Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-16, 18:23
  #13
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
I like it



Konkret råd! Tack! Fast jag vet inte om man kan mäta vibrationer i dB..?

Hör du ljudet så går det att mäta. Mig veterligen finns inga gränser för vilka g-krafter ett bjälklag får överföra, men dB(A) och dB(C) har definierade gränsvärden och går att mäta. Naturvårdsverket håller i riktlinjerna (nu för tiden). Ge styrelsen lite tid att agera innan du bussar kommunen på dem, men dessa typer av ärenden ska hanteras "skyndsamt" eller hur det nu var formulerat i brflagen.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Och vem kommer det att drabba i slutänden?
TS och hans grannar som får betala för onödiga åtgärder.

Antingen kan grannarna bli ålagda att åtgärda, t.ex. genom lägga nytt golv i lgh, eller så får föreningen ta den åtgärden på sig. I slutändan är det föreningens ansvar att huset klarar bullerreglerna, och inte grannarna. Men är grannarna störande så kan de avhysas.
Citera
2018-10-16, 19:21
  #14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Hör du ljudet så går det att mäta. Mig veterligen finns inga gränser för vilka g-krafter ett bjälklag får överföra, men dB(A) och dB(C) har definierade gränsvärden och går att mäta. Naturvårdsverket håller i riktlinjerna (nu för tiden). Ge styrelsen lite tid att agera innan du bussar kommunen på dem, men dessa typer av ärenden ska hanteras "skyndsamt" eller hur det nu var formulerat i brflagen.



Antingen kan grannarna bli ålagda att åtgärda, t.ex. genom lägga nytt golv i lgh, eller så får föreningen ta den åtgärden på sig. I slutändan är det föreningens ansvar att huset klarar bullerreglerna, och inte grannarna. Men är grannarna störande så kan de avhysas.

Vad jag vet kan en fastighetsägare aldrig bli ålagd att åtgärda ett äldre hus bara för att dagens bullerkrav inte uppfylls. I så fall skulle ju i princip alla hus äldre än 90-tal behöva åtgärdas om de boende klagar till kommunen.

Jag hävdar att det är en myt att det går att tvinga fastighetsägare (även Brf) att bygga om hus för att de är lyhörda eller för att stegljud hörs. Om ett 50-tals hus är ungefär som 50-tals hus brukar vara, d v s rätt lyhörda, så kan ombyggnad aldrig krävas av ägaren.

Springande barn är inte en sådan störning som kan leda till tvångsförsäljning av lägenheten. Att barn springer omkring är helt normalt och dessvärre något man får tåla.
__________________
Senast redigerad av Besserschmitt 2018-10-16 kl. 19:24.
Citera
2018-10-16, 21:23
  #15
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Vad jag vet kan en fastighetsägare aldrig bli ålagd att åtgärda ett äldre hus bara för att dagens bullerkrav inte uppfylls. I så fall skulle ju i princip alla hus äldre än 90-tal behöva åtgärdas om de boende klagar till kommunen.

Jag hävdar att det är en myt att det går att tvinga fastighetsägare (även Brf) att bygga om hus för att de är lyhörda eller för att stegljud hörs. Om ett 50-tals hus är ungefär som 50-tals hus brukar vara, d v s rätt lyhörda, så kan ombyggnad aldrig krävas av ägaren.

Springande barn är inte en sådan störning som kan leda till tvångsförsäljning av lägenheten. Att barn springer omkring är helt normalt och dessvärre något man får tåla.

Stämmer bra. Det är bullerregler som fanns när huset byggdes som gäller.
"Springande barn" i sig är ingen definition som anger om det något som stör eller inte. Mäter du upp 70 dB när barnen springer genom ett hus byggt 2007 så är nått fel. Allt beror på omständigheterna för den aktuella störningen och går inte generalisera fram i svepande påståenden.
Citera
2018-10-17, 04:16
  #16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Irving
Hör du ljudet så går det att mäta. Mig veterligen finns inga gränser för vilka g-krafter ett bjälklag får överföra, men dB(A) och dB(C) har definierade gränsvärden och går att mäta. Naturvårdsverket håller i riktlinjerna (nu för tiden). Ge styrelsen lite tid att agera innan du bussar kommunen på dem, men dessa typer av ärenden ska hanteras "skyndsamt" eller hur det nu var formulerat i brflagen.



Antingen kan grannarna bli ålagda att åtgärda, t.ex. genom lägga nytt golv i lgh, eller så får föreningen ta den åtgärden på sig. I slutändan är det föreningens ansvar att huset klarar bullerreglerna, och inte grannarna. Men är grannarna störande så kan de avhysas.

Du missar poängen.
"Föreningen" är inget magiskt väsen som bara sprutar ur sig pengar.
Det är TS som får betala för det som TS ställer till med, genom höjd årsavgift eller i värsta fall höjning av insatsen.
Citera
2018-10-17, 18:28
  #17
Medlem
Som sagt, föreningen kommer i detta fall aldrig att bli ålagda att bygga om. Det handlar uppenbart om ett äldre hus eftersom stambyte har nämnts tidigare i tråden. I hus från 40-, 50-, 60-tal finns i princip alltid stomljud och en allmän lyhördhet. Husen uppfyllde de krav som fanns när de byggdes.

Vill man ha bättre boendemiljö får man köpa lägenhet i ett betydligt yngre hus eller köpa villa.
Citera
2018-10-17, 20:13
  #18
Medlem
W.Irvings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Du missar poängen.
"Föreningen" är inget magiskt väsen som bara sprutar ur sig pengar.
Det är TS som får betala för det som TS ställer till med, genom höjd årsavgift eller i värsta fall höjning av insatsen.

Så är det med alla åtgärder i en Brf, vare sig det handlar om att brandskyddet inte uppfyller lagkraven eller taket inte är tätt. Finns det ett fel ska det åtgärdas. Just av den anledningen avsätter ordentliga föreningar medel för att täcka förutsedda såväl oförutsedda åtgärder.
Hur en Brf fungerar begriper de flesta så nu tycker jag vi avslutar den här off topic-diskussionen.
Citera
2018-10-18, 14:39
  #19
Medlem
Suecotes avatar
Härligt med lite insatta människor som inte bara vräker ur sig första tanken som flyger in i skallen på dem (ingen nämnd)

Stämmer att det är en kåk från 40-/50-tal men jag har bott i såna tidigare och aldrig haft samma problem. Jag har kanske haft tur med mina grannar hittills...

Sen skulle det väl inte skada att man tog och rustade upp huset till dagens standard. Som sagt, stambyte och ljudisolering skulle garanterat höja värdet samtidigt. Att det då kostar någon tusenlapp mer i månaden att bo där kanske kan leda till lite välbehövlig social sanering
Citera
2018-10-24, 08:14
  #20
Medlem
Suecotes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Det är TS som får betala för det som TS ställer till med, genom höjd årsavgift eller i värsta fall höjning av insatsen.

Vad är det jag "ställer till med"? Du måste vara vänsterbliven eftersom du skuldbelägger offret.

Citat:
Ursprungligen postat av dubbeltommy
Och vem kommer det att drabba i slutänden?
TS och hans grannar som får betala för onödiga åtgärder.

Onödiga??? Kom och bo i min lägenhet ett tag så kan vi snacka!
Citera
2018-10-24, 18:40
  #21
Medlem
Går det ens att åtgärda ett flerfamiljshus så stomljuden minskar dramatiskt? Någon som är kunnig i ämnet får gärna redovisa vad man kan göra?
Citera
2018-10-24, 18:57
  #22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Besserschmitt
Går det ens att åtgärda ett flerfamiljshus så stomljuden minskar dramatiskt? Någon som är kunnig i ämnet får gärna redovisa vad man kan göra?
Det beror lite på vad som orsakat att det blir så lyhört.
Hade liknande bekymmer i en 40tals kåk jag bodde i och var aktiv i styrelsen.
Visade sig att det var några puckon som tyckte det var fint att ta fram plankgolvet och ta bort matta och underlag.
Dessutom hade detta orsakat att sandgolvet(ja det låg sand för att isolera) hade rubbats.
Detta medförde att det blev lyhört och just tramp hördes rakt igenom.
Blev lite jobb att återställa, men blev ett bra resultat. Nu löste vi det så att vi i styrelsen hjälpte till med jobbet men bostadsrätt ägaren fick stå för materialet.
Så detta kan vara värt att påpeka till styrelsen och kolla upp.
Citera
2018-10-24, 20:17
  #23
Medlem
Suecotes avatar
Ikväll har det hållit på i tre timmar non-stop och klockan är nu 20. Vem vet när det tar slut... Tänk er att stoppa in huvudet i en trumma som någon annan bankar på i 3 timmar så har ni en aning...

Har hittat ett företag i närheten som verkar ha ganska avancerad ljudmätningsapparatur, ska nog slå dem en signal imorgon.
Citera
2018-10-24, 21:37
  #24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suecote
Ikväll har det hållit på i tre timmar non-stop och klockan är nu 20. Vem vet när det tar slut... Tänk er att stoppa in huvudet i en trumma som någon annan bankar på i 3 timmar så har ni en aning...

Har hittat ett företag i närheten som verkar ha ganska avancerad ljudmätningsapparatur, ska nog slå dem en signal imorgon.

Ibland kan en väl avvägd hämnd vara effektiv. Om ungen exempelvis går till sängs vid 21-tiden så kan du spela någon störande musik på hög volym fram till 22-tiden. Har du tur så trillar polletten ner hos föräldrarna. Nackdelen är att andra grannar också blir störda.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback