Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2019-05-16, 11:29
  #13
Medlem
Menar du verkligen att det skulle vara en bra lösning att avla fram kortare människor för det syftet?
Citera
2019-05-16, 12:04
  #14
Medlem
EghtLeggeds avatar
Jag som är under 1 och 60 har den fördelen att jag inte behöver äta lika mycket mat som andra. Dessutom så är kläder billigare på barnavdelningen.... handlar inte där men i värsta fall skulle jag kunna göra det. Man sparar mycket pengar på att vara kort.
Frågan är vad gränsen för en frisk människa går.
Jag kunde inte nå en tröja jag ville köpa i butiken och då kanske det räknas som en sjukdom.
Desto mindre man är desto svårare är det också att försvara sig mot fiender. Dvs om människor blir pyttesmå så kanske fåglar och andra vilda djur blir ett hot.
Citera
2019-05-16, 12:41
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sugminstorasalta
Menar du verkligen att det skulle vara en bra lösning att avla fram kortare människor för det syftet?
Så att jordens resurser räcker.
Var bara en tanke.
Lär ha funnits ett folk 1 meter på någon ö för länge sedan.
Citera
2019-05-16, 12:46
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikael2
Så att jordens resurser räcker.
Var bara en tanke.
Lär ha funnits ett folk 1 meter på någon ö för länge sedan.
Alltså, tänk lite nu. Vi är för många för att befolkningen ökar. Din "lösning" är bara temporär.
Citera
2019-05-16, 12:55
  #17
Medlem
henrikos avatar
Jag kan komma på två grejer man kan titta på för att få fram en "upper bound".

Typ en fyraåring kan klara det mesta, om än lite klen, och att hjärnan inte hunnit fyllas på ordentligt ännu så klart. Dom överlever ju i regel. Så så liten borde således vara möjligt att vara. Nu vet jag inte hur lång en fyraåring är i antal centimeter, men det kanske någon annan kan bidra med.

Sedan borde man titta på de mer eller mindre isolerade pygméstammar som finns/funnits. Men jag vet inte hur korta de som historiskt varit den kortaste folkgruppen var.
Citera
2019-05-16, 18:14
  #18
Medlem
Stenballes avatar
Homo floresiensis som dog ut för 12 000 år sedan var bara en meter långa och förmodligen blev de så små för att de levde på en ö med begränsade tillgångar och få hotande rovdjur.
Problemet är att deras hjärnor också krympte och bara var en tredjedel så stora som våra.
Smala enmetersmänniskor föder inte barn med hjärnor i normal människostorlek.

Var går gränsen för att kallas människa?
Citera
2019-05-17, 07:08
  #19
Medlem
Man kan ju krympa ( avla)djur så att dom blir bra små.
Genom avel. Så var går gränsen för en människa?
__________________
Senast redigerad av mikael2 2019-05-17 kl. 07:22.
Citera
2019-05-17, 20:50
  #20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Var går gränsen för att kallas människa?
Finns ingen. Åtminstone inte om du inte vill byta ut genuset "Homo" till något annat och det gör du när du tycker det passar.

"Människa" är vad vi kallar för "trivialterm", dvs den saknar en mycket stringent biologisk definition. Därför anknyter man i stället "människa" till begreppet "Homo" som är vårt genus. Alla medlemmar av genuset "Homo" är människor, även om det nu bara finns en levande art, till skillnad från förr.

För att man ska byta genus krävs någon form av motivation så din fråga är egentligen "tvärtomställd". Det ska i stället vara "när X inträffar ska avkomman Y föras till ett nytt genus".

Däremot kan du inte byta ut taxonomiska ranker högre än genus. Oavsett hur vi avlar och håller på så kommer vår avkomma alltid vara en människoapa, en apa, en primat, ett däggdjur, osv, helt oavsett hur "den" ser ut och dess levnadssätt.

Det torde inte finnas någon gräns för avel innan fysiologiska gränser nåtts där däggdjur inte längre kan fungera. Så en "människa" kan bli lika liten som de minsta däggdjuren, t.ex. som trynfladdermusen som väger 1,7 gram eller lika stor som en blåval.

Kommer det vara en människa på något filosofiskt plan, en varelse vi kan relatera till? Nej, men den diskussionen hör till filosofiforat, inte biologiforat.
Citera
2019-05-17, 20:52
  #21
Moderator
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LatentAmbivalens
Mod kanske vill sammanfoga denna med en gammal:

(FB) Problemen med att förminska människan

Fixat

/mod
Citera
2020-01-12, 17:54
  #22
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Hur små kan människor bli?

Såg just filmen "Downsizing" och premissen är att små människor förbrukar mycket mindre och därför kan leva i relativt överflöd samtidigt som man räddar planeten. Har tänkt på detta tidigare, men mer i storlek som Homo Florensis.

Människor blir bara större och större till ingen större nytta. Om vi istället skulle försöka avla för att krympa människor, hur små kan människor bli och behålla en bra kognitiv förmåga? Tänk er ett land med små människor, det skulle konkurrera ut andra stater.

50-70 cm gissar jag på. Det är ju runt en tiondel av vikten. Men man behöver äta relativt mer så säg att energibehovet minskar till 20 %. Men allt materielbehov minskar till 10%. En vanlig buss tar 500 passagerare. Lilleputtlandet kan satsa mycket mer på utbildning och forskning.

Militären påverkas ej, vi slåss ju inte i närstrid.

Men fördelarna är uppenbara, då är bara frågan, hur små kan människor bli utan att förlora för mycket kapacitet?
Citera
2020-01-12, 18:22
  #23
Medlem
världens kortaste personvar 54 cm och vägde 15 kg enligt wiki. Borde gå att göra människor betydligt mindre än så med genteknik
Citera
2020-01-12, 19:21
  #24
Medlem
Om du vill maximera antalet människor på planeten (varför då?) bör du väl teoretiskt reducera dem till föga mer än hjärnor. Alla livsuppehållande funktioner måste givetvis utföras av maskiner, men där är vi på sätt och vis redan: få av oss skulle överleva en dag på savannen eller tundran utan teknologiska hjälpmedel...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback