Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-13, 00:48
  #1
Medlem
Schnyggves avatar
Idag när jag åkte till stan och precis hade parkerat, så öppna jag bildörren utan vidare tankar på det, då bromsar en Passat in ganska häftigt bredvid (det var lite trångt vid tillfället, men annars inte så farligt) han stod stilla ett tag, sedan vevade han ner rutan och frågade om det blev något? Jag sade att det inte blev det och att allt var lugnt. Då sade att han blev skitförbannad, antar att det mest var lite oj! det hade kunnat bli tråkigt...jag sade då att jag inte tänkte mig för utan bara öppnade dörren, då sade han att jo det är ju så man gör...några ytterligare ord byttes, allt frid och fröjd och jag önskade trevlig helg.

Sedan kom jag att tänka på OM det hade smällt, vems fel hade det varit då? Skulle jag ha sett mig för bättre, eller skulle han inte legat så nära? Kommer någonstans fram att han inte borde legat så nära, men är långtifrån säker...vad gäller?
Citera
2018-10-13, 00:55
  #2
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Idag när jag åkte till stan och precis hade parkerat, så öppna jag bildörren utan vidare tankar på det, då bromsar en Passat in ganska häftigt bredvid (det var lite trångt vid tillfället, men annars inte så farligt) han stod stilla ett tag, sedan vevade han ner rutan och frågade om det blev något? Jag sade att det inte blev det och att allt var lugnt. Då sade att han blev skitförbannad, antar att det mest var lite oj! det hade kunnat bli tråkigt...jag sade då att jag inte tänkte mig för utan bara öppnade dörren, då sade han att jo det är ju så man gör...några ytterligare ord byttes, allt frid och fröjd och jag önskade trevlig helg.

Sedan kom jag att tänka på OM det hade smällt, vems fel hade det varit då? Skulle jag ha sett mig för bättre, eller skulle han inte legat så nära? Kommer någonstans fram att han inte borde legat så nära, men är långtifrån säker...vad gäller?
Man ska junfaktiskt köra med sånt avstånd att det inte kan hända. Men det är klart. Jag har själv varit på båda sidorna av scenariet så jag har faktiskt ingen aning om vems felet är. Borde dock vara bilen som är i rörelse som blir skyldig.
Citera
2018-10-13, 00:57
  #3
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Man ska junfaktiskt köra med sånt avstånd att det inte kan hända. Men det är klart. Jag har själv varit på båda sidorna av scenariet så jag har faktiskt ingen aning om vems felet är. Borde dock vara bilen som är i rörelse som blir skyldig.

Du vet lika lite som jag mao....ja man tycker ju det, men fan vet! Tur att han fick behålla sin spegel då, annars hade vi kanske vart tvungna att ta dit lagens långa arm...
Citera
2018-10-13, 01:42
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Sedan kom jag att tänka på OM det hade smällt, vems fel hade det varit då? Skulle jag ha sett mig för bättre, eller skulle han inte legat så nära? Kommer någonstans fram att han inte borde legat så nära, men är långtifrån säker...vad gäller?

Innan man öppnar en bildörr är man skyldig att kontrollera att detta kan göras utan risk för kollision med annan trafik. Den som inte gör det kan definitivt räknas som vållande till skadan p.g.a. vårdslöshet. Om det däremot var fritt från trafik när du öppnade dörren, men det senare kommer förbi en bil som kör in i dörren, kan det mycket väl vara föraren av den bilen som anses vållande genom att inte ha varit tillräckligt uppmärksam. Det finns säkert gränsfall också, men det här låter inte som ett sådant.
__________________
Senast redigerad av vgebler 2018-10-13 kl. 01:47.
Citera
2018-10-13, 02:20
  #5
Medlem
TS slänger ut något i körbanan och sedan undrar han vems felet är vid en kollision?

Svaret på TS fråga är att det är TS som är vållande till den fiktiva olyckan.
Citera
2018-10-13, 08:18
  #6
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Du bör ju genast öva in att alltid se om det är fritt innan du öppnar bildörren!
Det är bara barn som slänger upp bildörrarna utan att se sig för.
Citera
2018-10-13, 13:37
  #7
Medlem
Schnyggves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
TS slänger ut något i körbanan och sedan undrar han vems felet är vid en kollision?

Svaret på TS fråga är att det är TS som är vållande till den fiktiva olyckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Du bör ju genast öva in att alltid se om det är fritt innan du öppnar bildörren!
Det är bara barn som slänger upp bildörrarna utan att se sig för.

Haha ja när ni lägger upp det så...så låter det ju rimligt! Men handen på hjärtat hur ofta gör man det? Man kanske borde börja hålla lite uppsikt då...har nog aldrig reflekterat över detta förr, då jag aldrig hamnat i någon dylik situation....men ni har säkert rätt!
Citera
2018-10-13, 13:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schnyggve
Haha ja när ni lägger upp det så...så låter det ju rimligt! Men handen på hjärtat hur ofta gör man det? Man kanske borde börja hålla lite uppsikt då...har nog aldrig reflekterat över detta förr, då jag aldrig hamnat i någon dylik situation....men ni har säkert rätt!

Nästa gång är det kanske en cyklist som får dörren uppslagen precis framför sig. Med personskador som belastar bilens trafikförsäkring.

Öppna dörren med höger hand. Då tittar man automatiskt efter trafik som kan komma.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback