Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2018-10-13, 15:30
  #13
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Är åkern den nya stadsdelen Vega?

Nej, det är Ribby vid Västerhaninge som jag tänkte på. Vega verkar ju kunna bli vettigt.
Citera
2018-10-13, 16:29
  #14
Medlem
I rubriken skrivs om HSB, sedan talas det om hyra i tråden. ÄR det hyra eller månadsavgift i bostadsrätter det rör sig om? I båda fallen svårt att jämföra utan att ha sett respektive bostäder. Men frågan är närmast om det är HSB's hyresrätter, någon brf's hyresrätt eller bostadsrätt.
Citera
2018-10-13, 17:56
  #15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
I rubriken skrivs om HSB, sedan talas det om hyra i tråden. ÄR det hyra eller månadsavgift i bostadsrätter det rör sig om? I båda fallen svårt att jämföra utan att ha sett respektive bostäder. Men frågan är närmast om det är HSB's hyresrätter, någon brf's hyresrätt eller bostadsrätt.

Det är ju inte rent uttalat att det rör sig om hyresrätter men jag tänker nog att det är de som menas. Annars hade någon av alla skrivit avgift.
Citera
2018-10-13, 18:32
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cortada
Det är ju inte rent uttalat att det rör sig om hyresrätter men jag tänker nog att det är de som menas. Annars hade någon av alla skrivit avgift.

Det ska man inte ta för givet. Det är många som tror att de betalar hyra när de äger en bostadsrätt. De förstår inte skillnaden mellan avgift och hyra, och de brukar kalla det för hyra. Så det skadar inte om TS förtydligar, för säkerhets skull.
Citera
2018-10-13, 18:50
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koiho
Det ska man inte ta för givet. Det är många som tror att de betalar hyra när de äger en bostadsrätt. De förstår inte skillnaden mellan avgift och hyra, och de brukar kalla det för hyra. Så det skadar inte om TS förtydligar, för säkerhets skull.
Detta närmast eftersom det är HSB som nämns i rubriken, sysslar som bekant huvudsakligen med bostadsrätter, men har även hyresrätter.
Citera
2018-10-14, 08:49
  #18
Medlem
Rotselleris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Får mig och fundera vad det får för innebörd om Kristersson får styra landet och inför marknadshyror?

Större rörlighet och att man inte måste stå 20 år i bostadskö för att få en bostad. Sen måste inte alla bo i sthlm, det är helt fritt att flytta någon annanstans om man inte vill betala sthlm-priser. Alternativt köpa bostadsrätt, min kostnad för drygt 55m2 i Solna är 6500 per månad.
Citera
2018-10-29, 08:26
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Får mig och fundera vad det får för innebörd om Kristersson får styra landet och inför marknadshyror?
1. Såvitt jag känner till finns inget förslag från Uffe att införa marknadshyror - tyvärr. Försök inte lura folk till att rösta på ett parti utifrån saker de inte ens kommer göra.
2. Marknadshyror skulle vara ett jävla bra införande. Om ingen tycker att det är värt att betala 8 000 kr/mån för en etta i Jordbro så är den helt enkelt inte marknadsvärdet. Alltså kan den kosta mycket mindre eftersom bostadsmarknaden blir bra mycket bättre fungerande i övrigt i hela landet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback