Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-13, 03:04
  #1
Medlem
SteinsGates avatar
Hejsan, om 14 dygn har jag min första tentamen i diskret matematik och 4 dygn efter det är det dags för tentamen i programmering vardera på högskolenivå.

Jag har inte gjort någonting under dessa 6 veckorna som har varit. Om jag börjar studera från och med när jag vaknar upp imorgon, är det möjligt att fortfarande skriva 5or på båda tentorna?

Antar att jag vill veta om det är någon som har varit i liknande sits och klarat det?
__________________
Senast redigerad av SteinsGate 2018-10-13 kl. 03:19.
Citera
2018-10-13, 03:25
  #2
Medlem
trattfans avatar
Med tanke på din idiotiska frågeställning så skulle jag säga att det är 0 % att du löser det.

Är väl rätt uppenbart det skiljer från person till person?
Citera
2018-10-13, 07:03
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteinsGate
Hejsan, om 14 dygn har jag min första tentamen i diskret matematik och 4 dygn efter det är det dags för tentamen i programmering vardera på högskolenivå.

Jag har inte gjort någonting under dessa 6 veckorna som har varit. Om jag börjar studera från och med när jag vaknar upp imorgon, är det möjligt att fortfarande skriva 5or på båda tentorna?

Antar att jag vill veta om det är någon som har varit i liknande sits och klarat det?

Du måste nog tyvärr sänka ambitionsnivån något. För att få högsta betyg måste man förstå alla grundteorier väl och lösa både typtal som mer teoretiska tal av ny art. Matte tar tid att lära sig och det måste i regel mogna under en längre period. Programmeringen kan nog gå, men jäklar vad man måste programmera olika saker för att täcka allt. Det ingår givetvis inte som en del av tråden, men vad har du gjort i sex veckor som gjort att du inte har hunnit plugga överhuvudtaget, främlingslegionen?
Citera
2018-10-13, 10:36
  #4
Medlem
SteinsGates avatar
Verkar inte som det har varit någon i liknande sits, får väl återkomma om två veckor och berätta hur det gick.
Citera
2018-10-13, 10:38
  #5
Medlem
borrizs avatar
Jag har stött på folk med närmast fotografiskt minne, som har läst in tentor på oförskämt kort tid.
Eftersom ingen här vet någonting om dig eller dina förkunskaper, så är frågan närmast omöjlig att svara på.
Citera
2018-10-13, 12:00
  #6
Medlem
Låter väldigt likt (FB) Lägga upp plugg till mattetenta om 2 veckor (kan inget)

Hursomhelst, programmeringstentan borde du kunna få en femma i då sådant i regel är enklare än matematik (av egen erfarenhet, men som andra poängterat i tråden vet vi ingenting om just dig). Men du säger att du inte har gjort någonting på 6 veckor, så jag antar att du inte har följt med under kursens gång, inte har gjort labbar osv. Du får alltså nöja dig med godkänt resultat om ens det.

Samma gäller för tentan i diskret matematik. Matte tar tid, det kräver att du förstår det du sysslar med från grunden, annars kommer du ingenvart.

Jag var i samma sits som du för cirka två år sedan, men jag skrev inte tentorna öht. Det var en av de värsta tiderna i mitt liv. Jag var djupt deprimerad. Är det därför du inte har gjort någonting på 6 veckor? Jag antar att du är i början av din utbildning? Är du säker på att du vill göra det du gör nu? Låter som att du går en ingenjörsutbildning, kanske högskole- eller civilingenjörsutbildning?

Om du vill prata vidare så får du gärna skriva.
Citera
2018-10-13, 13:41
  #7
Medlem
Spelar det någon roll? Det är bara att ta tag i plugget och hoppas på det bästa, oasvett vad du förutspår för betyg.
Citera
2018-10-15, 23:21
  #8
Medlem
Fan vilka pessimistiska luffare skribenterna ovanför är. TS, har suttit i samma sits som du och klarade samma tentor med 5or utan problem.
-Det bästa är att kolla upp vad det är du ska kunna exakt.
-Dela upp innehållet jämnt på alla de 14-17 dagarna du ska arbeta och se till att ha 1-2 reservdagar innan tentorna ifall vissa kapitel/moment visar sig vara tuffare.
-Du kommer garanterat lyckas ifall du verkligen lägger ner timmarna och då menar jag 6-10h/dag. Inget bullshit med 1-2 h plugg om dagen samtidigt som du scrollar i ditt FB-flöde.
-100% fokus, använd Pomodoro-intervaller (googla), köp hem mat om du behöver det för att spara tid och se till att få lite motion t.ex promenad, löprunda, gympass för att klara det i längden och slippa besvär. Lycka till!

P.S Glöm icke att få tillräckligt med sömn varje dag!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback