Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-13, 15:19
  #1
Medlem
Har en ny och fräsch ultrabook som har batteri av typen litiumpolymer enligt elgiganten. Mina tidigare pc-laptops har alltid fått sjukt dålig batteritid vilket jag tror kan bero på att jag låtit laddaren sitta i alldeles för mycket. Har nya moderna datorer batterier som klarar att ha laddaren i kopplad typ hela tiden?
Citera
2018-10-13, 17:03
  #2
Medlem
PeterNosters avatar
De gamla batterirna av typ NiCd hade minne som gjorde att det skulle laddas ur helt innan det skulle laddas upp. Det mindes hur mycket som fanns innan man laddade.

De nyare Li_Ion batterierna har inte ett sådant minne. De har dock andra konstigheter för sig.
De förstörs om de laddas ur helt.
De degenerar om de är fulladdade under lång tid. Kapaciteten minskar alltså.
Antalet laddcykler degenererar också.


Laddskolan:
https://www.celltech.se/del-2-laddning/

Du ser där att om man laddar ur till 20% och laddar upp till bara 80% så klarar batteriet 8000 laddcykler då skillnaden är 60%.
Om däremot skilnnaden mellan ur laddning och laddning är 80% så minskar laddcyklerna till 1500.

Nu är det ju frågan om tillverkaren av datorn tycker att batteriet ska hålla länge eller vill sälja nya.
De kan ju ha fixat så att när du laddat till 100% så har de egentligen bara laddats till 70 eller 80 eller något. Eller de har inte gjort något utan laddar till 100% och håller det laddat så under längre tid.
__________________
Senast redigerad av PeterNoster 2018-10-13 kl. 17:06.
Citera
2018-10-14, 20:02
  #3
Medlem
Dell skriver i en FAQ att deras datorer har slutar ladda vid 100% även om sladden sitter i, och därför tar batteriet inte mer skada av att sladden sitter i. Nu har jag dock inte en Dell utan en Huawei Matebook X Pro, och jag kan inte hitta nån info om ifall dom har samma tänk som Dell
Citera
2018-10-15, 01:36
  #4
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whipitover
Dell skriver i en FAQ att deras datorer har slutar ladda vid 100% även om sladden sitter i, och därför tar batteriet inte mer skada av att sladden sitter i. Nu har jag dock inte en Dell utan en Huawei Matebook X Pro, och jag kan inte hitta nån info om ifall dom har samma tänk som Dell

Läste det också här:

https://downloads.dell.com/manuals/a...uide_sv-se.pdf

Men den manualen heter Min Dell där de har bakat ihop alla typer av datorer.

På sidan 88 står en massa konstiga saker.

På en del laptops ska finnas ett "stationärt läge" för de som oftast kör med nätdelen i.

Sen finns det ett "Hållbarhetsläge".

Vad jag inte riktigt fattar är detta:

Citat:
ANMÄRKNING: När hållbarhetsläget är aktiverat laddar batteriet endast
mellan 88–100 % av dess kapacitet.

Citat:
ANMÄRKNING: När det stationära läget är aktiverat laddar batteriet
endast mellan 50 %–100 % av dess kapacitet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback