Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-10-13, 13:58
  #49
Medlem
lägg upp en auktion på ebay, typ en flaska whiskey. skapa ca 5 konton och lägg bud upp till 22k dollar.
spara kvittot och säg att köparen betalade i cäsh... 🤑
Citera
2018-10-13, 14:16
  #50
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deman
är du efterbliven eller? 22k dollar har han skrivit hela tiden

Tror han menar att hade det varit 200k i SEK så hade han bara kunnat spendera pengarna vid vardagsköp etc och låta den ta den tid de tar att förbruka.

Men nu har han 200k i en annan valuta.
Alltså blir det ett extra moment att växla.
Citera
2018-10-14, 01:54
  #51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deman
är du efterbliven eller? 22k dollar har han skrivit hela tiden
Exakt vad i mitt inlägg får dig att tro att jag inte är medveten om det? Hela mitt inlägg handlar ju ungefär om att det problematiska är att pengarna i nuläget är i usd och inte i sek, eftersom totalsumman (200k sek) inte är så knepig, utan växlingen kommer vara det.
Citera
2018-10-14, 20:06
  #52
Medlem
kungsols avatar
Innan jag for till Las Vegas Så växlade jag till mig dollar, ca $3000 på Forex. Där borta handlade jag på kort och spelade med cash. När jag kom hem så hade jag $2000 kvar och jag jag till Forex med mitt kvitto (slipper växlingsavgiften då). De tog inte ens tillbaka kvittot och jag fick pengar i handen.

Om de inte tar kvittot är det bara att göra detta några gånger.
Citera
2018-10-14, 20:44
  #53
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungsol
Innan jag for till Las Vegas Så växlade jag till mig dollar, ca $3000 på Forex. Där borta handlade jag på kort och spelade med cash. När jag kom hem så hade jag $2000 kvar och jag jag till Forex med mitt kvitto (slipper växlingsavgiften då). De tog inte ens tillbaka kvittot och jag fick pengar i handen.

Om de inte tar kvittot är det bara att göra detta några gånger.

Hur tänkte du nu?

Naturligtvis tar de inte tillbaka kvittot, det är ditt, du kan behöva det till din bokföring eller deklaration, återväxlingen registreras i datasystemet, alla Forexkontor ser att du har växlat tillbaka dina dollar.
Citera
2018-10-14, 23:24
  #54
Medlem
kungsols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur tänkte du nu?

Naturligtvis tar de inte tillbaka kvittot, det är ditt, du kan behöva det till din bokföring eller deklaration, återväxlingen registreras i datasystemet, alla Forexkontor ser att du har växlat tillbaka dina dollar.
Jag tänkte så här: Hur kan de veta vem som har gjort växlingen? Jag vet med all säkerhet att jag fick pengarna kontant då jag ville ha de nya tusenlapparna. Kvittot ville de inte ens kika på. De flesta Forex är nog glada ändå, de gör ju faktiskt några procent vinst även vid återväxling.

Frågor på det?
Citera
2018-10-14, 23:33
  #55
Medlem
kungsols avatar
Detta hände 2016, det är kanske nya regler nu? Runt 2012 så hade jag återigen dollar med mig hem- denna gång gick jag till min bank (Nordea) och sa att jag tagit ut pengar men inte gjort av med några kontanter i utlandet. Funkade då.

Hur det ser ut nu vet jag inte.
Dock tycker jag inte om folk som påstår jag kommer med osanning...
Citera
2018-10-15, 15:08
  #56
Medlem
Du tjänade pengarna på internationellt vatten så det är skattefritt.
Citera
2018-10-15, 16:13
  #57
Medlem
sleevs avatar
hmm 22,00 USD. Åtta veckor på Stradakontrakt med en vecka handover.

Första regeln är att inte talaom det, det är alltid någon vän eller ex flickvän som ringer skatteverket.

Sen om du/kompisen får komma tillbaka till rederiet i Asien så kan du ju segla på IT avtal och då är ju dom dollar pengar du har tjänat lätta att använda i Sverige, kalla det bonus, Julbonusen kommer ju i Februari.
Citera
2018-10-15, 20:13
  #58
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RemyLaCroix
Du tjänade pengarna på internationellt vatten så det är skattefritt.

Hur kom du fram till det?
Citera
2018-10-15, 20:18
  #59
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kungsol
Detta hände 2016, det är kanske nya regler nu? Runt 2012 så hade jag återigen dollar med mig hem- denna gång gick jag till min bank (Nordea) och sa att jag tagit ut pengar men inte gjort av med några kontanter i utlandet. Funkade då.

Hur det ser ut nu vet jag inte.
Dock tycker jag inte om folk som påstår jag kommer med osanning...

Ja.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...h_sfs-2017-630
Citera
  • 4
  • 5

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback