Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-13, 01:53
  #1
Medlem
Hej!

Jag var nu i veckan och mönstrade och blev kvalificerad till jägarsoldats utbildning. Jag fick däremot bara en 6a hos psykologen och valde därför befattningen som Flygbasjägare. Inget dåligt med det, alla verkade extremt intressanta för mig!

Men min riktiga fråga är om man kan ha 2 olika jägarsoldats utbildningar? För jag var väldigt intresserad av att både utbilda mig till Flygbasjägare samt Fallskärmsjägare. Men jag vet inte om man kan göra det, och skulle det vara så att det gick, kan man ändå göra det trots en 6a hos psykologen?

Tack på förhand//
Citera
2018-10-13, 07:57
  #2
Medlem
Mackan52s avatar
Nä men du kan säkert utbilda dig till fallskärmshoppning när du ligger inne. Det kunde vi
Citera
2018-10-13, 10:35
  #3
Medlem
AllarNs avatar
Den här mannen har både en jägarbåge och ett utbildningstecken för Fallskärmsjägare. Några fler detaljer hur det kommer sig har jag inte.
https://www.norran.se/nyheter/batalj...fler-soldater/
Citera
2018-10-13, 10:41
  #4
Medlem
Ja det går.
Du måste först göra din GU, efter det kan du söka vad du vill.
Citera
2018-10-13, 13:27
  #5
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokero00
Hej!

Jag var nu i veckan och mönstrade och blev kvalificerad till jägarsoldats utbildning. Jag fick däremot bara en 6a hos psykologen och valde därför befattningen som Flygbasjägare. Inget dåligt med det, alla verkade extremt intressanta för mig!

Men min riktiga fråga är om man kan ha 2 olika jägarsoldats utbildningar? För jag var väldigt intresserad av att både utbilda mig till Flygbasjägare samt Fallskärmsjägare. Men jag vet inte om man kan göra det, och skulle det vara så att det gick, kan man ändå göra det trots en 6a hos psykologen?

Tack på förhand//


Det är en merit för fallskärmsjägarutbildningen att ha genomfört en annan seriös jägar/infanteriutbildning. Jag tror inte det är många som antas till den utbildningen utan att ha en bra grund i förstaläget.

Dessutom ger en väl genomförd grundutbildning och befattningsutbildning dig en möjlighet att ta bort det litet trista betyget "6" hos psykologen. MAO, du får chansen att visa att det var en felbedömning.
Citera
2018-10-13, 19:47
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackan52
Nä men du kan säkert utbilda dig till fallskärmshoppning när du ligger inne. Det kunde vi

Jaså! Men du var alltså själv Flygbasjägare?
Citera
2018-10-13, 19:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det är en merit för fallskärmsjägarutbildningen att ha genomfört en annan seriös jägar/infanteriutbildning. Jag tror inte det är många som antas till den utbildningen utan att ha en bra grund i förstaläget.

Dessutom ger en väl genomförd grundutbildning och befattningsutbildning dig en möjlighet att ta bort det litet trista betyget "6" hos psykologen. MAO, du får chansen att visa att det var en felbedömning.

Ah vi får verkligen hoppas det!

Jag vet inte riktigt varför jag fick just en sexa av psykologen. Men jag ska självklart visa att det inte stämmer!

Tack för svaret. Har du själv varit fallskärmsjägare?
Citera
2018-10-13, 20:31
  #8
Medlem
Mackan52s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokero00
Jaså! Men du var alltså själv Flygbasjägare?

Nix Pbat på I19.
Citera
2018-10-13, 23:41
  #9
Medlem
moderndators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokero00
Hej!

Jag var nu i veckan och mönstrade och blev kvalificerad till jägarsoldats utbildning. Jag fick däremot bara en 6a hos psykologen och valde därför befattningen som Flygbasjägare. Inget dåligt med det, alla verkade extremt intressanta för mig!

Men min riktiga fråga är om man kan ha 2 olika jägarsoldats utbildningar? För jag var väldigt intresserad av att både utbilda mig till Flygbasjägare samt Fallskärmsjägare. Men jag vet inte om man kan göra det, och skulle det vara så att det gick, kan man ändå göra det trots en 6a hos psykologen?

Tack på förhand//
Grattis till en lyckad mönstring och val av befattning. Självklart går det att under ens tid i försvarsmakten erhålla två stycken jägarutbildningar.
Vill du söka till fallskärmsjägarskolan måste du först ha genomfört en GU på minst 9 månader. Det spelar ingen roll vart du genomför GU:n, men med tanke på vad jobbet som fallskärmsjägare innebär så kan jag tänka mig att folk som gjort sin GU hos jägarförband söker sig dit i högre grad än folk från icke jägarförband.
Vill du till fjs har du verkligen fått en god placering. Träna nu och se till att klara flygbasjägarnas kompletterande prövning så kommer nog allt gå vägen, lycka till.
Citera
2018-10-14, 12:43
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderndator
Grattis till en lyckad mönstring och val av befattning. Självklart går det att under ens tid i försvarsmakten erhålla två stycken jägarutbildningar.
Vill du söka till fallskärmsjägarskolan måste du först ha genomfört en GU på minst 9 månader. Det spelar ingen roll vart du genomför GU:n, men med tanke på vad jobbet som fallskärmsjägare innebär så kan jag tänka mig att folk som gjort sin GU hos jägarförband söker sig dit i högre grad än folk från icke jägarförband.
Vill du till fjs har du verkligen fått en god placering. Träna nu och se till att klara flygbasjägarnas kompletterande prövning så kommer nog allt gå vägen, lycka till.

Tack så mycket! Har satt upp ett schema för att träna de 5 månader jag har på mig med lite varierande övningar som simning, marschering med tunga vikter, etc
Citera
2018-10-14, 12:45
  #11
Medlem
scoremaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theyarekillingus
Ja det går.
Du måste först göra din GU, efter det kan du söka vad du vill.

Korrekt.
Citera
2018-10-14, 14:05
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kokero00
Tack så mycket! Har satt upp ett schema för att träna de 5 månader jag har på mig med lite varierande övningar som simning, marschering med tunga vikter, etc

Har du gjort flygbasjägarnas KP än? Träna för den först och utbildningen innan du börjar tänka år framåt i tiden. Hade en kille på grannpluton under GU:n som gjorde deras KP. Ska vara sinnes svårt att komma in. Var ca 50-60 som var kallade på KP och de hade 13 platser att fylla.
ONT: Ja du kan göra fjs utb också efter godkänd GU, den genomförs som GSS/K
__________________
Senast redigerad av Gudrun-Af-Schyman 2018-10-14 kl. 14:10.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback