Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-20, 16:49
  #13
Medlem
Mulla Krekars avatar
Jag tar ganska mycket Theralen (alimemazin), 120 mg typ 2 timmar innan jag vill lägga mig. Det funkar bra, oftast behöver jag en Imovane (zopiklon) också, men ibland somnar jag från den. Nackdelen är väl att man kan bli lite trött dagen efter, men det går över efter en dusch eller en kopp kaffe.
Citera
2018-10-22, 17:24
  #14
Medlem
Jag framkallade malignt neuroleptika syndrom för en vecka sedan för att jag överdosera antihistaminer och alkohol eftersom jag inte orkade leva mer pga min insomnia och detta ledde till att jag nu har lpt i en månad då jag är inlagd på psyk.
Citera
2018-10-26, 09:09
  #15
Medlem
Vill ni kunna sova gott om natten med sömnpiller samtidigt som ni inte vill bygga upp tolerans så pröva att varva följande sömnmediciner efter följande schema:

Dag 1: 100 mg seroquel
Dag 2: 15 mg mirtazapin
Dag 3: 1 ml theralen
Dag 4: 7,5 mg imovane
Dag 5: utan medicin

Sedan så börjar ni om med schemat.

Ni kan omöjligen bygga upp tolerans mot dessa mediciner och detta schema ska fungera i åratal eftersom medicinerna inte har korstolarnas utan påverkar olika delar av hjärnan för att sova.

Lägg till lite alkohol om ni vill att det ska kicka igång ännu mer.

All annan sömnmedicin är skit tänk på det.
Citera
2018-12-19, 00:50
  #16
Medlem
MRanderzoons avatar
Hej, är det så att det finns nån typ av insomnia då man sover alldeles för mycket, för jag vaknade precis och jag har sovit 14 timmar nu, och detta är vanligt för mig jag kan sova i 12+ timmar sen vara vaken i några timmar sen sova typ 6+ timmar till?
Citera
2018-12-19, 00:55
  #17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRanderzoon
Hej, är det så att det finns nån typ av insomnia då man sover alldeles för mycket, för jag vaknade precis och jag har sovit 14 timmar nu, och detta är vanligt för mig jag kan sova i 12+ timmar sen vara vaken i några timmar sen sova typ 6+ timmar till?

Det är inte bra att ofta sova 14 timmar i sträck i vuxen ålder, kroppen behöver röra på sig och blodet cirkulera.
Citera
2018-12-19, 16:46
  #18
Medlem
Voglys avatar
Vette fan vad min psykiatriker håller på med... har fått mirtazapin, Atarax, Propavan, melatonin AGB och nu Seroquel för insomningsproblem...
Citera
2018-12-20, 13:58
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sdfghjklfgyhujnimk
Jag kommer nog att dö av sömnbrist då alla sömnmedel har slutat att verka för att jag har byggt upp en tolerans då jag inte kan somna på egen hand och detta har jag haft sedan i maj då jag hade grav ångest och fick theralen utskrivet för att jag var vaken i 3 dygn för innan sov jag bra så jag tror att theralenet kan ha orsakat min insomnia. Producerar inget eget melatonin längre.
Vill starkt rekommendera den nyutkomna boken "Sömngåtan" av hjärnforskaren och sömnexperten Matthew Walker.
Det är helt enkelt en måste-läsa bok för alla, med insomnia eller ej. Hård kritik riktas mot vaneföreställningarna om att människan klarar sig med mindre än 6 timmars sömn per dygn samt råd för dem med insomnia, allt underbyggt av den senaste forskningen om sömn och drömmar.
Citera
2018-12-21, 07:49
  #20
Medlem
MRanderzoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 20152015
Det är inte bra att ofta sova 14 timmar i sträck i vuxen ålder, kroppen behöver röra på sig och blodet cirkulera.

Det är jag medveten om,
jag har läst litegran och jag tror jag kanske har hypersomnia typ allt stämmer in på mig om det
Citera
2018-12-21, 15:38
  #21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MRanderzoon
Det är jag medveten om,
jag har läst litegran och jag tror jag kanske har hypersomnia typ allt stämmer in på mig om det

Dock lätt att stämma in på saker man läser när man övertygar sig själv. Gå till din vårdcentral och berätta om din situation så får du bra hjälp.
Citera
2018-12-21, 15:50
  #22
Medlem
DeepThroat007s avatar
Jobbade en gång extra på ett akut-psyk-intag. Där kom in en kille som gått på amfetamin dygnet runt i 14 dagar i sträck. Han hade alltså inte sovit på 14 dagar. Hur han överlevde fattar inte jag. Läkaren gav honom "en hästdos" sömnmedicin o sedan sov han.

Personligen har jag lärt mig att den bästa sömnmedicinen är att trötta ut sig fysiskt på dagen för sedan blir man trött framåt kvällen o somnar bra. Frisk luft o vara ute i dagsljus när man anstränger sig fysiskt hjälper också till. Av någon konstig anledning blir man särskilt trött av mycket havsluft, i vart fall på västkusten.
Citera
2018-12-24, 11:16
  #23
Medlem
Mullrets avatar
Om något surrar i huvudet är det ett helvete att somna. Satte radion på extremt låg volym, man fick anstränga sig att höra vad som sades, eller spelades i musikväg.

Märkligt nog så fokuserade hjärnan på radions skval och lät kroppen sjunka in drömlös sömn. Undermedvetandet begrep att radion var på, men lät kroppen vila.

Kanske ett tips att prova för någon med sömnproblem.
__________________
Senast redigerad av Mullret 2018-12-24 kl. 11:19.
Citera
2018-12-27, 04:08
  #24
Medlem
Thelonegunmans avatar
Efter flera år med insomnia skulle mitt bästa tips vara att skita i alla tips och leva ungefär som vanligt.
Har man kronisk insomnia hjälper i regel inte sömnhygien som att inte dricka kaffe för sent eller avhållsamhet från skärmen. Problemet ligger i klassisk betingning som gör att din skalle förknippar sängen med oro och vakenhet. Ju fler regler och rutiner man rutar in sitt liv efter desto större blir traumat av att försöka somna. Min sömn förbättrades avsevärt när jag slängde alla råd och sömnpiller. Vi har alla våra individuella sätt att komma till sömn men jag tror att mina tips går att applicera på många. Själv blev jag deprimerad av ”sömnritualen” kvällstid när jag bara skulle meditera o läsa och fick anpassa mitt liv efter något jag upplevde som väldigt onaturligt för mig. Man får testa sig fram dock verkar det vara skitsvårt att helt komma till rätta med problemet.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback