Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-13, 10:03
  #1
Medlem
Som alla vet sprider sig kronviltet mer och mer, och verkar ta över älgens plats. Jag undrar på om hur kronviltet klarar sig bättre att bli mat för vargen?
Citera
2018-10-13, 11:00
  #2
Medlem
Treantprotectors avatar
Källa?
Citera
2018-10-13, 11:38
  #3
Medlem
En märklig fråga, vad grundar du den på ? Det är bra att det finns en blandning av djurarter i våra skogar och kronhjorten duger helt säkert som vargmat likaväl som älgen. Det viktiga är att maten räcker till för oss alla, oavsett art.
Citera
2018-10-13, 11:47
  #4
Medlem
Skunken666s avatar
Trodde dovhjorten spred sig betydligt mer än kronhjorten?
Tror inte jag sett en enda kronhjort i utanför hägn i Sverige, men en jäkla massa dovhjortar brukar stå i hjordar utmed våra europavägar..
Citera
2018-10-13, 13:22
  #5
Medlem
Stockmokks avatar
Min gissning (ifall detta nu är fakta) är det pga att hjortar håller sig i flock ?
Citera
2018-10-13, 15:10
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skunken666
Trodde dovhjorten spred sig betydligt mer än kronhjorten?
Tror inte jag sett en enda kronhjort i utanför hägn i Sverige, men en jäkla massa dovhjortar brukar stå i hjordar utmed våra europavägar..
Kronhjortar är betydligt skyggare än dovhjortar. Bara för att de finns betyder det inte att man ser dem.. Undantag när det är brunst.. men det gäller ju samtliga.

Dovhjorten ökar i antal, men de sprider sig inte geografiskt så att säga. Här i Sverige iaf.

Huruvida kronhjort vs älg klarar sig från varg vet jag inte.. Men som någon nämnde beror det kanske på att de håller sig i flock och har väldigt skarpa sinnen?

Lite OT men.. Man ska ej glömma att dovhjorten är ett importerat djur medan medan kronhjorten är inhemskt. Den finns tom. I Norrland där den betar på ljung osv.. medan dovhjorten här I söder överlever vintern mha stödutfodring..
Citera
2018-10-13, 15:24
  #7
Medlem
Starobrnos avatar
Inte omöjligt att Ts har rätt. Där jag bor har vi mycket varg och björn, lo, och ibland någon järv, en utglesad älgstam (jämfört med för 20-30 år sen) och detta högst sannolikt pga vargen. Och ett gäng kronhjortar, kanske nåt dussin från början som avvek från ett hägn, nu efter ca 20 år är de betydligt fler!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback