan djur också dras med dessa problem typ lida av sömnproblem och vara vaken i 3 dygn som en människa. Om jag föds om till ett djur i nästa liv så skulle jag vilja födas om till en späckhuggare, för de! de är häftiga varelser.
Citera
2018-10-13, 15:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfghjklfgyhujnimk
Som rubriken lyder så är det hemskt att vara en människa då vi ska dras med sömnproblem, ångest och depression och andra diverse problem som sagt, men jag undrar kan djur också dras med dessa problem typ lida av sömnproblem och vara vaken i 3 dygn som en människa. Om jag föds om till ett djur i nästa liv så skulle jag vilja födas om till en späckhuggare, för de! de är häftiga varelser.
Därför att vi är överst i näringskedjan och inte har något som hotar oss utan att kunna försvara oss.
Citera
2018-10-13, 15:59
  #3
Medlem
jädrar vad folk svarar fort på det här forumet, har ni inget annat för er
Citera
2018-10-13, 16:10
  #4
Medlem
Pukeeyes avatar
Jag skulle vilja vara en köttko som går på naturbete med en ständig matnojja och naturupplevelse samtidigt. Ligga och idissla och fisa och bara glo vore toppen. Eller ändå bättre. En havsutter i kelpbältena utanför Kaliforniens kust, som dyker ner, hämtar en sten och ostron för att sen gå upp till ytan och ligga och flyta på rygg och knacka upp ostronen med stenen. Smask smask.
Citera
2018-10-13, 16:35
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfghjklfgyhujnimk
Som rubriken lyder så är det hemskt att vara en människa då vi ska dras med sömnproblem, ångest och depression och andra diverse problem som sagt, men jag undrar kan djur också dras med dessa problem typ lida av sömnproblem och vara vaken i 3 dygn som en människa. Om jag föds om till ett djur i nästa liv så skulle jag vilja födas om till en späckhuggare, för de! de är häftiga varelser.
Smärta är människans öde.
"There was also, more deeply, a horror, an authentic horror at the unending calvary* that is man’s existence. If the human infant, alone in the animal kingdom, immediately manifests its presence in the world through incessant screams of pain, it is, of course, because it suffers, and suffers intolerably."
Houellebecq, Michel. The Possibility of an Island (p. 45). Orion. Kindle Edition.

*calvary = an experience or occasion of extreme suffering, especially mental suffering.
Citera
2018-10-13, 17:27
  #6
Moderator
Allaballawallas avatar
Husdjur --> Genetik, molekylärbiologi och evolutionsbiologi
/Moderator
Citera
2018-10-13, 18:34
  #7
Medlem
EnLitenPalls avatar
Vi går väl på automatik som djuren, förutom en liten procent som tar livet av sig.

Djur reagerar som människor. De får ångest, utmattning, sömnproblem och så vidare. Det är därför psykofarmaka testas på möss. En hund som skäller, biter, gnäller visar känslor som aktiveras av någon stimuli, precis som människor.
Citera
2018-10-13, 18:38
  #8
Medlem
Det finns många djur som föds rätt hjälplösa, t ex hundar, katter, björnar och andra primater. Visst kan sen djur bli deprimerade om någon som står dem nära dör eller de hamnar i en otrygg miljö.
Citera
2018-10-13, 19:17
  #9
Medlem
Det skulle vara ytterst obehagligt, ungefär som att ha en minneslucka efter en fylla, att vakna upp efter att ha gått på automatik en stund! Att å andra sidan gå på automatik hela tiden skulle väl vara ungefär lika meningsfullt som att ligga i ständig sömn med näringsdropp!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback